Речник на дизайн термините *бета версия

Речник на дизайн термините *бета версия

Търси по буква

Търси по категория

Търси по ключова дума

Всички термини въведени от Zlatin Radkov

Линк

Текстове или изображения в уеб страница, на които даден потребител може да кликне, за да получи достъп или да се свърже с друг документ. Връзките най-често се смятат за технология, която свързва две уеб страници или уеб сайтове. Те се виждат най-често в браузъра ви като подчертани думи, думи с различен цвят обикновенно син. Щом кликнете върху връзка, тя може да задейства различни събития: може да "прескочи" на друга страница или на друго място на същата уеб страница; тя може да се свърже с файл, който ще започне да се изтегля на компютъра ви; тя може да задейства стартирането на помощно приложение, което след това ще обработва кликвания файл, може да стартира вашата програма за електронна поща, за да можете да изпратите съобщение и т.н. Това, което се случва, когато кликнете върху връзка, се определя от типа MIME на файла и от начина, по който компютърната ви система е конфигурирана да работи с типа MIME. Например браузърите са конфигурирани да показват всички файлове, които имат HTML в разширението MIME. Абсолютната връзка указва пълен URL адрес (например http://www.netlingo.com/acronyms.php). С други думи, абсолютните връзки съдържат URL адреса и името на файла и могат да се намират от всяко място в мрежата, а не само от един уебсайт. За разлика от това, относителната връзка указва името на файла, към който трябва да бъде свързан само, тъй като е свързан с текущия уеб сайт (използвайки горния пример, относителната връзка на страница в netlingo.com би била просто acronyms.php). Връзките се наричат също хипервръзки/hyperlinks, хипертекст/hypertext и горещи връзки/hotlinks и са кодирани в HTML от автори на уеб страници или уеб програмисти.

Логомарк

За разлика от Логотипа, Логомарк'а или още Брандмарк'а изобщо не съдържа името на фирмата,а вместо това абстрактно представя тази компания или продукт, само със символ или знак. В голямата си част Логата на повечето компании са комбинация от Логотип и Логомарк Пример за такива са Apple, Android, Google Chrome, Facebook и др. За повече примери, вижте линка по-долу.

Логотип

Логотип е, името на компания или продукт което е с уникален дизайн и визия предназначено да се използва и да представя конкретната компания. Повечето пъти когато става въпрос за Лого, всъщност се има предвид Логотипа на компанията. Например - Disney, Coca Kola, Kodak, Pail Smith, Fila, Bvlgari и тн. За повече примери вижте линка по-долу.

Мобилно Приложение

Най-добре е програмите и приложенията да се мислят като едно и също нещо с различни имена, точно като циклони, урагани и тайфуни, които технически тези три бури са едно и също нещо. Така че едно приложение и програма са едно и също нещо с различни имена. При обикновена употреба, въпреки, че никога няма да наречете нещо, което се изпълнява на iOS или Android програма, или нещо на Windows, Mac OS или Linux приложение. Изглежда, че тези термини се отразяват върху средата, в която се развиват. И те се инсталират по различен начин. Програмата обикновено изисква инсталатор и ще инсталира различни файлове, необходими на компютъра, за да работи. Едно приложение от друга страна обикновено ще бъде (или поне ще се почувства като) един свален файл. Ще има една икона. И да го изтриете ще бъде само да докоснете "кръста / хикса". Програмата ще включва и изисква деинсталиране, за да се отървете от различните файлове, инсталирани на вашия твърд диск. Програмите като цяло са доста разхвърляни неща. Човек също трябва да мисли за това, което обикновено се превръща в приложение. В по-голямата си част никога не инсталираме нищо, например Gmail на компютър. Добавките към браузърите между другото може да имат същата функционалност, но ние все още използваме електронни имейл услуги чрез браузър. Докато на "смартфонът" Ви, вашият имейл ще бъде приложение. С други думи, някои неща, които обикновено се извършват в браузър на компютъра, ще се извършват от приложение в мобилни устройства.

Модул

Като Модул може да разбираме отделен елемент.

Модулна Композиция

Повторение на един и същи елемент.

Модулност

Елементи, които се повтарят в някаква точна за висимост.

Наситеност На Цвета

Saturation е степента на интензивност и жизненост на цвета. Например, цветът с слабо насищане може да изглежда по-блед и избелял, докато по-силно наситеният цвят може да изглежда по-жизнен и цветен. Виж линка с пример за Saturation.

Оптичен Баланс

Чрез постигане на Оптичен Баланс в композицията се стремим да задържим вниманието колкото се може по-дълго върху нея.

Пантон

Система за съвпадение на цветове, използвана при определянето на печатарски мастила. Предварително смесени цветове, които се използват при печата и предпечата, за да се види реално как ще се получи предвидения цвят.

Паула Шер

Паула Шер е американски графичен дизайнер, писателка, преподавател по дизайн, и първата жена директорка в Пентаграма (дизайн студио), към което се присъединява през 1991г. -логото на Windows 8, Citibank, Highline -постери за "The Public Theater" За повече инфо, виж линка по-долу.

Пейдж

Жаргонно се използва когато става съпрос за уеб страница.

Пиксел

Пикселът е основният елемент на цифровото изображение.

Правилото На Третините

Правилото на третините просто гласи, че ако вземете платно и го разделите на три еднакви размери на хоризонталните секции и на три еднакви вертикални секции (3х3), получената мрежа осигурява "карта", която ви помага да изберете къде да поставите дизайнерските си елементи. Всеки софтуерен графичен дизайн, който си струва, може да приложи правило на третините върху вашето платно и работа съответно, но решетките са достатъчно лесни, за да направите сами. Правилото на третините може да се приложи за всякакъв размер дизайн - самата мрежа не трябва да има някакви специални размери. То просто трябва да бъде разделено на три вертикални и три хоризонтални секции (3х3).

Предпечатни Проби

Предпечатните проби служат като споразумение между клиента, печатницата и цветово референтно ръководство за настройка на пресата преди окончателното отпечатване. Повечето проби са доказателство за предпечат. Основната цел на пробите е да служат като инструмент за проверка на клиента, че целия печатен тираж ще е както се очаква.

Прости Примитиви

Това са основните геометрични фигури (квадрат, триъгълник, кръг, правоъгълник).

Рал Стандарт

Цветови стандарт за смесване на цветове и тяхното съгласуване. Създаден е в Германия в института "RAL". Използва се предимно за лакиране и прахово покритие, както и е производството на панели за пластмаси. Чрез Рал стандарта имитирането от не оторизирани производители става много трудно. Тества се като под различни светлинни източници обектът показва различен цвят.

Ритъм

Последователност на елементи спрямо различни параментри.

Ритъм В Композицията

Последователноста на елементите в една композиция спрямо различни параметри (големина, цвят, форма и пр.)

Санс Сериф

"Sans" буквално означава "без", а Санс Серифните шрифтове не включват допълнителните одебелявания и криви в края на буквите каквито имат Серифните
Добави термин

Речник на дизайн термините

Този речник на дизайн термините (glossary) e създаден от екипа на БДГ и от доброволците, за да улесни 1) професионалните дизайнери и 2) клиентите, които работят с дизайнери. Речникът не претендира за изчерпателност, но е базиран на механизъм с гласуване, който дава възможност всеки да добави по-добра дефиниция за дадена дума и тя да бъде изведена от потребителите като "основна" ако е по-ясно и акуратно написана. Т.е. - речникът е динамичен и цялата дизайн общност го администрира.
Отдели 3 минути и въведи твой дизайн термин!
За другите проекти на БДГ - виж тук.

Видео