Речник на дизайн термините *бета версия

Речник на дизайн термините *бета версия

Търси по буква

Търси по категория

Търси по ключова дума

Буква C

Calibration

Цветова настройка за осигуряване на точно и консистентно (еднакво) възпроизвеждане на цветовете на различни устройства. (десктоп монитор, таблет, телефон, принтер и т.н.)

Caliper

1.Дебелината на хартията, изразена в една хилядна от инча, страница на инч (ppi), микрон или страница на сантиметър (ppc) 2. Устройство, прикрепено към печатна преса, което улавя двойни страници по време на принтиране или липсващи подложки измежду принтираните страници

Camera Cut

В пост-продукцията и монтажа на видео/филми отрязването е внезапен, но обикновено тривиален преход от една сцена или филм към друг, при който кадърът се сменя рязко,без специялен ефект. Терминът се свърва с физическо отрязване на филмовата лента, както и с визуална „пауза“.

Canvas

Canvas буквално преведено е платно. Това е работното поле, в рамките на което можете да работите. Някои елементи в слоевете могат да лежат извън него, но при сливането на всички слоеве, те ще бъдат изрязани.

Cap Line

В типографията: Въображаемата линия, която маркира горната граница на главните букви, както и на асендърите на някои малки букви.

Captcha

Акроним на C(ompletely) A(utomated) P(ublic) T(uring) (Test to Tell) C(omputers and) H(umans) A(part)- автоматизиран тест, чрез който се проверя дали човек, а не компютър, използва дадената система или уебсайт, при който се очаква потребителят да въведе набор от случайно избрани изображения, букви и/или цифри или да реши проста задача в посочено поле; обикновено captcha се използва като мярка за сигурност срещу извличане на информация от външен софтуер.

Chromaticity

Качеството на цвета, независимо от неговата яркост. Хроматичността се състои от два независими параметъра - нюанс (hue) и наситеност (saturation). Тези параметри произтичат от трихроматичната визия при хората, която се приема от повечето модели в цветната наука.

Cicero

Cicero или Цицеро е мерна единица, използвана в типографията в Италия, Франция и други континенталноевропейски страни, използвана за пръв път от Панарц и Сюйнхайм през 1468 г. за изданието на Epistulae ad Familiares на Cicero. Размерът на шрифта по този начин придобива името Цицеро. Той е 1/6 от историческия френски инч и е разделен на 12 точки, познат като френски точки или точки на Didot. Единицата cicero е подобна на английската pica, въпреки че френският инч е малко по-голям от английския инч. Има около 1.063 pica/cicero; като pica е 4.23333333 mm и cicero е 4.5 mm.

Cmyk

Абревиатура от Cyan, Magenta, Yellow, Key (Black). Това е субстрактивен цветен модел използван при печат, тъй като мастилото служи като филтър и отразява само определен цвят от спектъра.

Cmyk (Cyan, Magenta, Yellow, And Key/black)

Цветният модел CMYK (процесен цвят, четири цвята) е подстрачен цветен модел, използван в цветен печат, и се използва и за описание на самия процес на печат. CMYK се отнася до четирите мастила, използвани при някои цветни печати: циан, магента, жълто и ключ (черно). Използва се в Принт дизайна поради спецификата на цветното принтиране.

Color Correction

Цветовата корекция е процес на балансиране на цветовете на изображението (било то статично, видео или филм), с цел заснетите необработени кадри да изглеждат както зрителя вижда образа на живо. Това включва корекция на проблеми с експозицията, баланса на бялото, цветови шум, контраст, нивата на черно, бяло и гама тоналностите.

Color Grading

След началната цветова корекция се прави допълнително надграждане на цветовете, с цел да се режисира погледа на зрителя и да се пресъздаде определено усещане. Първата задача на този процес е да уеднакви монтираните кадри на филма, така че да не изглеждат различни, а като цял филм заснет на веднъж. Също така се използват техники като изолиране и манипулиране на разсейващите елементи, прилагане на маски, за да се фокусира погледа и стилизиране на изображението например като ретроспекция, последователност на сънища или повторно създаване.

Color Model

Цветoвият модел е математически похват, чрез който цветовете се описват с цифрови стойност и определя взаимодействието между тях. Използва се като метод за описване, класифициране, сравняване и подреждане на цветове.

Color Printing

В печата и пред печата, когато се иползва поне един нюанс на цвят.

Color Proofs

Пълната цветна проба показва точно как изглеждат цветовете при действителното (окончателното) отпечатване. Цветните проби се подават преди печатните проби и осигуряват предпоследен шанс да се направят промени или да поправят грешките преди отпечатване.

Color Space

Цветовото пространство описва средата, в която цветовете са представени, подредени, сравнени или изчислени. Средата може дабъде едно-, дву-, три- или четириизмерна и нейните компоненти (цветни канали) представляват стойности на интензитета. Цветовото пространство е практическа адаптация на цветови модел и определя цветовата гама, която може да бъде възпроизведена използвайки този модел.

Color Theory

Цветовита теория създава логическа структура за цветовете. Тя три основни критерия: цветното колело, цветовата хармония и контекста на начина на използване на цветовете. Разбирането как да използвате различни цветове, за да предадете значението, е важна част от дизайна и маркетинга. Ако искате да научите още на Теорията за цветовете, вижте линка по-долу.

Colour Script

Цветовият скрипт се изполва за ориентация как би изглеждало крайното изображение на екрана. Това е начална дефиниция на цвета, осветлението, емоциите и настроенията във филма. Използват се различни палитри, тонове, контраст и светлина, за да се пресъздаде определен ефект и да се обогати сцената. От цветовият скрипт зависи дали филмът ще изглежда тъжен, весел или ужасяващ и дали ще привлече публиката, тъй като цветовата схема трябва да съвпада с емоциите и обратите в историята.

Complementary Colors

са двойки цветове, които, когато се комбинират, се отменят един друг. Това означава, че когато се комбинират, те произвеждат сив цвят като бяло или черно. Когато два Комплиментарни цята са разположени един до друг, те създават най-силен контраст. Поради този очевиден цветен сблъсък терминът "противоположни цветове" често се счита за по-подходящ от "допълващи се цветове". Съвременната теория на цветовете използва или RGB добавящия цветен модел, или CMY субстрактния цветен модел, в който допълнителните двойки са червено-циан, зелено-магента и синьо-жълто. В традиционния цветен модел RYB, допълващите цветови двойки са червени и зелени, жълти и лилави, синьо и оранжеви, въпреки че тези двойки не успяват да наложат модерните дефиниции на допълващи се цветове, тъй като те комбинират кафяв цвят.

Compositing

Подобно на колажите в статичната графика, композитингът като визуален ефект представлява съчетаване на няколко елемента от различни източници, с цел да се създаде нова сцена. Обикновено се използва композитинг софтуер, който посочва (селектира) определен цвят от изображението, който да бъде заместен, след което подменя стойностите на пикселите със друго изображение. Най-лесният пример за композитинг е телевизионната прогноза за времето, където водещият е пред едноцветен син или зелен екран, който бива заменен с картата на съответния регион.
Добави термин

Речник на дизайн термините

Този речник на дизайн термините (glossary) e създаден от екипа на БДГ и от доброволците, за да улесни 1) професионалните дизайнери и 2) клиентите, които работят с дизайнери. Речникът не претендира за изчерпателност, но е базиран на механизъм с гласуване, който дава възможност всеки да добави по-добра дефиниция за дадена дума и тя да бъде изведена от потребителите като "основна" ако е по-ясно и акуратно написана. Т.е. - речникът е динамичен и цялата дизайн общност го администрира.
Отдели 3 минути и въведи твой дизайн термин!
За другите проекти на БДГ - виж тук.

Видео