Речник на дизайн термините *бета версия

Речник на дизайн термините *бета версия

Търси по буква

Търси по категория

Търси по ключова дума

Всички термини въведени от Zlatin Radkov

Сериф

Серифът e одебеляването или кривите, в края на буквите от едно "семейство". Шрифтовете които имат тези елементи се наричат Серифни.

Скрипт

Скрипт шрифтовите са такива букви или цели семейства шрифтове, които са базирани на исторически или модерни стилове на почерк и са по-меки от традиционните шрифтове.

Таг

В информационните системи Тагът е ключова дума или термин, считан като част от информацията (като например интернет маркер, изображение, запис на базата данни или компютърен файл). Този вид метаданни помага за описването на елемент и му позволява да бъде намерено, както в браузърите така и в отделните сайтове. Такговете също се използват в уеб сайтовете, когато се маркират и се слагат етикети на подобни елементи по даден критерий (цвят, форма, размер тн.) за да се ориентира потребителя по-лесно, без да търси между стотиците продукти в сайта. Най-общо казано те служат за касифициране и подреждане на информация от един и същи тип (блогове, постове, веб магазини и др.)

Текстура

Една текстура се определя от повърхностните характеристики на вашето изображение. В дизайна можете да използвате текстури като плат и тухли, за да отразите реалният визуален облик на действителната текстура. За да добиете по-добра представа вижте линка по-долу.

Теория За Цветовете

Цветовита теория създава логическа структура за цветовете. Тя три основни критерия: цветното колело, цветовата хармония и контекста на начина на използване на цветовете. Разбирането как да използвате различни цветове, за да предадете значението, е важна част от дизайна и маркетинга. Ако искате да научите още на Теорията за цветовете, вижте линка по-долу.

Топли Цветове

Топлите цветове се правят с червено, оранжево жълто и различни комбинации от тези цветове. Те дават приятелски, щастлив, уютен усещане.

Трафик / Уеб Трафик

Уеб трафик е количеството данни, изпратени и получени от посетителите на уеб сайт. Това задължително не включва трафика, генериран от ботове (web robot). От средата на 90-те години уеб трафикът е най-голямата част от интернет трафика. Това се определя от броя посетители и броя посетени страници. Сайтовете наблюдават входящия и изходящия трафик, за да видят кои части или страници на сайта им са популярни и дали има видими тенденции, като например една конкретна страница, която се разглежда най-вече от хора в определена държава. Има много начини за наблюдение на този трафик и събраните данни се използват за подпомагане на структурирането на сайтовете.

Трейс / Трейсвам

Трейс, иначе казано на "проследим" или да начертаем нещо въз основа на друго, като го използваме за основа и рисъваме върху него. Има много начини за трейсване, но когато се използва този термин най-често става съпрос за прерисуване или скициране в някоя от популявните програми за чертане и рисуване като Photoshop и Illustrator. Прерисуването и чертането на лампа с оризова хартия също е Трейсване ама никой не ми казва така по нашите ширини. Има и софуери които могат да го правят вместо вас и да ви спестят доста време и работа.

Триадична Цветова Схема

Триадичната цветова схема използва три цвята, които са равномерно (симетрично) разположени около цветното колело. Триадичните цветове са склонни да бъдат доста живи, дори ако използвате бледо или ненаситени версии на вашите нюанси. За да използвате успешно хармонията на триадата, цветовете трябва да бъдат внимателно балансирани - нека доминира единият цвят повече,а другите два да са акцент.

Фотошоп

Програма на Adobe, която работи с растерни изображения (изградени от Пиксели). Софтуерът позволява на потребителите да маниполират, режат, сменят световете, комбинират и още редица други неща с дигиталните изображения. Програмата е много разпространена след профисионалните фотографи и дизайнери.

Хладни Цветове

Хладните цветове като синьо, зелено и светло лилаво имат способността да успокояват и утешават.

Цветен Печат

В печата и пред печата, когато се иползва поне един нюанс на цвят.

Цветни Проби

Пълната цветна проба показва точно как изглеждат цветовете при действителното (окончателното) отпечатване. Цветните проби се подават преди печатните проби и осигуряват предпоследен шанс да се направят промени или да поправят грешките преди отпечатване.

Цицеро

Cicero или Цицеро е мерна единица, използвана в типографията в Италия, Франция и други континенталноевропейски страни, използвана за пръв път от Панарц и Сюйнхайм през 1468 г. за изданието на Epistulae ad Familiares на Cicero. Размерът на шрифта по този начин придобива името Цицеро. Той е 1/6 от историческия френски инч и е разделен на 12 точки, познат като френски точки или точки на Didot. Единицата cicero е подобна на английската pica, въпреки че френският инч е малко по-голям от английския инч. Има около 1.063 pica/cicero; като pica е 4.23333333 mm и cicero е 4.5 mm.

Широкоформатен Печат

Това е технология за директен печат върху различни медии за изработването на билбордове, пана за интериорен дизайн, цялостно оформяне на изложбени щандове, транспортни и рекламни пана. Нанасянето на боите става директно чрез впръскване през дюзите на печатащата глава на принтера. Ширината на печата е от 3200мм до 5000мм при 720 dpi и до 2500 мм при максимална резолюция на печат от 1440 dpi. Намира широко приложение най-често в рекламата и интернирания дизайн.

Шум (Технически)

В цифровите фотографии "шумът" е често използваният термин за описване на визуално изкривяване. Тя прилича на зърно, намиращо се във филмови снимки, но също може да изглежда като петна от обезцветяване, когато е наистина лошо и може да съсипе снимка. Шумът се влошава, когато снимате при слаба светлина. От техническа гледна точка шумът е визуалната проява на по-ниско съотношение сигнал към шум, което се измерва в децибели. Докато размерът на шума, който смятате за приемлив, може да се различава от това, което следващият човек може да приеме, но повечето професионални фотографи искат да видят снимки с поне 30dB съотношение сигнал-шум.

Щампа

Щампа е печат с някаква картинка или текст, който ще се отпечатва най-често на дрехи, чаши и други подобни. Поставянето й най-често става с ютия или хийт преса.

Щанцоване

Най-често щанца се използва за изработка на папки, дипляни с по-сложна форма, опаковки и др. За изработката на някои полиграфически изделия с по-сложна форма е необходимо след отпечатване да бъдат щанцовани (die cut­ting), тоест да бъдат изрязани по желаната за целта форма. За целта се използва щанца, която представлява инструмент с остра метална лента, огъната според очертанията на крайното изделие. След прилагане на натиск върху щанцата тя изрязва листа по желаната форма.
1 8 9 10
Добави термин

Речник на дизайн термините

Този речник на дизайн термините (glossary) e създаден от екипа на БДГ и от доброволците, за да улесни 1) професионалните дизайнери и 2) клиентите, които работят с дизайнери. Речникът не претендира за изчерпателност, но е базиран на механизъм с гласуване, който дава възможност всеки да добави по-добра дефиниция за дадена дума и тя да бъде изведена от потребителите като "основна" ако е по-ясно и акуратно написана. Т.е. - речникът е динамичен и цялата дизайн общност го администрира.
Отдели 3 минути и въведи твой дизайн термин!
За другите проекти на БДГ - виж тук.

Видео