Речник на дизайн термините *бета версия

Речник на дизайн термините *бета версия

Търси по буква

Търси по категория

Търси по ключова дума

Категория Animation

Analogous Colors

Цветова схема, изградена от три цвята, които стоят един до друг в цветното колело.

Animatic

В процеса на създаване на филм или анимация, първоначално сюжета се визуализра чрез сториборд. Това са скици на основните моменти, подредени в серия, която проследява действието. След това серията от изображения се монтира в кратък филм, наречен аниматик, към който се добавя и саундтрак.

Animation Design

Част от графичния дизайн. ”Animation Design ”описва използването на движещи се дигитални изображения в дизайна. Mоже да се определи като изкуство за създаване на специални ефекти и други дизайни за различни форми на медии, включително видео игри, филми, социални медии. Повечето дизайнери на анимация избират специалност, върху която да се съсредоточат, като създаване на анимирани телевизионни предавания, игри, създаване на компютърно генерирани изображения или създаване на специални ефекти.

Anticipation

Очакване е един от основните 12 принципа на анимацията създадени от Уолт Дисни. Тъй като за зрителя е трудно да проследява действията, ако няма планирана последователност от събития, която да режисира погледа се въвежда следния ред: очакване – действие – реакция. По този начин аниматорите подготвят публиката за предстоящото действие и го правят по-релистично.

Appeal

Това харизмата на анимационния герой или способността му да привлича внимание. Може да бъде симпатичен или не, важното е да бъде реалистичен и интересен. Съществуват различни техники за създаване на връзка между героя и публиката. Например добрите герои имат симетрично или бебешко лице, докато сложно или трудно за разчитане лице не би било привлекателно.

Arc

Естестесвените движения обикновено следват траектория подобна на арка и следователно анимацията се придържа към този принцип, като следва „скрити арки“, за постигане на реализъм. Тази техника може да бъде приложена например за движещ се крайник чрез завъртане на ставата или на хвърлен обект, който се движи по параболична траектория. Изключение прави механичното движение, което обикновено се движи в прави линии.

Assets

Всеобхватен термин, отнасящ се до всички материали, необходими за успешно завършване на проект. По отношение на дизайна, обикновено се отнася до текстово съдържание, графики, снимки, видеоклипове и аудио файлове.

Augmented Reality (Ar)

Аугментирана или обогатена реалност е версия на заобикалящата ни среда с добавени компютърно генерирани образи. Те се наслагват върху околната среда, която потребителя вижда и по този начин обогатяват настоящето му възприятие за реалност. AR е доста полезен инструмент, тъй като въвежда елементи от виртуалния в реалния свят, подобрявайки нещата, които виждаме, чуваме и чувстваме.

Background

Под Бекгаунд може да се разбира най-общо "това което е зад фокуса на основният обект". Веднага даваме пример: Във фотографията е всичко това което се пада ЗАД обекта на фокус (дървета, сгради и тн.). В дизайна е основният цвят или шарка която сте избрали да стои ПОД основните ви елементи. В музиката също има Бекграунд, който се явява основният ритъм върху който се надгражда целия хит.

Bezier Curve

Във векторните графики, кривите на Безие се използват за моделиране на гладки криви, които могат да бъдат мащабирани до безкрайност. Те са всързани с така наречените в графичните програми „пътечки“ – комбинации от свързани криви на Безие. Пътечките не са обвързани с ограниченията на растеризираните изображения и са интуитивни за промяна.

Blur Tool

"Blur" само по себе си означава мъгла или нещо което е замъглено и размазано, също така се използва като термин в софтуерите за фото манипулация и обработка като Photoshop и др. Всеки ход, направен с помощта на инструмента Blur, ще намали контраста между засегнатите пиксели, което ще ги направи размазани.

Breakdown

Междинен кадър разположен между два ключови кадъра, на който е изобразено средното положение на движещия се обект. Например, ако се изобразява топка хвърлена вертикално на 10 метра, breakdown кадърът показва топката на височина 5 метра от мястото на хвърляне, а ключовите кадри на съответно на 0 и 10 метра.

Brief

Дизайн бриф е основен документ съпровождащ един дизайн проект. Създава се в съотвествие с изискванията на клиента (възложителя) с цел да се опишат резултатите и обхвата на проекта, включително всички продукти или дейности, график за изпълнение, бюджет и т.н. Брифът също така служи за оценка на ефективността на дизайна след завършването му.

Browser/ Web Browser

Софтуерна програма, която спомага достъпа, изтеглянето и визуализирането на информация от интернет, която може да е под формата на текст, изображения и/или видео. Браузерът намира търсената информация посредством така наречения URL (uniform resource locator), въведен от ползвателя, след което превежда информацията от търсената уеб страница от HTML (the main markup language for web pages) на разбираем за човешкия мозък език.

Calibration

Цветова настройка за осигуряване на точно и консистентно (еднакво) възпроизвеждане на цветовете на различни устройства. (десктоп монитор, таблет, телефон, принтер и т.н.)

Camera Cut

В пост-продукцията и монтажа на видео/филми отрязването е внезапен, но обикновено тривиален преход от една сцена или филм към друг, при който кадърът се сменя рязко,без специялен ефект. Терминът се свърва с физическо отрязване на филмовата лента, както и с визуална „пауза“.

Captcha

Акроним на C(ompletely) A(utomated) P(ublic) T(uring) (Test to Tell) C(omputers and) H(umans) A(part)- автоматизиран тест, чрез който се проверя дали човек, а не компютър, използва дадената система или уебсайт, при който се очаква потребителят да въведе набор от случайно избрани изображения, букви и/или цифри или да реши проста задача в посочено поле; обикновено captcha се използва като мярка за сигурност срещу извличане на информация от външен софтуер.

Color Correction

Цветовата корекция е процес на балансиране на цветовете на изображението (било то статично, видео или филм), с цел заснетите необработени кадри да изглеждат както зрителя вижда образа на живо. Това включва корекция на проблеми с експозицията, баланса на бялото, цветови шум, контраст, нивата на черно, бяло и гама тоналностите.

Color Grading

След началната цветова корекция се прави допълнително надграждане на цветовете, с цел да се режисира погледа на зрителя и да се пресъздаде определено усещане. Първата задача на този процес е да уеднакви монтираните кадри на филма, така че да не изглеждат различни, а като цял филм заснет на веднъж. Също така се използват техники като изолиране и манипулиране на разсейващите елементи, прилагане на маски, за да се фокусира погледа и стилизиране на изображението например като ретроспекция, последователност на сънища или повторно създаване.

Colour Script

Цветовият скрипт се изполва за ориентация как би изглеждало крайното изображение на екрана. Това е начална дефиниция на цвета, осветлението, емоциите и настроенията във филма. Използват се различни палитри, тонове, контраст и светлина, за да се пресъздаде определен ефект и да се обогати сцената. От цветовият скрипт зависи дали филмът ще изглежда тъжен, весел или ужасяващ и дали ще привлече публиката, тъй като цветовата схема трябва да съвпада с емоциите и обратите в историята.
Добави термин

Речник на дизайн термините

Този речник на дизайн термините (glossary) e създаден от екипа на БДГ и от доброволците, за да улесни 1) професионалните дизайнери и 2) клиентите, които работят с дизайнери. Речникът не претендира за изчерпателност, но е базиран на механизъм с гласуване, който дава възможност всеки да добави по-добра дефиниция за дадена дума и тя да бъде изведена от потребителите като "основна" ако е по-ясно и акуратно написана. Т.е. - речникът е динамичен и цялата дизайн общност го администрира.
Отдели 3 минути и въведи твой дизайн термин!
За другите проекти на БДГ - виж тук.

Видео