Речник на дизайн термините *бета версия
Търси по буква
Търси по категория
Търси по ключова дума
Категория Animation
Pica
Произнася се [пайка]
Мярка за широчина, използвана в типографията и/или принт дизайна.
1 пайка = 12 points = 1/6 инч
Pixel
Пикселът е основният елемент на цифровото изображение.
Pixelation
Pixelation е се получава при визуализация на дигитално изображение с ниска резолюция на голям екран (или печат с големи размри) и в резултат отделните пиксели са видими за зрителя. Същото се получава при многократно увеличение (zoom).
Polygon
Градивна единица в геометричния модел, служеща за извеждане (изобразяване) на повърхността на обекта в триизмерно пространство; Равнинен обект запълващ празното място между ръбове (edges) в 3D модела.
https://en.wikipedia.org/wiki/Polygon_(computer_graphics)
Pose To Pose
Анимационна техника, при която първо се планират ключовите кадри и след това се свързват чрез междинни кадри, като по този начин героят преминава от една поза в друга. Тази техника позволява повече контрол на движението и пропорциите, и така прави анимацията по-убедителна за зрителя.
Rendering
Рендериране или синтез на изображения е компютърно генериране на образ от 2D или 3D модел. Моделът или сцената могат да съдържат различни компоненти – геометрия, гледна точка (камера), текстури, осветление, сенки и т.н. Тази информация се обработва (калкулира) от рендиращ софтуер, който я трансформира в дигитално изображение.
Retina Display
Термин, въведен от Apple, който се отнася за мониторни устройства и монитори, които имат толкова висока резолюция и гъстота на пикселите (300 и повече пиксела на инч), че човешкото око е неспособно да разграничи отделния пиксел от нормална за гледане дистанция.
Rgb (Red-Green-Blue)
RGB е цветови модел, при който червената, зелената и синята светлина се добавят по различни начини, за да се възпроизведе широк спектър от цветове. Името на модела идва от инициалите на трите допълнителни цвята - червен, зелен и син. Полва се в уеб дизайна.
Rig
мор. такелаж, система от платна;
гл. монтирам;
В компютърната анимация се използва за костната структура (Еn. bones) и контролери (controllers), чрез които се анимира типажа.
http://help.autodesk.com/view/3DSMAX/2017/ENU/?caas=caasvideoyoutubewatch-v-Nlm-0WkKtqk.html
Rule Of Thirds
Правилото на третините просто гласи, че ако вземете платно и го разделите на три еднакви размери на хоризонталните секции и на три еднакви вертикални секции (3х3), получената мрежа осигурява "карта", която ви помага да изберете къде да поставите дизайнерските си елементи. Всеки софтуерен графичен дизайн, който си струва, може да приложи правило на третините върху вашето платно и работа съответно, но решетките са достатъчно лесни, за да направите сами.
Правилото на третините може да се приложи за всякакъв размер дизайн - самата мрежа не трябва да има някакви специални размери. То просто трябва да бъде разделено на три вертикални и три хоризонтални секции (3х3).
Saturation
Saturation е степента на интензивност и жизненост на цвета. Например, цветът с слабо насищане може да изглежда по-блед и избелял, докато по-силно наситеният цвят може да изглежда по-жизнен и цветен. Виж линка с пример за Saturation.
Storyboard
Сториборд е техника за визуализация на история (сюжет), чрез скици на последователните ключови моменти. Процесът на разказване на история, чрез скициране на хронологията на събитията и действията е разработен от Уолт Дисни през ранните години на 30те, но днес намира широко приложение не само в анимацията и киното, но също така в театъра, литературата, комиксите, медиите, софтуера, UX (user experience).
Straight Ahead
Техника за анимиране, при която кадрите се създават като поредица описваща движението, т.е. започва с първия кадър и продължава кадър по кадър до края на сцената/движението. По този начин може да се загуби размера, обема или пропорциите, но е особенно подходящ за спонтанно и свободно движение, като например огън, вода, прах, експлозия.
Subtractive Colors
Метод за смесване на три основни цвята (маджента/ magenta M, сайан/ cyan C, жълто/ yellow Y), при който се използва светлинен източник и цветни филтри, които при частичното им препокриване произвеждат нови цветове на принципа на взаимното неутрализиране (субтрактиране) на определни дължини на вълната на използваните основни цветове; полученият цвят се нарича субтрактивен, защото негова дължина на вълната е по-малка от сбора на дължините на вълната на съставящите го цветове.
Пример: Въпрос: M + Y = ??? чрез субтрактиране
Решение: знаейки, че Y = (-Blue) от разположението им в цветното колело и M = (Blue + Red) простото алгебрично уравнение (B+R)+(-B) ще ни даде резултат R (червено). Червеното е субтрактивен цвят, резултат от смесване на маджента и сайан, при което синият цвят съдържан в маджентата е неутрализиран от липсата на син цвят в жълтото, оставяйки само червеното като краен продукт.
Swatch / Color Swatch
Дефиницията на "Swatch" е извадка от материал или цвят. В повечето програми е мястото от където си взимаме цветовете които ползваме в нашата работа. Пример за Swatch може и да е малко парче плат.
Timeline Panel
Панелът на "времевата линия" е мястото, където видеоклипът ви се оформя във който и да е от софтуерите за видео обработка (включително Photoshop). Чрез плъзгане на елементи от панела на проекта или монитора, който ползвате за източник и поставянето им в желания ред, създавате последователност от клипове и събития, които се пускат в хронологчния ред от ляво на дясно.
Tint
Tint (нюанс) е разнообразието на един цвят. Craftsy (линкът по- долу) обяснява, че нюанса се създава, когато добавите бяло към всеки оттенък от цветното колело. Това осветява и отслабва оттенъка, което го прави по-малко интензивн.
Tweening
Tweening, срещан още като Motion Tween или Inbetweening е метод предимно излолван в компютърната анимация, за създаване на междинни кадри между два ключови кадъра. Например ако се използва софтуер за анимация, при зададени начална и крайна позиция на обекта, той изчислява траекторията на движението и създава междинните кадри (motion tweens). Въпреки, че спестява доста и време и работа, този метод има и недостатък – по-малко контрол върху движението.
Vfx
Визуалните ефекти (съкратено VFX) са генерирани извън филма изображения, с цел да се създаде среда, която изглежда реалистична, но би била опасна, скъпа, непрактична за заснемане с камера или дори несъществуваща в реалния живот. Едни от най-иновативните технологии за визуални ефекти са въведени от Джейс Камерън (филмите Аватар и Титаник), но като цяло софтуерите за анимация и композиране са все по-достъпни и за независимото кино.
Virtual Reality (Vr)
Виртуална реалност е реалистичен триизмерен образ или изкуствена среда, в която преживяването изглежда толкова реално, че потребителя я възприема и дори взаимодейства с нея, сякаш е в реалния свят. VR се създава, чрез комбиниране на интерактивен хардуер и софтуер, които я пресъздават по такъв начин, че потребителя да изключи всякакво съмнение и я приема като реална.