Речник на дизайн термините *бета версия
Търси по буква
Търси по категория
Търси по ключова дума
Категория Animation
Compositing
Подобно на колажите в статичната графика, композитингът като визуален ефект представлява съчетаване на няколко елемента от различни източници, с цел да се създаде нова сцена. Обикновено се използва композитинг софтуер, който посочва (селектира) определен цвят от изображението, който да бъде заместен, след което подменя стойностите на пикселите със друго изображение. Най-лесният пример за композитинг е телевизионната прогноза за времето, където водещият е пред едноцветен син или зелен екран, който бива заменен с картата на съответния регион.
Contrast
Контраст възниква, когато два елемента на страницата са различни. Например, може да постигнем контраст между цвета на текста и цвета на фона, или тъмните спрямо светлите цветове. Често използваме силно изразеният контраст за да привлечем и насочим вниманието към нещо комкретно. В програмите за фото, видео и графична обработка може да варирате с контраста и така да постигнете още по-дълбок контраст.
Data Visualization
Използването на дизайн за представяне на данни и информация по ясен и ангажиращ начин, често използван в инфографики, диаграми и карти.
Design
Дизайн най-обобщено е план или рисунка, създадена, за да покаже външния вид и функцията или работата на сграда, дреха или друг предмет, преди да бъде създадена. Добрият дизйн също така помага, нещо сложно да бъде изразено така, че да бъде разбрано по добре.
Easing
“Easing” е една от често използваните функции в потребителските интерфейси за анимация. Тя придава бавно и постепенно движение на анимиран елемент. С използван “Easing” движението изглежда по-органично .
Frame Rate
Филмите създават илюзията за движение като показват статични изображения в бърза последователност. Броят на кадрите заснети в секунда се нарича фрейм рейт или честота. Колкото е по-висока, толкова по-точно се записва движението. В анимацията движещите се герои често се заснемат "на две", т.е. една картинка е показана на два кадъра, обикновено със скорост 24 кадъра в секунда (fps). Когато обаче трябва да се пресъздаде бързо движение, анимацията се прави с по един кадър за всяка рисунка, за да изглежда по-гладко.
Frame-By-Frame
Класически метод за анимация, където филмът се рисува кадър по кадър с малка разлика между картинките, за да се пресъздаде плавно движение. Този метод позволява повече контрол и за това е предпочитан за по-сложни анимации, където сцената се променя при всеки кадър, отколкото в случаите където само обекта се движи а сцената е статична.
Gamut
Цветовите устройства нямат капацитета да възпроизвеждат/улавят всички съществуващи цветове в спектъра. Gamut се нарича цветовата палитра (диапазон), която дадено устройство обхваща и може да изобрази.
Hex
"Hex" е шест знакова комбинация от букви и цифри, което се използва в HTML, CSS и различни софтуерни приложения, която представлява цветовете. Понятието се среща още като "Hexadecimal Colors". Също така Хекс стойностите се поддържат от всичко браузъри.
Те се изразяват със следния код #RRGGBB, който означава следното - RR (red), GG (green) and BB (blue), и варира между стойностите от 00 до FF с което се изразява интензитета на отделните цветове.
Например #0000FF показва синьо, защото стойноста на синьото е на максимум "FF", а на останалите цветове на минимум "00".
Infographic
Визуално представяне на данни или информация, често използващо диаграми, графики и други дизайнерски елементи, за да направи сложната информация по-достъпна и разбираема.
Javascript
JavaScript е един от най-често използваните програмни езици, използвани за създаване на динамични интернет страници.
Key Frame
За да се създаде илюзия за движение, в анимацията и киното се използват бързо сменяващи се изображения (кадри), които се различават минимално едно от друго. Ключов кадър се наричат картинките, които определят началната и крайната точка на всяко плавно движение. Позицията на ключовия кадър върху хронологията (лентата) определя времето на движението - в кой момент започва и кога свършва.
Layout
Това е мястото където се извършва конкретна работа. Цялостното оформление включващо всички елементи в конкретна работа
Lottie
lottie, lottieFiles или "лоти" е нов вид векторна (svg) анимация за уеб среда.
Това обикновено са леки готови файлове, които могат да бъдат къстъмизирани (оцветени) за целите на проекта / клиента.
Пример: анимация на инфо иконка, която подскача
Milestone
Milestone е камък, разположен до пътя, който маркира разстоянието на километри до определено място :) Разбира се в дизайна нямаме точно това предвид. Терминът Milestone ползваме когато искаме да маркираме определен едапи от работата, по проекта, по който работим.
Mockup
В производството и дизайна мокъп е макет (модел) в умален или реален размер на дизайн или устройство. Създава се с цел демонстрация, оценка на дизайна, промоция и най-вече обратна връзка от потребителите.
Monochromatic Colors
Цветове, принадлежащи на цветна схема изградена от един (базов) цвят и неговите сенки (цвета с добавено черно), отенъци (цвета с добавено бяло) и нюанси (с добавени бяло и черно едновременно).
Motion Graphic Design
Моушън графичният дизайн, известен също като моушън дизайн, е подмножество на графичния дизайн, тъй като използва принципи на графичен дизайн в контекста на създаване на филми или видео продукция (или други временно развиващи се визуални медии) чрез използването на анимационни или филмови техники. Примерите включват кинетичната типография и графики, използвани във филмови и телевизионни начални последователности, и лога за идентификация на станции на някои телевизионни канали.
Motion Graphics
Motion graphics или накратко mograph е вид анимация, в която присъстват движещи се графични елементи или текст, обкновено комбинирани с аудио за ползване в мултимедийни проекти. Това, което ги отличава от стандартната анимация, е че обикновено не са базирани на история или пресъздавани от герой, а по-скоро предстваляват анимирани абстрактни обекти и форми, като лога например. Именно заради тази характеристика, намират по-широко приложение в рекламата, видео ефекти, филми, телевизията , интерактивни приложения и т.н.
Multimedia Design
Дизайн на мултимедийни инструменти, като банери, презентации, рекламни клипове, сплаш скрийнове, онлайн игри и други, които позволяват интерактивно и атрактивно поднасяне на посланията. Чест похват в мултимедийните материали е употребата на звук.