Речник на дизайн термините *бета версия
Търси по буква
Търси по категория
Търси по ключова дума
Категория Advertising
Баунс Рейт
Баунс рейт (срещан още като Степен на отпадане) е метрика използвана в уеб трафик анализирането. Това е процента посетители, които влизат един сайт и попадайки на първата страница, веднага го напускат без да продължат да разглеждат други страници от този сайт. Посетителят може да напусне като затвори прозореца браузера си, напише друг URL в адрес бара, кликайки върху бутона „Назад“ и т.н.
Бекграунд
Под Бекгаунд може да се разбира най-общо "това което е зад фокуса на основният обект". Веднага даваме пример: Във фотографията е всичко това което се пада ЗАД обекта на фокус (дървета, сгради и тн.). В дизайна е основният цвят или шарка която сте избрали да стои ПОД основните ви елементи. В музиката също има Бекграунд, който се явява основният ритъм върху който се надгражда целия хит.
Бранд / Марка
Бранд е термин в маркетинга, който описва компания, продукт, продуктова линия или услуга. Марката се среща под различни форми, включително име, символ, комбинация на цветове или слоган. Защитената от закона марка се нарича търговска марка.
Браузер/ Уеб Браузер
Софтуерна програма, която спомага достъпа, изтеглянето и визуализирането на информация от интернет, която може да е под формата на текст, изображения и/или видео. Браузерът намира търсената информация посредством така наречения URL (uniform resource locator), въведен от ползвателя, след което превежда информацията от търсената уеб страница от HTML (the main markup language for web pages) на разбираем за човешкия мозък език.
Бриф
Дизайн бриф е основен документ съпровождащ един дизайн проект. Създава се в съотвествие с изискванията на клиента (възложителя) с цел да се опишат резултатите и обхвата на проекта, включително всички продукти или дейности, график за изпълнение, бюджет и т.н. Брифът също така служи за оценка на ефективността на дизайна след завършването му.
Глиф
В типографията: Нестандартна, понякога декоративна вариация на буквата, която е идва като допълнение към основния шрифт.
Грид ( Решетка )
В графичния дизайн, Грид е структура (обикновенно двуизмерна), изградена от серия прави линии които се пресичат (вертикални, хоризонтални и под ъгъл) или такива, които са огънати, служещи за подреждане на садържание. Те служат като ранмка, чрез която дизайнерът може да организира графичните елементи (снимки, глифове, параграфи и пр.) по рационален начин, лесен за възприемане. Елементите спрямо грида може да са върте, вън или частично в грида.
Дизайн
Дизайн най-обобщено е план или рисунка, създадена, за да покаже външния вид и функцията или работата на сграда, дреха или друг предмет, преди да бъде създадена. Добрият дизйн също така помага, нещо сложно да бъде изразено така, че да бъде разбрано по добре.
Динамичен Банер
Този термин се отнася до банери, чието съдържание се адаптира към поведението на всеки потребител. Това е успешен начин да се ангажира потребителският интерес, тъй като изборът на показваните реклами се базира на предпочитанията на индивидуалния потребител. Динамичните банери спомагат за увеличвние на конверсията.
Изскачащ Прозорец
Изскачащ прозорец е графичен интерфейс на потребителския интерфейс (GUI), обикновено малък прозорец, който изведнъж се появява ("изскача") на преден план на екрана. Изскачащите прозорци могат да бъдат инициирани чрез еднократно или двойно щракване с мишката, а също е възможно чрез гласова команда. Изскачащият прозорец трябва да е по-малък от екрана или интерфейса на фона; в противен случай това е заместващ интерфейс.
Импресия
Единица, ползвана в рекламния бизнес, която изразява количествено колко пъти дадената реклама е показана в банер полето на уебсайта. Количествено импресиите се измерват с така нар. cost per mille (CPM), където mille представлява 1000 импресии (или показвания). Изразено като пример- ако CPM на дадена реклама в банер е 5 лв., то собственикът на уебсайт би получавал 5 лв. на всеки 1000 показвания на тази реклама.
Конверсия (На Уебсайт)
Конверсия е коефициент, показващ броя на посетителите на даден уебсайт, които са предприели някакво желано действие (KPI- key performance indicator), продиктувано от целите на уебсайта. Най-често срещаните желани действия (KPIs) са извършена покупка, регистрация на уебсайта, стартиране на уеб абонамент, преглеждане на голям обем информация в уебсайта, сваляне на trail версия на софтуер, който се продава там, записване на кредитна информация в базата данни на уебсайта и др. По-високият коефициент е индикатор за добре работещ уебсайт, който предоставя задоволително UX (user experience) ниво.
Лейаут
Това е мястото където се извършва конкретна работа. Цялостното оформление включващо всички елементи в конкретна работа
Лендинг Пейдж
Лендинг Пейдж е страница в опреден уеб сайт, в която се влиза директно от външна препратка или линк. Например това са най-често промоции, представяне на продукти или услуги към които ни препращат дитектно от имейл, страница във фейсбук и пр.
Лигатура
В типографията: Две или повече букви, които са свързани, така че образуват един писмен знак
Самата връзка между буквите, която има главно декоративна цел се нарича gadzook [гадзук].
Лого
Логото е графичен елемент или емблема, представящ по определен начин корпорация, сдружение, организация, продукт или дори отделна личност.
Логата са или изцяло графични (символи или икони) или с придружаващ текст, интегриран като част от логото. Често в средствата за масова комуникация думата лого се използва като синоним на понятията търговска марка или бранд (марка).
Логомарк
За разлика от Логотипа, Логомарк'а или още Брандмарк'а изобщо не съдържа името на фирмата,а вместо това абстрактно представя тази компания или продукт, само със символ или знак. В голямата си част Логата на повечето компании са комбинация от Логотип и Логомарк Пример за такива са Apple, Android, Google Chrome, Facebook и др. За повече примери, вижте линка по-долу.
Монохроматични Цветове
Цветове, принадлежащи на цветна схема изградена от един (базов) цвят и неговите сенки (цвета с добавено черно), отенъци (цвета с добавено бяло) и нюанси (с добавени бяло и черно едновременно).
Обем (На Уеб Трафик)
Обемът на трафика представлява размерът на трафикa (под формата на импресии или посещения на уебстраница) на даден уебсайт за определен период от време.
Оптимизация На Търсачки
Практика, която цели да увеличи количеството и качеството на трафика към даден уебсайт, чрез генериране на резултати от органично (безплатно) търсене на Интернет пространството, изпълнено от уеб търсачките (search engines). Общата оптимизацията е многопластов процес и се постига чрез оптимизиране на редица фактори, които изграждат крайното присъствие и откриваемост на уебсайта в Интернет.