Речник на дизайн термините *бета версия

Речник на дизайн термините *бета версия

Търси по буква

Търси по категория

Търси по ключова дума

Всички термини въведени от Gergana Masheva

Color Correction

Цветовата корекция е процес на балансиране на цветовете на изображението (било то статично, видео или филм), с цел заснетите необработени кадри да изглеждат както зрителя вижда образа на живо. Това включва корекция на проблеми с експозицията, баланса на бялото, цветови шум, контраст, нивата на черно, бяло и гама тоналностите.

Color Grading

След началната цветова корекция се прави допълнително надграждане на цветовете, с цел да се режисира погледа на зрителя и да се пресъздаде определено усещане. Първата задача на този процес е да уеднакви монтираните кадри на филма, така че да не изглеждат различни, а като цял филм заснет на веднъж. Също така се използват техники като изолиране и манипулиране на разсейващите елементи, прилагане на маски, за да се фокусира погледа и стилизиране на изображението например като ретроспекция, последователност на сънища или повторно създаване.

Color Model

Цветoвият модел е математически похват, чрез който цветовете се описват с цифрови стойност и определя взаимодействието между тях. Използва се като метод за описване, класифициране, сравняване и подреждане на цветове.

Color Space

Цветовото пространство описва средата, в която цветовете са представени, подредени, сравнени или изчислени. Средата може дабъде едно-, дву-, три- или четириизмерна и нейните компоненти (цветни канали) представляват стойности на интензитета. Цветовото пространство е практическа адаптация на цветови модел и определя цветовата гама, която може да бъде възпроизведена използвайки този модел.

Colour Script

Цветовият скрипт се изполва за ориентация как би изглеждало крайното изображение на екрана. Това е начална дефиниция на цвета, осветлението, емоциите и настроенията във филма. Използват се различни палитри, тонове, контраст и светлина, за да се пресъздаде определен ефект и да се обогати сцената. От цветовият скрипт зависи дали филмът ще изглежда тъжен, весел или ужасяващ и дали ще привлече публиката, тъй като цветовата схема трябва да съвпада с емоциите и обратите в историята.

Compositing

Подобно на колажите в статичната графика, композитингът като визуален ефект представлява съчетаване на няколко елемента от различни източници, с цел да се създаде нова сцена. Обикновено се използва композитинг софтуер, който посочва (селектира) определен цвят от изображението, който да бъде заместен, след което подменя стойностите на пикселите със друго изображение. Най-лесният пример за композитинг е телевизионната прогноза за времето, където водещият е пред едноцветен син или зелен екран, който бива заменен с картата на съответния регион.

Eps

EPS (Encapsulated PostScript) е файлов формат за графични файлове, който съдържа вграден предварителен преглед на изображението в bitmap формат. EPS файлът може да съдържа 2D векторна графика, bitmap изображения и текст. Обикновено се използват за записване на графики, като лога и рисунки, както и като стандартно средство за прехвърляне на графични данни между различни операционни системи. Този формат се поддържа от различни програми за рисуване и векторна обработка, което позволява да се конвертира в множество други графични формати.

Exit Rate

Процент на излизанията представлява процента посетители на един уеб сайт, които са разгледали произволен брой страници от този сайт и след това от определена страница кликат към различен сайт.

Fixed Layout

При фиксирани оформления се използват точно дефинирани размери на компонентите (обикновено в пиксели), което прави изгледа на страницата еднакъв за всички резолюции. Например, съдържанието на страница създадена за десктоп би изглеждало „отрязано“ или неподредено на мобилно устройство, заради по-малкия дисплей.

Fluid Layout

Наричан още liquid, този тип оформление използва проценти вместо параметри с фиксирана ширина. Това придава гъвкавост на дизайна, като позволява елементите да се преоразмеряват в зависимост от на размера на дисплея.

Frame Rate

Филмите създават илюзията за движение като показват статични изображения в бърза последователност. Броят на кадрите заснети в секунда се нарича фрейм рейт или честота. Колкото е по-висока, толкова по-точно се записва движението. В анимацията движещите се герои често се заснемат "на две", т.е. една картинка е показана на два кадъра, обикновено със скорост 24 кадъра в секунда (fps). Когато обаче трябва да се пресъздаде бързо движение, анимацията се прави с по един кадър за всяка рисунка, за да изглежда по-гладко.

Frame-By-Frame

Класически метод за анимация, където филмът се рисува кадър по кадър с малка разлика между картинките, за да се пресъздаде плавно движение. Този метод позволява повече контрол и за това е предпочитан за по-сложни анимации, където сцената се променя при всеки кадър, отколкото в случаите където само обекта се движи а сцената е статична.

Gamut

Цветовите устройства нямат капацитета да възпроизвеждат/улавят всички съществуващи цветове в спектъра. Gamut се нарича цветовата палитра (диапазон), която дадено устройство обхваща и може да изобрази.

Histogram

Графично представяне на разпределението на тоновете в дигитално изображение. Хистограмата изобразява броя пиксели за всяка тонална стойност и служи за анализиране и управление на цялостното тонално разпределение.

Key Frame

За да се създаде илюзия за движение, в анимацията и киното се използват бързо сменяващи се изображения (кадри), които се различават минимално едно от друго. Ключов кадър се наричат картинките, които определят началната и крайната точка на всяко плавно движение. Позицията на ключовия кадър върху хронологията (лентата) определя времето на движението - в кой момент започва и кога свършва.

Mockup

В производството и дизайна мокъп е макет (модел) в умален или реален размер на дизайн или устройство. Създава се с цел демонстрация, оценка на дизайна, промоция и най-вече обратна връзка от потребителите.

Motion Graphics

Motion graphics или накратко mograph е вид анимация, в която присъстват движещи се графични елементи или текст, обкновено комбинирани с аудио за ползване в мултимедийни проекти. Това, което ги отличава от стандартната анимация, е че обикновено не са базирани на история или пресъздавани от герой, а по-скоро предстваляват анимирани абстрактни обекти и форми, като лога например. Именно заради тази характеристика, намират по-широко приложение в рекламата, видео ефекти, филми, телевизията , интерактивни приложения и т.н.

Opentype

Формат за шрифтове разработен съвместно от Adobe и Microsoft. Този формат е съвместим на различни платформи (същият шрифт работи на Macintosh и Windows компютри) и поддържа широк набор от символи и оформления, включително множество азбуки в един шрифт.

Pitch

Кратка презентация (демонстрация) на идея, продукт, дизайн и т.н., с цел да убеди някого (да го спечели) за инициране на проекта. Като цяло е похват използван в продажбите, но също намира приложение в дизайна, когато се отнася за конкурс, клиент и т.н.

Pixelation

Pixelation е се получава при визуализация на дигитално изображение с ниска резолюция на голям екран (или печат с големи размри) и в резултат отделните пиксели са видими за зрителя. Същото се получава при многократно увеличение (zoom).
Добави термин

Речник на дизайн термините

Този речник на дизайн термините (glossary) e създаден от екипа на БДГ и от доброволците, за да улесни 1) професионалните дизайнери и 2) клиентите, които работят с дизайнери. Речникът не претендира за изчерпателност, но е базиран на механизъм с гласуване, който дава възможност всеки да добави по-добра дефиниция за дадена дума и тя да бъде изведена от потребителите като "основна" ако е по-ясно и акуратно написана. Т.е. - речникът е динамичен и цялата дизайн общност го администрира.
Отдели 3 минути и въведи твой дизайн термин!
За другите проекти на БДГ - виж тук.

Видео