Речник на дизайн термините *бета версия

Речник на дизайн термините *бета версия

Търси по буква

Търси по категория

Търси по ключова дума

Категория Web design

Санс Сериф

"Sans" буквално означава "без", а Санс Серифните шрифтове не включват допълнителните одебелявания и криви в края на буквите каквито имат Серифните

Сериф

Серифът e одебеляването или кривите, в края на буквите от едно "семейство". Шрифтовете които имат тези елементи се наричат Серифни.

Скрипт

Скрипт шрифтовите са такива букви или цели семейства шрифтове, които са базирани на исторически или модерни стилове на почерк и са по-меки от традиционните шрифтове.

Слайдер

В терминологията на уеб дизайна терминът "Слайдер" се използва за слайдшоу, добавен в уеб страница. Има много плъгини за слайдери на WordPress както на другите CMS платформи, които ви позволяват да създавате свои собствени Слайдери и да ги добавите към началната си страница, целевите страници, публикациите или където желаете.

Софтуер

Това са програмите и друга оперативна информация, използвана от компютър.

Спринтове

При гъвкавото разработване на софтуер това са определени периоди от време, определени за изпълнение на определени задачи „спринтове“. Продължителността им може да варира, но обикновено е около 1-3 седмици.

Статичен Банер

Статичните банери, както предполага наименованието им, представляват статично рекламно изображение, което може да съдържа текст. Често срещаният им формат е .jpg, но не са ограничени само до него. Стаичният банер не е таргетирана реклама, а показва търговско присъствие, което означава, че нейното съдържание не се променя и адаптира спрямо поведението на потребителя, затова и цената на тези реклами е по-ниска. Други предимства са това, че не са натрапчиви за потребителя, толкова колкото динамичните и размерът на файловете е по-малък. Също така се твърди, че статичните реклами имат по-висок CTR.

Странична Лента

Страничната лента може да бъде видима или прибрана и показва меню с навигационни действия или съдържание отстрани на уеб страница или приложение.

Субтрактивни Цветове

Метод за смесване на три основни цвята (маджента/ magenta M, сайан/ cyan C, жълто/ yellow Y), при който се използва светлинен източник и цветни филтри, които при частичното им препокриване произвеждат нови цветове на принципа на взаимното неутрализиране (субтрактиране) на определни дължини на вълната на използваните основни цветове; полученият цвят се нарича субтрактивен, защото негова дължина на вълната е по-малка от сбора на дължините на вълната на съставящите го цветове. Пример: Въпрос: M + Y = ??? чрез субтрактиране Решение: знаейки, че Y = (-Blue) от разположението им в цветното колело и M = (Blue + Red) простото алгебрично уравнение (B+R)+(-B) ще ни даде резултат R (червено). Червеното е субтрактивен цвят, резултат от смесване на маджента и сайан, при което синият цвят съдържан в маджентата е неутрализиран от липсата на син цвят в жълтото, оставяйки само червеното като краен продукт.

Таб

Елемент на graphic user interface (GUI), който служи за навигация из информацията, съдържаща се в уебстраниците. Таб-овете групират сходна информация в контекста на обща по-обширна тема, която (информация) е достъпна за потребителя или чрез кликване на всеки отделен таб, или чрез поставяне на курсора върху него. Таб-овете са удобен и ефективен начин да се пести място на уебстраницата, като в същото време се дава достъп на потребителите до голямо количество информация.

Таг

В информационните системи Тагът е ключова дума или термин, считан като част от информацията (като например интернет маркер, изображение, запис на базата данни или компютърен файл). Този вид метаданни помага за описването на елемент и му позволява да бъде намерено, както в браузърите така и в отделните сайтове. Такговете също се използват в уеб сайтовете, когато се маркират и се слагат етикети на подобни елементи по даден критерий (цвят, форма, размер тн.) за да се ориентира потребителя по-лесно, без да търси между стотиците продукти в сайта. Най-общо казано те служат за касифициране и подреждане на информация от един и същи тип (блогове, постове, веб магазини и др.)

Тайпфейс

В типографията: Събирателният дизайн на букви, цифри и специалните знаци, който ги обединява в един шрифт; обиконовено typeface [тайпфейс] е част от семейство с координирани дизайни. Индивидуалните тапфейси са индентифицирани по името на семейството и последващ(и) термин(и), които определят стила, тежестта и широчината им. Пример: https://www.linotype.com/1308886/helvetica-family.html

Тегло На Шрифта

Тегло или плътност (чернота) на шрифта се нарича отношението на дебелината на щрихите спрямо височината на знаците. На български шрифтовете с малко тегло обикновено се наричат „светли“, а тези с голямо – „тъмни“. Например удебеленият шрифт има по-голямо тегло на шрифта.

Текстови Полета

Текстовите полета, много просто, позволяват на потребителите да въвеждат текст. Използвани във формуляри или въпросници, потребителите могат да въвеждат един или няколко реда текст.

Текстура

Една текстура се определя от повърхностните характеристики на вашето изображение. В дизайна можете да използвате текстури като плат и тухли, за да отразите реалният визуален облик на действителната текстура. За да добиете по-добра представа вижте линка по-долу.

Темплейт За Сайт

Темплейт за сайт /нарича се още тема, шаблон, макет/ е съвкупност от файлове, които визуализират съдържанието на сайта. Темплейтът за сайт представлява пакет от файлове за графичните елементи като бутони или менюта, съдържа файлове със записи за използваните цветове, шрифтове и т.н., и файлове в който е внесен код за самия сайт.

Теория За Цветовете

Цветовита теория създава логическа структура за цветовете. Тя три основни критерия: цветното колело, цветовата хармония и контекста на начина на използване на цветовете. Разбирането как да използвате различни цветове, за да предадете значението, е важна част от дизайна и маркетинга. Ако искате да научите още на Теорията за цветовете, вижте линка по-долу.

Топли Цветове

Топлите цветове се правят с червено, оранжево жълто и различни комбинации от тези цветове. Те дават приятелски, щастлив, уютен усещане.

Топлинна Карта

Топлинната карта е графично представяне на областите на даден продукт, които получават най-голямо внимание от страна на потребителя. Те използват цветови спектър от топло към студено, за да покажат къде точно най-често или най-рядко „ходят“ потребителите.

Трафик / Уеб Трафик

Уеб трафик е количеството данни, изпратени и получени от посетителите на уеб сайт. Това задължително не включва трафика, генериран от ботове (web robot). От средата на 90-те години уеб трафикът е най-голямата част от интернет трафика. Това се определя от броя посетители и броя посетени страници. Сайтовете наблюдават входящия и изходящия трафик, за да видят кои части или страници на сайта им са популярни и дали има видими тенденции, като например една конкретна страница, която се разглежда най-вече от хора в определена държава. Има много начини за наблюдение на този трафик и събраните данни се използват за подпомагане на структурирането на сайтовете.
Добави термин

Речник на дизайн термините

Този речник на дизайн термините (glossary) e създаден от екипа на БДГ и от доброволците, за да улесни 1) професионалните дизайнери и 2) клиентите, които работят с дизайнери. Речникът не претендира за изчерпателност, но е базиран на механизъм с гласуване, който дава възможност всеки да добави по-добра дефиниция за дадена дума и тя да бъде изведена от потребителите като "основна" ако е по-ясно и акуратно написана. Т.е. - речникът е динамичен и цялата дизайн общност го администрира.
Отдели 3 минути и въведи твой дизайн термин!
За другите проекти на БДГ - виж тук.

Видео