Речник на дизайн термините *бета версия
Търси по буква
Търси по категория
Търси по ключова дума
Категория Advertising
Logo
Логото е графичен елемент или емблема, представящ по определен начин корпорация, сдружение, организация, продукт или дори отделна личност.
Логата са или изцяло графични (символи или икони) или с придружаващ текст, интегриран като част от логото. Често в средствата за масова комуникация думата лого се използва като синоним на понятията търговска марка или бранд (марка).
Logomark
За разлика от Логотипа, Логомарк'а или още Брандмарк'а изобщо не съдържа името на фирмата,а вместо това абстрактно представя тази компания или продукт, само със символ или знак. В голямата си част Логата на повечето компании са комбинация от Логотип и Логомарк Пример за такива са Apple, Android, Google Chrome, Facebook и др. За повече примери, вижте линка по-долу.
Milestone
Milestone е камък, разположен до пътя, който маркира разстоянието на километри до определено място :) Разбира се в дизайна нямаме точно това предвид. Терминът Milestone ползваме когато искаме да маркираме определен едапи от работата, по проекта, по който работим.
Minimalism
Използването на прости и пестеливи дизайнерски елементи, често характеризиращи се с изчистени линии, бяло пространство и ограничена цветова палитра, за създаване на усещане за елегантност, изтънченост и яснота.
Mockup
В производството и дизайна мокъп е макет (модел) в умален или реален размер на дизайн или устройство. Създава се с цел демонстрация, оценка на дизайна, промоция и най-вече обратна връзка от потребителите.
Monochromatic Colors
Цветове, принадлежащи на цветна схема изградена от един (базов) цвят и неговите сенки (цвета с добавено черно), отенъци (цвета с добавено бяло) и нюанси (с добавени бяло и черно едновременно).
Monospace
Monospace шрифт (известен също като фиксиран, с фиксирана ширина или непропорционален шрифт) е шрифт, чиито букви и знаци заемат едно и също хоризонтално пространство.
Това го различава от шрифтове с променлива ширина, където буквите и интервалите имат различни ширини.
Този вид шрифтове са обичайни за пишещи машини и за насищане на компютърен код.
Mood Board
Mood board е тип колаж, състоящ се от изображения, текст и проби от обекти в композиция. Тя може да се основава на зададена тема или може да бъде произволно избран материал. Mood board може да се използва, за да дадете обща представа за дадена тема. Те могат да бъдат физически или цифрови и могат да бъдат "изключително ефективни" инструменти за презентация.
Motion Graphics
Motion graphics или накратко mograph е вид анимация, в която присъстват движещи се графични елементи или текст, обкновено комбинирани с аудио за ползване в мултимедийни проекти. Това, което ги отличава от стандартната анимация, е че обикновено не са базирани на история или пресъздавани от герой, а по-скоро предстваляват анимирани абстрактни обекти и форми, като лога например. Именно заради тази характеристика, намират по-широко приложение в рекламата, видео ефекти, филми, телевизията , интерактивни приложения и т.н.
Orphans And Widows
В типографията, единична дума (или част от дума), кратък израз или изречение в началото (orphan) или в края (widow) на страницата (или колоната), които внасят прекалено много бяло пространство в текста и по този начин нарушават доброто хоризонтално подравняване на текста. В допълнение тези частици текст пречат на добрата четливост и дразнат окото на читателя, затова такива текстове е задължително да бъдат редактирани.
Pica
Произнася се [пайка]
Мярка за широчина, използвана в типографията и/или принт дизайна.
1 пайка = 12 points = 1/6 инч
Pitch
Кратка презентация (демонстрация) на идея, продукт, дизайн и т.н., с цел да убеди някого (да го спечели) за инициране на проекта. Като цяло е похват използван в продажбите, но също намира приложение в дизайна, когато се отнася за конкурс, клиент и т.н.
Pop-Up
Изскачащ прозорец е графичен интерфейс на потребителския интерфейс (GUI), обикновено малък прозорец, който изведнъж се появява ("изскача") на преден план на екрана. Изскачащите прозорци могат да бъдат инициирани чрез еднократно или двойно щракване с мишката, а също е възможно чрез гласова команда. Изскачащият прозорец трябва да е по-малък от екрана или интерфейса на фона; в противен случай това е заместващ интерфейс.
Poster
Плакат, Афиш. Може да се използва и за обява.
Retina Display
Термин, въведен от Apple, който се отнася за мониторни устройства и монитори, които имат толкова висока резолюция и гъстота на пикселите (300 и повече пиксела на инч), че човешкото око е неспособно да разграничи отделния пиксел от нормална за гледане дистанция.
Rule Of Thirds
Правилото на третините просто гласи, че ако вземете платно и го разделите на три еднакви размери на хоризонталните секции и на три еднакви вертикални секции (3х3), получената мрежа осигурява "карта", която ви помага да изберете къде да поставите дизайнерските си елементи. Всеки софтуерен графичен дизайн, който си струва, може да приложи правило на третините върху вашето платно и работа съответно, но решетките са достатъчно лесни, за да направите сами.
Правилото на третините може да се приложи за всякакъв размер дизайн - самата мрежа не трябва да има някакви специални размери. То просто трябва да бъде разделено на три вертикални и три хоризонтални секции (3х3).
Sans Serif
"Sans" буквално означава "без", а Санс Серифните шрифтове не включват допълнителните одебелявания и криви в края на буквите каквито имат Серифните
Script
Скрипт шрифтовите са такива букви или цели семейства шрифтове, които са базирани на исторически или модерни стилове на почерк и са по-меки от традиционните шрифтове.
Search Engine
Софтуерна програма или скрипт, достъпна чрез Интернет, която проверява документи и всякаква форма на информация за налични ключови думи и връща като резултат всички намерени документи (и информация), които съдържат тези думи. Едни от най-популярните такива програми в момента са Google, Bing и Yahoo.
Search Engine Optimization (Seo)
Практика, която цели да увеличи количеството и качеството на трафика към даден уебсайт, чрез генериране на резултати от органично (безплатно) търсене на Интернет пространството, изпълнено от уеб търсачките (search engines). Общата оптимизацията е многопластов процес и се постига чрез оптимизиране на редица фактори, които изграждат крайното присъствие и откриваемост на уебсайта в Интернет.