Речник на дизайн термините *бета версия

Речник на дизайн термините *бета версия

Търси по буква

Търси по категория

Търси по ключова дума

Всички термини въведени от Gergana Masheva

Adaptive Design

При този тип дизайн се използват предифинирани параметри за определени резолюции. Когато медийните заявки определят какъв е типа на устройството, от което потербителя разглежда страницата, се зарежда версията, която най-много съответства на неговите параметри за оптимално възроизвеждане.

Additive Color

Цвят получен чрез наслагване на някои от трите основни цвята – червен, зелен и син. Концепцията на адитивното смесване на цветовете е получаване на нов цвят, чрез добавяне (наслагване). Колкото повече цветове се добавят, толкова по-светъл е резултатът до достигане на бяла светлина. При субстрактното смесване се случва обратното – получаването на нов цят се случва, чрез абсорбиране на части от спектъра на светлината. Например червената боя абсорбира всички други цветове във видимия спектър, с изключение на червеното. Именно заради това, адитивното смесване се получава когато са налични източници на светлина (LED екран, телевизор), докато субстрактното е при смесване физически субстанции (боя).

Additive-Average Color Mixing

Адитивното смесване на цветовете се случва когато два или повече светлинни лъчи от различни цветове се комбинират преди да достигнат окото. Когато обаче имаме масив от много малки лъчи с различни цветове, окото не може да разграничи отделните цветове, тъй като те са твърде малки детайли и ретината възприема „осреднената“ стойност на цветовете. (например когато гледаме малки цветни точки или детайли от далече). Същото смесване се получава, когато цветовете се сменят с много бърза скорост (например въртящ се цветен диск) – не виждаме отделните цветове на диска, а комбинацията която окото успява да „види“.

Animatic

В процеса на създаване на филм или анимация, първоначално сюжета се визуализра чрез сториборд. Това са скици на основните моменти, подредени в серия, която проследява действието. След това серията от изображения се монтира в кратък филм, наречен аниматик, към който се добавя и саундтрак.

Anti-Aliasing

Aliasing са стъпаловидните ръбове, които се получават при растерни изображения с ниска резолюция. Anti-aliasing съответно е изглаждане на назъбените ръбове, чрез осредняване на цветовете (стойностите) на пикселите, които се намират по ръбовете.

Anticipation

Очакване е един от основните 12 принципа на анимацията създадени от Уолт Дисни. Тъй като за зрителя е трудно да проследява действията, ако няма планирана последователност от събития, която да режисира погледа се въвежда следния ред: очакване – действие – реакция. По този начин аниматорите подготвят публиката за предстоящото действие и го правят по-релистично.

Appeal

Това харизмата на анимационния герой или способността му да привлича внимание. Може да бъде симпатичен или не, важното е да бъде реалистичен и интересен. Съществуват различни техники за създаване на връзка между героя и публиката. Например добрите герои имат симетрично или бебешко лице, докато сложно или трудно за разчитане лице не би било привлекателно.

Arc

Естестесвените движения обикновено следват траектория подобна на арка и следователно анимацията се придържа към този принцип, като следва „скрити арки“, за постигане на реализъм. Тази техника може да бъде приложена например за движещ се крайник чрез завъртане на ставата или на хвърлен обект, който се движи по параболична траектория. Изключение прави механичното движение, което обикновено се движи в прави линии.

Artboard

Подобно на лист хария, върху който рисуваме и творим, в графичните програми това поле се нарича артборд. Когато работим с физически материали, поставяме различни инструменти и елементи на работната маса, които обаче не навлизат в това, което се оформя върху хартията. В този контекст графичната програма е работната маса, а артбордът е листа хартия, който съдържа нашия продукт.

Ascender

В типографията асцендър е част от малкита буква, която излиза над средния ред на шрифта. Например в тетрадките с тесни и широки редове, използвани за упражнения по краснопис в началните класове асцендърът е горният широк ред.

Augmented Reality (Ar)

Аугментирана или обогатена реалност е версия на заобикалящата ни среда с добавени компютърно генерирани образи. Те се наслагват върху околната среда, която потребителя вижда и по този начин обогатяват настоящето му възприятие за реалност. AR е доста полезен инструмент, тъй като въвежда елементи от виртуалния в реалния свят, подобрявайки нещата, които виждаме, чуваме и чувстваме.

Baseline

В типографията базова линия (също срещана като начална или редова линия) е невидимата подравняваща линия, върху която са разположени буквите (редът върху, който пишем).

Bezier Curve

Във векторните графики, кривите на Безие се използват за моделиране на гладки криви, които могат да бъдат мащабирани до безкрайност. Те са всързани с така наречените в графичните програми „пътечки“ – комбинации от свързани криви на Безие. Пътечките не са обвързани с ограниченията на растеризираните изображения и са интуитивни за промяна.

Bounce Rate

Баунс рейт (срещан още като Степен на отпадане) е метрика използвана в уеб трафик анализирането. Това е процента посетители, които влизат един сайт и попадайки на първата страница, веднага го напускат без да продължат да разглеждат други страници от този сайт. Посетителят може да напусне като затвори прозореца браузера си, напише друг URL в адрес бара, кликайки върху бутона „Назад“ и т.н.

Breakdown

Междинен кадър разположен между два ключови кадъра, на който е изобразено средното положение на движещия се обект. Например, ако се изобразява топка хвърлена вертикално на 10 метра, breakdown кадърът показва топката на височина 5 метра от мястото на хвърляне, а ключовите кадри на съответно на 0 и 10 метра.

Brief

Дизайн бриф е основен документ съпровождащ един дизайн проект. Създава се в съотвествие с изискванията на клиента (възложителя) с цел да се опишат резултатите и обхвата на проекта, включително всички продукти или дейности, график за изпълнение, бюджет и т.н. Брифът също така служи за оценка на ефективността на дизайна след завършването му.

Calibration

Цветова настройка за осигуряване на точно и консистентно (еднакво) възпроизвеждане на цветовете на различни устройства. (десктоп монитор, таблет, телефон, принтер и т.н.)

Camera Cut

В пост-продукцията и монтажа на видео/филми отрязването е внезапен, но обикновено тривиален преход от една сцена или филм към друг, при който кадърът се сменя рязко,без специялен ефект. Терминът се свърва с физическо отрязване на филмовата лента, както и с визуална „пауза“.

Chromaticity

Качеството на цвета, независимо от неговата яркост. Хроматичността се състои от два независими параметъра - нюанс (hue) и наситеност (saturation). Тези параметри произтичат от трихроматичната визия при хората, която се приема от повечето модели в цветната наука.

Cmyk

Абревиатура от Cyan, Magenta, Yellow, Key (Black). Това е субстрактивен цветен модел използван при печат, тъй като мастилото служи като филтър и отразява само определен цвят от спектъра.
Добави термин

Речник на дизайн термините

Този речник на дизайн термините (glossary) e създаден от екипа на БДГ и от доброволците, за да улесни 1) професионалните дизайнери и 2) клиентите, които работят с дизайнери. Речникът не претендира за изчерпателност, но е базиран на механизъм с гласуване, който дава възможност всеки да добави по-добра дефиниция за дадена дума и тя да бъде изведена от потребителите като "основна" ако е по-ясно и акуратно написана. Т.е. - речникът е динамичен и цялата дизайн общност го администрира.
Отдели 3 минути и въведи твой дизайн термин!
За другите проекти на БДГ - виж тук.

Видео