Речник на дизайн термините *бета версия

Речник на дизайн термините *бета версия

Търси по буква

Търси по категория

Търси по ключова дума

Категория Graphic design

Adaptive Design

При този тип дизайн се използват предифинирани параметри за определени резолюции. Когато медийните заявки определят какъв е типа на устройството, от което потербителя разглежда страницата, се зарежда версията, която най-много съответства на неговите параметри за оптимално възроизвеждане.

Additive Color

Цвят получен чрез наслагване на някои от трите основни цвята – червен, зелен и син. Концепцията на адитивното смесване на цветовете е получаване на нов цвят, чрез добавяне (наслагване). Колкото повече цветове се добавят, толкова по-светъл е резултатът до достигане на бяла светлина. При субстрактното смесване се случва обратното – получаването на нов цят се случва, чрез абсорбиране на части от спектъра на светлината. Например червената боя абсорбира всички други цветове във видимия спектър, с изключение на червеното. Именно заради това, адитивното смесване се получава когато са налични източници на светлина (LED екран, телевизор), докато субстрактното е при смесване физически субстанции (боя).

Additive-Average Color Mixing

Адитивното смесване на цветовете се случва когато два или повече светлинни лъчи от различни цветове се комбинират преди да достигнат окото. Когато обаче имаме масив от много малки лъчи с различни цветове, окото не може да разграничи отделните цветове, тъй като те са твърде малки детайли и ретината възприема „осреднената“ стойност на цветовете. (например когато гледаме малки цветни точки или детайли от далече). Същото смесване се получава, когато цветовете се сменят с много бърза скорост (например въртящ се цветен диск) – не виждаме отделните цветове на диска, а комбинацията която окото успява да „види“.

Adnate Serif

Това е Сериф, който плавно се спуска от или към стъблото (Stem/Стем).

Airbrush

Инструмент за сгъстен въздух, който изпръсква фина мъгла от боя или мастило, използвана за илюстрации и ретуширане на снимки.

Alignment

Постигане на баланс в текста чрез оформление. Има четири типични типографски подравнения - център, ляво, дясно и подравнено.

Ampersand

Амперсанд (&) е типографски символ за пунктуация. Използва се най-често в английския език като съединителен съюз („и“). Например: Man & Nature = Man and Nature (Човекът & Природата = Човекът и Природата). Знакът произлиза от комбинация от буквите на латинския еквивалент на съюза "И" - "ET". Името на знакът "амперсанд" не се използвало до 19-ти век. То е вариант на английското "енд пер се енд" (And per se and) което буквално означава нещо като "и [символът] сам по себе си е [И]". По класически маниер, когато английската азбука е била изричана, "per se" обикновено предхождало букви, които могат да имат значението на завършени думи като "А", "I" и "О". Дори нещо повече. Амперсандът е бил част от азбуката, като е стоял самия и край: ...X, Y, Z, &, а при произношение X, Y, Z "and per se and". В резултат символът е присъствал в речниците около средата на 19-ти век и наричан "Амперсанд" с едно изключение: шотландците наричали символът "епершанд" което производно на "et per se and" използвайки оригиналното "ET" взето директно от латинския език.

Analogous Colors

Цветова схема, изградена от три цвята, които стоят един до друг в цветното колело.

Anti-Aliasing

Aliasing са стъпаловидните ръбове, които се получават при растерни изображения с ниска резолюция. Anti-aliasing съответно е изглаждане на назъбените ръбове, чрез осредняване на цветовете (стойностите) на пикселите, които се намират по ръбовете.

Artboard

Подобно на лист хария, върху който рисуваме и творим, в графичните програми това поле се нарича артборд. Когато работим с физически материали, поставяме различни инструменти и елементи на работната маса, които обаче не навлизат в това, което се оформя върху хартията. В този контекст графичната програма е работната маса, а артбордът е листа хартия, който съдържа нашия продукт.

Ascender

В типографията асцендър е част от малкита буква, която излиза над средния ред на шрифта. Например в тетрадките с тесни и широки редове, използвани за упражнения по краснопис в началните класове асцендърът е горният широк ред.

Augmented Reality (Ar)

Аугментирана или обогатена реалност е версия на заобикалящата ни среда с добавени компютърно генерирани образи. Те се наслагват върху околната среда, която потребителя вижда и по този начин обогатяват настоящето му възприятие за реалност. AR е доста полезен инструмент, тъй като въвежда елементи от виртуалния в реалния свят, подобрявайки нещата, които виждаме, чуваме и чувстваме.

Background

Под Бекгаунд може да се разбира най-общо "това което е зад фокуса на основният обект". Веднага даваме пример: Във фотографията е всичко това което се пада ЗАД обекта на фокус (дървета, сгради и тн.). В дизайна е основният цвят или шарка която сте избрали да стои ПОД основните ви елементи. В музиката също има Бекграунд, който се явява основният ритъм върху който се надгражда целия хит.

Baseline

В типографията базова линия (също срещана като начална или редова линия) е невидимата подравняваща линия, върху която са разположени буквите (редът върху, който пишем).

Bezier Curve

Във векторните графики, кривите на Безие се използват за моделиране на гладки криви, които могат да бъдат мащабирани до безкрайност. Те са всързани с така наречените в графичните програми „пътечки“ – комбинации от свързани криви на Безие. Пътечките не са обвързани с ограниченията на растеризираните изображения и са интуитивни за промяна.

Bleed

Отпечатан текст и/или изображение, които достигат ръба на страницата, след като тя е била подрязана.

Blur Tool

"Blur" само по себе си означава мъгла или нещо което е замъглено и размазано, също така се използва като термин в софтуерите за фото манипулация и обработка като Photoshop и др. Всеки ход, направен с помощта на инструмента Blur, ще намали контраста между засегнатите пиксели, което ще ги направи размазани.

Bold

Bold е вид "тежест" на шрифта. По-черна, по-тежка и одебелена разновидност на шрифта, в сравнение с тежеста на шрифтовете от семейството "Роман". Използва се за заглавията и когато трябва да се даде важност на текста. Първият Болд шрифт е бил създаден около. 1800 г. в Лондон от Робърт Торн (1754-1820) като единствено се ползвал за плакати и заглавия. Болд шрифтове се ползват от края на 19 век.

Booklet

Booklet от англ. book книга и умалителното let - с две думи 'малка книга'.

Brandmark

За разлика от Логотипа, Логомарк'а или още Брандмарк'а изобщо не съдържа името на фирмата,а вместо това абстрактно представя тази компания или продукт, само със символ или знак. В голямата си част Логата на повечето компании са комбинация от Логотип и Логомарк Пример за такива са Apple, Android, Google Chrome, Facebook и др. За повече примери, вижте линка по-долу.
1 2 3 11
Добави термин

Речник на дизайн термините

Този речник на дизайн термините (glossary) e създаден от екипа на БДГ и от доброволците, за да улесни 1) професионалните дизайнери и 2) клиентите, които работят с дизайнери. Речникът не претендира за изчерпателност, но е базиран на механизъм с гласуване, който дава възможност всеки да добави по-добра дефиниция за дадена дума и тя да бъде изведена от потребителите като "основна" ако е по-ясно и акуратно написана. Т.е. - речникът е динамичен и цялата дизайн общност го администрира.
Отдели 3 минути и въведи твой дизайн термин!
За другите проекти на БДГ - виж тук.

Видео