Речник на дизайн термините *бета версия

Речник на дизайн термините *бета версия

Търси по буква

Търси по категория

Търси по ключова дума

Категория Web design

Tab

Елемент на graphic user interface (GUI), който служи за навигация из информацията, съдържаща се в уебстраниците. Таб-овете групират сходна информация в контекста на обща по-обширна тема, която (информация) е достъпна за потребителя или чрез кликване на всеки отделен таб, или чрез поставяне на курсора върху него. Таб-овете са удобен и ефективен начин да се пести място на уебстраницата, като в същото време се дава достъп на потребителите до голямо количество информация.

Tab Bar

Tab лентите се появяват в долната част на мобилно приложение и “казват” на потребителите къде се намират, като използват лесно различими икони. Те също така позволяват на потребителите да се движат напред и назад между различните секции на приложението. Например в долната част на мобилното приложение Instagram потребителите могат да се върнат на “home page” (основна страница), да използват полето за търсене, да гледат видеа (reels), да пазаруват или да разгледат своя профил.

Tag

В информационните системи Тагът е ключова дума или термин, считан като част от информацията (като например интернет маркер, изображение, запис на базата данни или компютърен файл). Този вид метаданни помага за описването на елемент и му позволява да бъде намерено, както в браузърите така и в отделните сайтове. Такговете също се използват в уеб сайтовете, когато се маркират и се слагат етикети на подобни елементи по даден критерий (цвят, форма, размер тн.) за да се ориентира потребителя по-лесно, без да търси между стотиците продукти в сайта. Най-общо казано те служат за касифициране и подреждане на информация от един и същи тип (блогове, постове, веб магазини и др.)

Template

Темплейт за сайт /нарича се още тема, шаблон, макет/ е съвкупност от файлове, които визуализират съдържанието на сайта. Темплейтът за сайт представлява пакет от файлове за графичните елементи като бутони или менюта, съдържа файлове със записи за използваните цветове, шрифтове и т.н., и файлове в който е внесен код за самия сайт.

Text Fields

Текстовите полета, много просто, позволяват на потребителите да въвеждат текст. Използвани във формуляри или въпросници, потребителите могат да въвеждат един или няколко реда текст.

Texture

Една текстура се определя от повърхностните характеристики на вашето изображение. В дизайна можете да използвате текстури като плат и тухли, за да отразите реалният визуален облик на действителната текстура. За да добиете по-добра представа вижте линка по-долу.

Thumb Reachability

Лесно запомнящо се като правило. Когато хората използват мобилните си телефони, те обикновено могат да работят само с палците си. Хората не могат да протягат палци към горната или средната част на екрана, така че дизайнерите трябва да обмислят разположението на интерактивните елементи на екрана около това. Горната лява страна на екрана е трудна за достигане с палец, докато долната лява страна е лесна. Долната дясна част и централната част на екрана са изпълними, но не са идеални.

Thumbnail

Умалена версия на оригинално изображение, която обикновено служи за по-лесното и бързо преглеждане на множество изображения и/или помага уебстраниците да бъдат зареждани по-бързо, тъй като по-малкият размер на изображенията не натоварва процеса на зареждане.

Timeline Panel

Панелът на "времевата линия" е мястото, където видеоклипът ви се оформя във който и да е от софтуерите за видео обработка (включително Photoshop). Чрез плъзгане на елементи от панела на проекта или монитора, който ползвате за източник и поставянето им в желания ред, създавате последователност от клипове и събития, които се пускат в хронологчния ред от ляво на дясно.

Tint

Tint (нюанс) е разнообразието на един цвят. Craftsy (линкът по- долу) обяснява, че нюанса се създава, когато добавите бяло към всеки оттенък от цветното колело. Това осветява и отслабва оттенъка, което го прави по-малко интензивн.

Title / Page Title

В уеб дизайна "Title" или заглавието на страницата е може би най-важно от гледна точка на уеб маркетинга. Заглавието на страницата се показва в заглавната лента в горната част на браузъра и дава на хората и на "паяците" на търсачките бърза представа за съдържанието на страницата. Заглавието обикновено се показва и в SERP's. Въпреки че е важно да имате богат на ключови думи Тайтъл за всяка страница на сайта си, общият консенсус е, че уникалното заглавие е по-ефективно при насочването на трафик към сайта Ви в дългосрочен план.

Toggle

Те действат като превключвател между две състояния - включване и изключване, позволявайки на потребителите да променят настройката между тях. Например, превключвател може да се използва в настройките на телефон за включване или изключване на Wi-Fi или Bluetooth връзки.

Tooltip

Когато потребител задържи курсора на мишката над определен елемент, се появява подсказка, която го обяснява допълнително. Например, когато бъде поискан CVV номер в онлайн магазин, обикновено се появява подсказка, която казва къде се той на кредитната или дебитна карта.

Trace

Трейс, иначе казано на "проследим" или да начертаем нещо въз основа на друго, като го използваме за основа и рисъваме върху него. Има много начини за трейсване, но когато се използва този термин най-често става съпрос за прерисуване или скициране в някоя от популявните програми за чертане и рисуване като Photoshop и Illustrator. Прерисуването и чертането на лампа с оризова хартия също е Трейсване ама никой не ми казва така по нашите ширини. Има и софуери които могат да го правят вместо вас и да ви спестят доста време и работа.

Tracking

Тракингът е подобно на Кернингът, тъй като се отнася до разстоянието между буквите или знаците. Но вместо да се фокусира върху разстоянието между отделните букви (kerning), проследяването измерва пространството между групите букви (думите).

Traffic / Web Traffic

Уеб трафик е количеството данни, изпратени и получени от посетителите на уеб сайт. Това задължително не включва трафика, генериран от ботове (web robot). От средата на 90-те години уеб трафикът е най-голямата част от интернет трафика. Това се определя от броя посетители и броя посетени страници. Сайтовете наблюдават входящия и изходящия трафик, за да видят кои части или страници на сайта им са популярни и дали има видими тенденции, като например една конкретна страница, която се разглежда най-вече от хора в определена държава. Има много начини за наблюдение на този трафик и събраните данни се използват за подпомагане на структурирането на сайтовете.

Transparency

Или Прозрачност, стана широко популярна сред уеб разработчиците, след като CSS успя да им предостави основни инструменти, които са отговорни за контрола на тази функция. В днешно време можете лесно да зададете конкретно ниво на прозрачност към всеки от вашите функционални блокове, просто като добавите една малка част от кода. Независимо от факта, че този ефект може да доведе до многобройни предизвикателства, особено когато става въпрос за яснота и контраст, той все пак предлага значителни ползи за тези, които могат ефективно да се справят с него. Прозрачността се прилага към различни приспособления и блокове, които съдържат данни. Дизайнерите много предпочитат да използват този подход към Слайдерите, когато описанието трябва да бъде спретнато представено или на обикновените "джаджи", когато фона трябва да бъде заглушен, за да могат да се фокусират елементите на преден план.

Triadic Colors

Триадичната цветова схема използва три цвята, които са равномерно (симетрично) разположени около цветното колело. Триадичните цветове са склонни да бъдат доста живи, дори ако използвате бледо или ненаситени версии на вашите нюанси. За да използвате успешно хармонията на триадата, цветовете трябва да бъдат внимателно балансирани - нека доминира единият цвят повече,а другите два да са акцент.

Typeface

В типографията: Събирателният дизайн на букви, цифри и специалните знаци, който ги обединява в един шрифт; обиконовено typeface [тайпфейс] е част от семейство с координирани дизайни. Индивидуалните тапфейси са индентифицирани по името на семейството и последващ(и) термин(и), които определят стила, тежестта и широчината им. Пример: https://www.linotype.com/1308886/helvetica-family.html

Typeface / Начертание

Начертание (на английски: typeface) е дизайн разновидност на даден шрифт (Например: Аrial Regular), който се отличава от другите шрифтове в дадено "семейство" от шрифтове, но същевременно споделя общи естетически и дизайн принципи. Например - семейството шрифтове "Arial" има начертания: 1) "Arial Regular", 2) "Arial Italic", 3) "Arial Bold", където 1) е основната форма на шрифта и буквите, 2) е наклонена версия, а 3) е удебелена версия. Счита се, че колкото повече начертания (разновидности) има един шрифт (едно семейство от шрифтове), толкова по-удобно и практично е за ползване във всякакви ситуациии. За това е важно когато се купува шрифт, да се види колко начертания има и дали може да се използва в много ситуации - дали инвестицията си струва.
Добави термин

Речник на дизайн термините

Този речник на дизайн термините (glossary) e създаден от екипа на БДГ и от доброволците, за да улесни 1) професионалните дизайнери и 2) клиентите, които работят с дизайнери. Речникът не претендира за изчерпателност, но е базиран на механизъм с гласуване, който дава възможност всеки да добави по-добра дефиниция за дадена дума и тя да бъде изведена от потребителите като "основна" ако е по-ясно и акуратно написана. Т.е. - речникът е динамичен и цялата дизайн общност го администрира.
Отдели 3 минути и въведи твой дизайн термин!
За другите проекти на БДГ - виж тук.

Видео