Лого дизайнът – разход или инвестиция?
- От Paulina Ivanova
- В BDG, Blog, Дизайн новини, Шарено
- Коментирай
- Линк
Да създадеш лого, може би изглежда детска игра. Един поглед върху логата на най-известните световни марки е достатъчен да забележим общото измежду тях – в по-голямата си част, те са изключително семпли и изчистени. И това не е случайно.
Бурното развитие на дигиталната реклама през последните години, доведе до това много от големите компании да опростят логата си, което прави възможно използването им на малък екран, в съответствие с общо известния напоследък първи принцип на дизайнера – “mobile first”.
Простотата е върховната изтънченост.
Леонардо да Винчи
В сравнение с илюстративните лога, предхождащи дигиталната ера, и създавани предимно от художници, тенденцията в последните години е все повече към прости форми, по-малко и по неутрални цветове и липса на елементи, които да натоварват окото на потребителя.
За обикновения човек, е обяснимо и обосновано да смята създаването на лого дизайн за лесна задача и в главата му да се прокраднат мисли, анатемосващи инвестицията в лого дизайн като нещо надценено и съвсем ненужно.
В действителност, създаването на просто лого е сред една от най-трудните задачи за дизайнерите, тъй като за да се запомни лесно от потребителите, логото трябва да не е комплексно, но въпреки това оригинално.
Донякъде липсата на достатъчно информация и ресурси на български език е и причината у нас инвестицията в лого по-често да бъде възприемана като „разход“, отколкото като “инвестиция”.
Недобрата оценка на влиянието на логото върху бизнеса, е една от основните причини предприемачите сами да проектират логото си, най-често копирайки донякъде, (а понякога изцяло), чужди марки.
Какви са последиците от създаването на едно “лошо” лого?
- Проблем при печат – лошото лого може да обърка цялата маркетинг стратегия, ако не изглежда добре на различни повърхности;
- Недостатъчна разпознаваемост – клиентът може да се обърка и да закупи конкурентен продукт;
- Прави продукта да изглежда “евтин”;
- Неефективност – прекалено малко лого, недостатъчно видимо, трудно за разбиране или запомняне, трудно ще се наложи на пазара;
- Финансови и репутационни загуби – възможно нарушаване на авторски права, което би довело и до невъзможност да се ползва логото за в бъдеще.
Ако добрият лого дизайн ви се струва скъп, изчакайте да видите колко ще ви струва лошия.
През 2010г., американската компания GAP решава да промени оригиналното си лого от 1990г. Новото лого се запазва едва седмица, поради лавина от негативни отзиви, след които компанията е принудена да си върне първоначалния вариант. Цялата кампания по ребрандиране на GAP към днешна дата се оценява на около 100 млн.щ.д. Тя остава и една от най-скъпите провалени кампании в историята.
Създаването на оригинални концепции в света, в който живеем, се превръща във все по-трудна задача с всеки изминал ден. Това прави отговорността на креативните хора все по-голяма, а трудът им – по-ценен.
каквa е ролята на лого дизайна?
На първо място, някой услужливо би подсказал, логото е знак. В това разбира се, няма нищо грешно, но логото е нещо повече от просто знак. Логото е абстрактен символ, използван за представяне на бизнеса, и като такова логото е важно, защото бизнесът е важен.
Инвестирането в добър лого дизайн е инвестиране в качеството на продукта, тъй като добрият лого дизайн:
1. Прави бизнеса разпознаваем
Логото е първото нещо, което виждат вашите клиенти, то е лицето на компанията. В условията на силна пазарна конкуренция, изключително важно е логото да се отличава ярко от това на конкурентни марки, /както български, така и чуждестранни/.
Способността за задържане на вниманието на средния потребител, измерена към 2022г., е едва 8 секунди, с тенденция да намалява. Липсата на силно и оригинално лого, в морето от продукти на пазара, драстично би намалила шансовете ни за привличане вниманието на клиентите. Това донякъде обезсмисля вложените солидни парични суми в качеството на продукта.
За какво си мислите, когато си представите рисунка на отхапана ябълка?
2. Кара клиентите да ни запомнят
Резултатите от маркетингови проучвания единодушно сочат, че логото на една компания се оказва дори по-запомнящо се от самото й име. Интересен и доста забавен е този социален експеримент на Branded in Memory (https://www.signs.com/branded-in-memory/), в който 156 американци са били помолени да нарисуват по памет лога на известни компании.
Резултатите са категорични, че семплите лога се запомнят и възпроизвеждат доста по-точно от потребителите, в сравнение с по-детайлните им събратя.
3. Показва професионализъм
Логото е основният център, около който ще се изгради по-нататъшната визуална идентичност на бизнеса. Добрият лого дизайн показва, че сте инвестирали средства в презентиране на бизнеса си. Tова създава у клиентите усещане за професионализъм и доверие, че ще вложите същите усилия в удовлетворяване на техните нужди.
То е първото, което ще ви отличи от конкурентни фирми, в които визуалната идентичност на бизнеса е зле представена или изобщо липсва.
Коя е думата, с която искате потребителите да асоциират бизнеса ви? Сила, лукс, качество, бързина, изящество. Лого дизайнът е способен да внуши това, както и да накара клиентите да си спомнят за вас в правилния момент.
4. устоява на времето
Един от най-важните признаци, че разполагате с качествено лого е, че дизайнът му остава актуален с течение на времето. Как мислите – бихте ли запомнили компания, която сменя логото си всяка година?
От 1886г. насам, през цялата си 136 годишна история, Coca Cola е променила логото си едва 12 пъти, при това в голямата си част промените са минимални, до голяма степен със запазване на основната идея.
А не мислите ли, че е по-добре да си спестите разходите по редизайн на логото всяка година?
5. Позволява изграждане на силна идентичност и популяризиране на бизнеса
Още един примерен начин да прецените дали един лого дизайн е добър или лош, е дали работи за или против развитието на вашата визуална идентичност.
Визуалната идентичност представлява всички елементи, която се използват при „обличането“ на един продукт – в т.ч. цветове, използвани шрифтове, стил на фотографии, илюстрации, схеми и др. Логото е знак, който ще присъства във всички ваши рекламни материали – визитни картички, социални профили, билбордове, уеб сайт и др.
За да работи във ваша полза, то трябва да позволява да бъде използвано по всевъзможен начин. От една страна, логото следва да изглежда визуално приятно за клиентите, а от друга, брандът да остане разпознаваем във всяка ситуация.
Аналогично – лошият избор на лого би ограничил използването му, а никой бизнес не иска да чуе за това.
6. Клиентите понякога избират продукта само заради дизайна
Съществува един популярен израз – „не съдете за книгата по корицата й“. Това често не ме е спирало да купя продукт, само заради оригиналния дизайн.
Вероятно се е случвало почти на всеки, а донякъде и може да бъде обяснено. Стремежът към нови изживявания, както при хората, така и при животните, е свързан с биологичната предразположеност да търсят непознати стимули и заобикаляща среда.
Новите и непознати преживявания, активират определени участъци в мозъка, способствайки произвеждането на по-големи количества от невротрансмитера допамин. Той е сред един от основните хормони, повишаващи настроението ни.
С това може да се обясни и вълнението, което изпитваме, когато видим нов, оригинален и интересен продукт, както и желанието да го изпробваме и притежаваме.
6. Добрият лого дизайн прави клиентите лоялни
Силата на дизайна е толкова голяма, че спомага влиянието на бранда да се простре отвъд обикновения графичен знак. Доброто лого се равнява на символ на престиж и власт за потребителите.
Една съществена част от нас, на практика не плаща за продукта, а за имиджа, който носи нечие лого, отпечатано върху продукта. Логото превръща вашите клиенти в адвокати на бизнеса, при това съвсем безплатно.
Замислете се, колко хора наистина познавате, които някога са карали Tesla? А колко от тях биха казали, че това е марката сред едни от най-добрите електромобили?
И така, преди да си дадем отговор оправдано ли е да инвестираме в изработка на професионален лого дизайн, нека преди това си зададем няколко въпроса.
Да или не?
- Наясно ли сме с правилните формати за създаване на лого, така че да избегнем, например, то да се размаже?
- Сигурни ли сме, че логото се възприема по правилния начин от клиентите ни?
- Имаме ли достатъчно добра идея, която да може да изрази ценностите, които изповядва бизнеса ни?
- Имаме ли съответните познания за използване логото при създаване на бранд идентичност?
- Ако утре решим да разраснем бизнеса си, отвъд текущия продукт – логото ще представлява ли бизнеса ни така убедително, както досега?
Посочените примери дотук са само една малка част от позитивите, чрез които добрият лого дизайн работи рамо до рамо за нас и нашият успех. Инвестицията в него е една от ключовите стъпки за полагането на стабилна основа на всеки стартиращ бизнес, както за първоначалното му бързо разрастване и популяризиране, така и за неговото утвърждаване в дългосрочен план.
Зад създаването на логата, които всички ние разпознаваме дори и без да се замислим, стоят дизайнери с дългогодишен професионален опит. А ролята на дизайнера е именно тази – да направи връзката между бизнеса и потребителя една идея по-лична, което е единствената сигурна рецепта за успех.
Ако посочените дотук аргументи резонират и с вашата визия за изграждане на бизнес, можете още сега да се свържете с някои от дизайнерите – членове на БДГ и да разгледате техните лого портфолиа, както и да направите своето запитване за изработка или редизайн на корпоративно лого: Български дизайнери .
- custom_permalink:
- logo-dizain-kato-investicia