Речник на дизайн термините *бета версия

Речник на дизайн термините *бета версия

Търси по буква

Търси по категория

Търси по ключова дума

Всички термини въведени от Gergana Masheva

Point

В типографията пункт е най-малката мерна единица, използвана за размер на шрифта. Равнява се на 1/72 инча (около 0.353 мм).

Pose To Pose

Анимационна техника, при която първо се планират ключовите кадри и след това се свързват чрез междинни кадри, като по този начин героят преминава от една поза в друга. Тази техника позволява повече контрол на движението и пропорциите, и така прави анимацията по-убедителна за зрителя.

Profiling

Всяко цветно устройство изобразява цветовете по различен начин. Профилирането измерва и записва това поведение в стандартизиран формат наречен цветови профил. Изполват се за софтуерно управление на цветовете при комбинация с други утройства. Профилът е валиден докато устройството поддържа същите параметри, както в момента на записването. Ако някой от тях се промени, профилът вече не съответвества.

Rendering

Рендериране или синтез на изображения е компютърно генериране на образ от 2D или 3D модел. Моделът или сцената могат да съдържат различни компоненти – геометрия, гледна точка (камера), текстури, осветление, сенки и т.н. Тази информация се обработва (калкулира) от рендиращ софтуер, който я трансформира в дигитално изображение.

Responsive Design

Респонсив (отзивчив) дизайн е подход за изграждане на уеб страници, които променят изгледа на съдържанието в зависимост от устойството, на което потребителя ги разглежда – телефон, таблет, голям монитор и т.н. Изполват се медийни заявки, които детектират размера и ориентацията на медията (устройството) и мащабират текста, изображенията и подредбата в съответстие с размера на екрана.

Storyboard

Сториборд е техника за визуализация на история (сюжет), чрез скици на последователните ключови моменти. Процесът на разказване на история, чрез скициране на хронологията на събитията и действията е разработен от Уолт Дисни през ранните години на 30те, но днес намира широко приложение не само в анимацията и киното, но също така в театъра, литературата, комиксите, медиите, софтуера, UX (user experience).

Straight Ahead

Техника за анимиране, при която кадрите се създават като поредица описваща движението, т.е. започва с първия кадър и продължава кадър по кадър до края на сцената/движението. По този начин може да се загуби размера, обема или пропорциите, но е особенно подходящ за спонтанно и свободно движение, като например огън, вода, прах, експлозия.

Tweening

Tweening, срещан още като Motion Tween или Inbetweening е метод предимно излолван в компютърната анимация, за създаване на междинни кадри между два ключови кадъра. Например ако се използва софтуер за анимация, при зададени начална и крайна позиция на обекта, той изчислява траекторията на движението и създава междинните кадри (motion tweens). Въпреки, че спестява доста и време и работа, този метод има и недостатък – по-малко контрол върху движението.

Vfx

Визуалните ефекти (съкратено VFX) са генерирани извън филма изображения, с цел да се създаде среда, която изглежда реалистична, но би била опасна, скъпа, непрактична за заснемане с камера или дори несъществуваща в реалния живот. Едни от най-иновативните технологии за визуални ефекти са въведени от Джейс Камерън (филмите Аватар и Титаник), но като цяло софтуерите за анимация и композиране са все по-достъпни и за независимото кино.

Virtual Reality (Vr)

Виртуална реалност е реалистичен триизмерен образ или изкуствена среда, в която преживяването изглежда толкова реално, че потребителя я възприема и дори взаимодейства с нея, сякаш е в реалния свят. VR се създава, чрез комбиниране на интерактивен хардуер и софтуер, които я пресъздават по такъв начин, че потребителя да изключи всякакво съмнение и я приема като реална.

Адитивен Цвят

Цвят получен чрез наслагване на някои от трите основни цвята – червен, зелен и син. Концепцията на адитивното смесване на цветовете е получаване на нов цвят, чрез добавяне (наслагване). Колкото повече цветове се добавят, толкова по-светъл е резултатът до достигане на бяла светлина. При субстрактното смесване се случва обратното – получаването на нов цят се случва, чрез абсорбиране на части от спектъра на светлината. Например червената боя абсорбира всички други цветове във видимия спектър, с изключение на червеното. Именно заради това, адитивното смесване се получава когато са налични източници на светлина (LED екран, телевизор), докато субстрактното е при смесване физически субстанции (боя).

Артборд

Подобно на лист хария, върху който рисуваме и творим, в графичните програми това поле се нарича артборд. Когато работим с физически материали, поставяме различни инструменти и елементи на работната маса, които обаче не навлизат в това, което се оформя върху хартията. В този контекст графичната програма е работната маса, а артбордът е листа хартия, който съдържа нашия продукт.

Асцендер

В типографията асцендер е част от малкита буква, която излиза над средния ред на шрифта. Например в тетрадките с тесни и широки редове, използвани за упражнения по краснопис в началните класове асцендерът е горният широк ред.

Базова Линия

В типографията базова линия (също срещана като начална или редова линия) е невидимата подравняваща линия, върху която са разположени буквите (редът върху, който пишем).

Баунс Рейт

Баунс рейт (срещан още като Степен на отпадане) е метрика използвана в уеб трафик анализирането. Това е процента посетители, които влизат един сайт и попадайки на първата страница, веднага го напускат без да продължат да разглеждат други страници от този сайт. Посетителят може да напусне като затвори прозореца браузера си, напише друг URL в адрес бара, кликайки върху бутона „Назад“ и т.н.

Бриф

Дизайн бриф е основен документ съпровождащ един дизайн проект. Създава се в съотвествие с изискванията на клиента (възложителя) с цел да се опишат резултатите и обхвата на проекта, включително всички продукти или дейности, график за изпълнение, бюджет и т.н. Брифът също така служи за оценка на ефективността на дизайна след завършването му.

Калибриране

Цветова настройка за осигуряване на точно и консистентно (еднакво) възпроизвеждане на цветовете на различни устройства. (десктоп монитор, таблет, телефон, принтер и т.н.)

Кегел

Големина (размер) на шрифта.

Криви На Безие

Във векторните графики, кривите на Безие се използват за моделиране на гладки криви, които могат да бъдат мащабирани до безкрайност. Те са всързани с така наречените в графичните програми „пътечки“ – комбинации от свързани криви на Безие. Пътечките не са обвързани с ограниченията на растеризираните изображения и са интуитивни за промяна.

Профилиране

Всяко цветно устройство изобразява цветовете по различен начин. Профилирането измерва и записва това поведение в стандартизиран формат наречен цветови профил. Изполват се за софтуерно управление на цветовете при комбинация с други утройства. Профилът е валиден докато устройството поддържа същите параметри, както в момента на записването. Ако някой от тях се промени, профилът вече не съответвества.
Добави термин

Речник на дизайн термините

Този речник на дизайн термините (glossary) e създаден от екипа на БДГ и от доброволците, за да улесни 1) професионалните дизайнери и 2) клиентите, които работят с дизайнери. Речникът не претендира за изчерпателност, но е базиран на механизъм с гласуване, който дава възможност всеки да добави по-добра дефиниция за дадена дума и тя да бъде изведена от потребителите като "основна" ако е по-ясно и акуратно написана. Т.е. - речникът е динамичен и цялата дизайн общност го администрира.
Отдели 3 минути и въведи твой дизайн термин!
За другите проекти на БДГ - виж тук.

Видео