“Доказахме, че има съвременен български дизайн и то на високо ниво” – Бистра Шишкова

“Доказахме, че има съвременен български дизайн и то на високо ниво.”

Това твърди издателят на книгата „Български продуктов дизайн 2000/2022“ диз. инж. Бистра Шишкова

В първия ден на лятото на пазара се появи първата книга за продуктов и индустриален дизайн, създаден от българи у нас и в чужбина. Тя предлага отговор на въпроса има ли или няма разпознаваем български дизайн след 2000 година. На 400 страници са показани над 350 продукта от различни категории, създадени от 50 български дизайнери и студиа през 21. век. Екипът на луксозното двуезично издание с твърди корици няма претенции, че е успял да включи в книгата всичко, което заслужава внимание, но смята, че всичко, включено в книгата, заслужава внимание.
За дългия път на книгата – от идеята, през предизвикателствата, до появата й на пазара разговаряме с издателя на книгата диз. инж. Бистра Шишкова.

 

  • Защо решихте да се насочите към една толкова непопулярна сфера у нас – продуктовия дизайн, при това български и то съвременен?Добрият дизайн придава смисъл на предметите.
    Добрият дизайн решава проблеми.
    Добрият дизайн добавя стойност към продуктите и създава устойчив мост към бизнеса.
    Дизайнът е навсякъде около нас – в предметите от бита, в превозните средства, в заобикалящата ни среда. Но въпреки неговото огромно значение, той сякаш остава невидим, незабележим. Продуктови дизайнери, дори и със значими световни успехи, рядко влизат в полезрението на масовите медии.

Освен това издателство „Бисмар“ работи за популяризирането му още от далечната 1999 г., когато започна да издава първо списание „ДМТ – дизайн, материали, технологии“, а от 2005 г. и списание „МD мебелен дизайн и интериор“. Така че, тази книга е естествено продължение на дългогодишната ни кауза да популяризираме добрия дизайн.

  • А има ли наистина добър съвременен български продуктов дизайн?Бяхме сигурни, че има. Но не знаехме какви са мащабите му. Екипът ни се зае да проучи. Това ни отне 4-5 години – ровихме се в книги, търсихме в интернет, питахме различни хора, срещахме се с тях, говорихме, спорихме… Събрахме материал. Добихме самочувствие. И така решихме да започнем работата по книгата. 
    Искам специално да благодаря на всички, които ни помогнаха в нашето лутане и ни подсказаха накъде да вървим. В началото нямахме идея колко много българи работят за големи автомобилни компании, например, така че, ако се возите на „Рено“, „Пежо“, „Дачия“ или „Мерцедес“, е много вероятно дизайнът на вашата кола да е дело на български дизайнер. 

Доказателство за това, че има наистина добър български дизайн е и фактът, че  включените в книгата продукти са носители на над 100 престижни международни награди за дизайн, сред които 12 Red Dot, три IF Design, девет A’Design, девет Good Design, пет German Design Awards и още много, много други.

  • Срещахте ли трудности в работата по този мащабен проект?В никакъв случай не мога да кажа, че нещата вървяха гладко. Включвахме и изключвахме продуктови групи. Концепцията изчиствахме в движение. В процеса на работа дори ние се изненадахме, че сме събрали над 400 имена на българи, които правят добър дизайн у нас и в чужбина. В един момент казахме СТОП. Решихме да изберем представителна извадка на 50 от тях и започнахме да работим. Не беше лесно, защото знаете, дизайнерите са особена категория хора – всеки от тях има мнение по всякакви въпроси и често то е различно от визията на екипа. Освен това поради дистанционния контакт (около една трета от дизайнерите, които избрахме, живеят извън България) и голямата им ангажираност, комуникацията се затрудняваше и забавяше понякога с месеци.
    Изненадани бяхме от това, че няколко дизайнера отказаха да се включат в книгата, въпреки че бяха попаднали в нашата селекция, въпреки че за участието си в книгата дизайнерите не заплащат абсолютно нищо.
    Изненадани бяхме и от това, че представителите на нежния пол, включени в книгата, са само няколко. Вероятно защото продуктовият и индустриалният дизайн са все още по-скоро мъжка територия.– Какви бяха критериите за избора на дизайнерите и продуктите, включени в книгата?Нашите критерии могат да се разделят на субективни и по-малко субективни.
    Към субективните спада преценката на екипа ни.
    Сред по-малко субективните и почти обективни критерии са:
    – продуктите да са в производство
    – да са носители на престижни международни награди, да са участвали в международни фестивали за дизайн
    – да са били публикувани на страниците на списание МD през годините, тъй като в него са представяни десетки български дизайнери.
    Все пак в книгата сме включили и някои продукти в идейна фаза или прототипи, защото смятаме, че са много добри и не са произведени досега, само защото не са намерили точния производител.
    Със сигурност сме пропуснали продукти, които заслужават да присъстват в книгата, но смятаме да поправим тази грешка в следващо издание.
  • Вие задавахте два еднакви въпроса на всички дизайнери в книгата: Какъв е добрият дизайн? и Как виждате бъдещето на дизайна? Нека сега да чуем вашите отговори.Добрият дизайн е този, който носи душата на дизайнера и създава емоция.
    Дизайнът на бъдещето ще остане запазена територия за дизайнерите, изкуственият интелект няма да измести хората в този поликомпонентен процес. Защото колкото и да се развиват технологиите в бъдеще, те не могат да заменят човешката емоция.
  • Как смятате да продължите проекта оттук нататък?В краткосрочен план предстои да организираме изложба с част от включените в книгата продукти. Ние вече проиграхме този сценарий с мини изложба от 22 продукта от книгата по време на пролетните изложения Експомебел и Архитектурно-строителна седмица в Интер Експо Център, която се радваше на огромен интерес. Затова през есента планираме да организираме по-мащабна и още по-интересна изложба, която да подкрепи идеята на книгата. Желанието ни е да направим тази изложба пътуваща.
    В дългосрочен план ще помислим за обновено и допълнено издание за съвременния български продуктов дизайн.Интервю по БНТ за книгата може да се гледа тук.

👉 Книгата може да се поръча оттук.

  • Код за безплатна доставка за обикновени БДГ членове: BDG_Free-Shipping
  • Код за безплатна доставка + 10% отстъпка (за PRO BDG членове) – видим след логване.

 

 

custom_permalink:
bg-product-design-book-2000-2020

Вашият коментар