Речник на дизайн термините *бета версия

Речник на дизайн термините *бета версия

Търси по буква

Търси по категория

Търси по ключова дума

Всички термини въведени от Zlatin Radkov

X-Line

Горната (въображаема) точка на всички малки букви без изкачвания. Също така се нарича "x-height"

Аnti – Aliasing

Това е техника, използвана за гладка иначе изкривени линии или текстури чрез смесване на цвета на един край с цвят на пикселите около него. Резултатът трябва да бъде по-приятен и реалистичен вид, в зависимост от интензивността на ефекта.

Амперсанд

Амперсанд (&) е типографски символ за пунктуация. Използва се най-често в английския език като съединителен съюз („и“). Например: Man & Nature = Man and Nature (Човекът & Природата = Човекът и Природата). Знакът произлиза от комбинация от буквите на латинския еквивалент на съюза "И" - "ET". Името на знакът "амперсанд" не се използвало до 19-ти век. То е вариант на английското "енд пер се енд" (And per se and) което буквално означава нещо като "и [символът] сам по себе си е [И]". По класически маниер, когато английската азбука е била изричана, "per se" обикновено предхождало букви, които могат да имат значението на завършени думи като "А", "I" и "О". Дори нещо повече. Амперсандът е бил част от азбуката, като е стоял самия и край: ...X, Y, Z, &, а при произношение X, Y, Z "and per se and". В резултат символът е присъствал в речниците около средата на 19-ти век и наричан "Амперсанд" с едно изключение: шотландците наричали символът "епершанд" което производно на "et per se and" използвайки оригиналното "ET" взето директно от латинския език.

Аспектното Съотношение

Аспектното съотношение е пропорционалното съотношение между ширината и височината на правоъгълника (използва се правоъгълник, защото по-голямата част от екрани са по-широки, отколкото са високи). Аспектното съотношение се определя чрез математическо съотношение, като две числа се разделят от двоеточие. Ширина : Височина - Това означава, че 4 инча ширина на 3 инча височина ще бъде съотношение 4 : 3

Бекграунд

Под Бекгаунд може да се разбира най-общо "това което е зад фокуса на основният обект". Веднага даваме пример: Във фотографията е всичко това което се пада ЗАД обекта на фокус (дървета, сгради и тн.). В дизайна е основният цвят или шарка която сте избрали да стои ПОД основните ви елементи. В музиката също има Бекграунд, който се явява основният ритъм върху който се надгражда целия хит.

Букмарк

Тове е разделителя, който поставяме между страниците, когато оставяме книгата или списанието за да не изгубим до къде сме стигнали. Същото е и Уеб Букмарка. Всеки браузър позволява да си отбелязвате уеб страници, които не искате да загубите, когато го затворите, а искате да знаете къде сте били и това което сте гледаи по рано.

Градиент

Градиентът е постепенна и плавна промяна на цветовете от един към друг (като зелено постепенно преминава в синьо) или на цвят, който избледнява в прозрачност. Има два често срещани типа Градиенти: радиални, които са елипсовидни и линейни, които са насочени в определена посока.

Грид ( Решетка )

В графичния дизайн, Грид е структура (обикновенно двуизмерна), изградена от серия прави линии които се пресичат (вертикални, хоризонтални и под ъгъл) или такива, които са огънати, служещи за подреждане на садържание. Те служат като ранмка, чрез която дизайнерът може да организира графичните елементи (снимки, глифове, параграфи и пр.) по рационален начин, лесен за възприемане. Елементите спрямо грида може да са върте, вън или частично в грида.

Гътер

Разтоянията между колоните, модулите в Грида.

Дизайн

Дизайн най-обобщено е план или рисунка, създадена, за да покаже външния вид и функцията или работата на сграда, дреха или друг предмет, преди да бъде създадена. Добрият дизйн също така помага, нещо сложно да бъде изразено така, че да бъде разбрано по добре.

Златно Съотношение

Или още познато като Редицата на Фибоначе. В дизайна се използва като мярка за създаването на композиии от елементи, които за подчинени на точно определено съотношение.

Индекс Пейдж

Индекс е първата/началната страница на определен уебсайт. Най-често това е така наречената "Home или Home page"

Инфо

Съкратено от Информация

Йерархия

Йерархия е дизайна се има предвид, ясно да се дефинира кой е главният елемент на композицията.

Комплиментарни Цветове

са двойки цветове, които, когато се комбинират, се отменят един друг. Това означава, че когато се комбинират, те произвеждат сив цвят като бяло или черно. Когато два Комплиментарни цята са разположени един до друг, те създават най-силен контраст. Поради този очевиден цветен сблъсък терминът "противоположни цветове" често се счита за по-подходящ от "допълващи се цветове". Съвременната теория на цветовете използва или RGB добавящия цветен модел, или CMY субстрактния цветен модел, в който допълнителните двойки са червено-циан, зелено-магента и синьо-жълто. В традиционния цветен модел RYB, допълващите цветови двойки са червени и зелени, жълти и лилави, синьо и оранжеви, въпреки че тези двойки не успяват да наложат модерните дефиниции на допълващи се цветове, тъй като те комбинират кафяв цвят.

Контраст

Контраст възниква, когато два елемента на страницата са различни. Например, може да постигнем контраст между цвета на текста и цвета на фона, или тъмните спрямо светлите цветове. Често използваме силно изразеният контраст за да привлечем и насочим вниманието към нещо комкретно. В програмите за фото, видео и графична обработка може да варирате с контраста и така да постигнете още по-дълбок контраст.

Лединг

Ледингът определя начина, по който текстът е разположен вертикално на редовете. Той се използва, когато съдържанието, има няколко реда текст, и гарантира, че разстоянието от долната част на думите горе до горната част на думите по-долу е такова, което да ги прави четливи.

Лейаут

Това е мястото където се извършва конкретна работа. Цялостното оформление включващо всички елементи в конкретна работа

Лендинг Пейдж

Лендинг Пейдж е страница в опреден уеб сайт, в която се влиза директно от външна препратка или линк. Например това са най-често промоции, представяне на продукти или услуги към които ни препращат дитектно от имейл, страница във фейсбук и пр.

Лендън Лийда – Дизайнер

Американски график дизайнер, който за тридесет години работа в областа на корпоративната идентичност, е спечелил значително признание в световен мащаб, доказателство за това е простата му философия за дизайна: простота и яснота. През април 2014 г. Лендън получава 5-та годишна награда Tribeca Disruptive Innovation в Ню Йорк. Той също така е обявен за член на фондация "Disruptor" От 2001 г. насам Лендън изгражда успешна консултантска фирма за стратегически проекти, Leader Creative, в Парк Сити, Юта, където продължава да обслужва бранд нужди на клиентите по целия свят. Преди това Лендън е изпълнителен творчески директор на Addison и старши дизайнерски директор на Landor Associates. След получаване на степени в Политологията от Станфордския университет и рекламен дизайн от колежа по дизайн Art Center, Лендън започва кариерата си с легендарния дизайнер Саул Бас. Запознайте се с работата на Лендън Лийда като кликнете на линка по-долу.
Добави термин

Речник на дизайн термините

Този речник на дизайн термините (glossary) e създаден от екипа на БДГ и от доброволците, за да улесни 1) професионалните дизайнери и 2) клиентите, които работят с дизайнери. Речникът не претендира за изчерпателност, но е базиран на механизъм с гласуване, който дава възможност всеки да добави по-добра дефиниция за дадена дума и тя да бъде изведена от потребителите като "основна" ако е по-ясно и акуратно написана. Т.е. - речникът е динамичен и цялата дизайн общност го администрира.
Отдели 3 минути и въведи твой дизайн термин!
За другите проекти на БДГ - виж тук.

Видео