Речник на дизайн термините *бета версия
Търси по буква
Търси по категория
Търси по ключова дума
Категория Graphic design
4-Color Process
Процесът на комбиниране на четири основни цветове (циан, магента, жълто и черно). По този начин се създават палитра от композирани цветове от тези основни четири цвята.
Abstraction
Използването на опростени или изкривени форми, цветове или текстури за представяне на предмети или идеи от реалния свят, често използвани в модерното или абстрактно изкуство и дизайн.
Actions Panel – Панел За Действия
Панел, който позволява на потребителя да изпълнява поредица от зададени задачи с едно натискане на бутон.
Adaptive Design
При този тип дизайн се използват предифинирани параметри за определени резолюции. Когато медийните заявки определят какъв е типа на устройството, от което потербителя разглежда страницата, се зарежда версията, която най-много съответства на неговите параметри за оптимално възроизвеждане.
Additive Color
Цвят получен чрез наслагване на някои от трите основни цвята – червен, зелен и син. Концепцията на адитивното смесване на цветовете е получаване на нов цвят, чрез добавяне (наслагване). Колкото повече цветове се добавят, толкова по-светъл е резултатът до достигане на бяла светлина. При субстрактното смесване се случва обратното – получаването на нов цят се случва, чрез абсорбиране на части от спектъра на светлината. Например червената боя абсорбира всички други цветове във видимия спектър, с изключение на червеното. Именно заради това, адитивното смесване се получава когато са налични източници на светлина (LED екран, телевизор), докато субстрактното е при смесване физически субстанции (боя).
Additive-Average Color Mixing
Адитивното смесване на цветовете се случва когато два или повече светлинни лъчи от различни цветове се комбинират преди да достигнат окото. Когато обаче имаме масив от много малки лъчи с различни цветове, окото не може да разграничи отделните цветове, тъй като те са твърде малки детайли и ретината възприема „осреднената“ стойност на цветовете. (например когато гледаме малки цветни точки или детайли от далече). Същото смесване се получава, когато цветовете се сменят с много бърза скорост (например въртящ се цветен диск) – не виждаме отделните цветове на диска, а комбинацията която окото успява да „види“.
Adjustment Layers – Коригиращи Слоеве
Прилага цветови и тонални корекции към вашето изображение, слой или група слоеве, без да променя постоянно стойностите на пикселите. Използва се във Фотошоп.
Adnate Serif
Това е Сериф, който плавно се спуска от или към стъблото (Stem/Стем).
Aesthetics
Изследването или философията на красотата в изкуството и дизайна, включително принципите и елементите на дизайна, които създават приятни или привлекателни визуални изяви.
Airbrush
Инструмент за сгъстен въздух, който изпръсква фина мъгла от боя или мастило, използвана за илюстрации и ретуширане на снимки.
Alignment
Постигане на баланс в текста чрез оформление. Има четири типични типографски подравнения - център, ляво, дясно и подравнено.
Ampersand
Амперсанд (&) е типографски символ за пунктуация.
Използва се най-често в английския език като съединителен съюз („и“). Например: Man & Nature = Man and Nature (Човекът & Природата = Човекът и Природата).
Знакът произлиза от комбинация от буквите на латинския еквивалент на съюза "И" - "ET". Името на знакът "амперсанд" не се използвало до 19-ти век. То е вариант на английското "енд пер се енд" (And per se and) което буквално означава нещо като "и [символът] сам по себе си е [И]". По класически маниер, когато английската азбука е била изричана, "per se" обикновено предхождало букви, които могат да имат значението на завършени думи като "А", "I" и "О". Дори нещо повече. Амперсандът е бил част от азбуката, като е стоял самия и край: ...X, Y, Z, &, а при произношение X, Y, Z "and per se and". В резултат символът е присъствал в речниците около средата на 19-ти век и наричан "Амперсанд" с едно изключение: шотландците наричали символът "епершанд" което производно на "et per se and" използвайки оригиналното "ET" взето директно от латинския език.
Analogous Colors
Цветова схема, изградена от три цвята, които стоят един до друг в цветното колело.
Angled Strokes
Angled Strokes добавя наслагване от фини, прави линии в X, като по-светлите зони вървят в едната посока, а по-тъмните - в другата. Параметрите му са баланс на посоката, дължина на хода и острота.
Angled Strokes се различава от филтъра Crosshatch, като прилага щриховка и прерисува изображението с неговите щрихи, както и от филтъра Dark Strokes, който създава по-висок контрастен ефект. Angled Strokes използва цветовете на оригиналното изображение в своите щрихи. Angled Strokes работят върху 8-битови, RGB, скала на сивото и многоканални изображения и смарт обекти.
Anti-Aliasing
Aliasing са стъпаловидните ръбове, които се получават при растерни изображения с ниска резолюция. Anti-aliasing съответно е изглаждане на назъбените ръбове, чрез осредняване на цветовете (стойностите) на пикселите, които се намират по ръбовете.
Apex
В типографията, това е горната точка на буква, където две черти се съединяват (серщат). Пример за това е главната буква A, при която на върха се срещат лявата и дясната черта. Върхът може да бъде остър, тъп или заоблен и е отличителна черта за някои шрифтове.
Artboard
Подобно на лист хария, върху който рисуваме и творим, в графичните програми това поле се нарича артборд. Когато работим с физически материали, поставяме различни инструменти и елементи на работната маса, които обаче не навлизат в това, което се оформя върху хартията. В този контекст графичната програма е работната маса, а артбордът е листа хартия, който съдържа нашия продукт.
Ascender
В типографията асцендър е част от малкита буква, която излиза над средния ред на шрифта. Например в тетрадките с тесни и широки редове, използвани за упражнения по краснопис в началните класове асцендърът е горният широк ред.
Assets
Всеобхватен термин, отнасящ се до всички материали, необходими за успешно завършване на проект. По отношение на дизайна, обикновено се отнася до текстово съдържание, графики, снимки, видеоклипове и аудио файлове.
Asymmetry
Липсата на симетрия или баланс в дизайна, често използвана за създаване на усещане за динамика, енергия и визуален интерес.