Речник на дизайн термините *бета версия

Речник на дизайн термините *бета версия

Търси по буква

Търси по категория

Търси по ключова дума

Категория Web design

Домейн Име

Думата домейн име идва от английски (domain) и означава област, територия, сфера, владение, обсег. Иначе казано, домейнът (domain name) е интернет име с написването на което ще се заредят вашите интернет страници, когато бъдат създадени и публикувани в световната мрежа.

Достъпност На Палеца

Лесно запомнящо се като правило. Когато хората използват мобилните си телефони, те обикновено могат да работят само с палците си. Хората не могат да протягат палци към горната или средната част на екрана, така че дизайнерите трябва да обмислят разположението на интерактивните елементи на екрана около това. Горната лява страна на екрана е трудна за достигане с палец, докато долната лява страна е лесна. Долната дясна част и централната част на екрана са изпълними, но не са идеални.

Електронен Магазин

Електронен магазин - доближава по мисия традиционния магазин в реалния свят. Всеки един търговец или фирма може да има свой уеб сайт, където се предлагат същите стоки или услуги, които предлага и реално в своя офис или търговски магазин.

Ес Ви Джи

Двуизмерен стандартен графичн формат, разработен от W3C (World Wide Web Consortium), който използва XML-базиран текстови формат, определящ как трябва да изглежда всяко изображение. SVG- файловете са незаисими от резолюцията на екрана, на който са показвани или големината, в която са печатани, т.е. няма загуба на качеството на изображението.

Златно Съотношение

Или още познато като Редицата на Фибоначе. В дизайна се използва като мярка за създаването на композиии от елементи, които за подчинени на точно определено съотношение.

Известия (Нотификации)

Използвани в приложения или уеб страници, известията предупреждават потребителите, когато има нещо ново за гледане, като ново съобщение, завършена задача или ако е възникнала грешка. Те могат да бъдат показани като точки, знамена, удивителни знаци .

Изскачащ Прозорец

Изскачащ прозорец е графичен интерфейс на потребителския интерфейс (GUI), обикновено малък прозорец, който изведнъж се появява ("изскача") на преден план на екрана. Изскачащите прозорци могат да бъдат инициирани чрез еднократно или двойно щракване с мишката, а също е възможно чрез гласова команда. Изскачащият прозорец трябва да е по-малък от екрана или интерфейса на фона; в противен случай това е заместващ интерфейс.

Икона / Иконка

Икона в информатиката е малка пиктограма, която при операционните системи с графичен потребителски интерфейс се използва за представяне на различни елементи: файлове, папки, дискове, периферни устройства, подаване на команди към системата и др.

Импресия

Единица, ползвана в рекламния бизнес, която изразява количествено колко пъти дадената реклама е показана в банер полето на уебсайта. Количествено импресиите се измерват с така нар. cost per mille (CPM), където mille представлява 1000 импресии (или показвания). Изразено като пример- ако CPM на дадена реклама в банер е 5 лв., то собственикът на уебсайт би получавал 5 лв. на всеки 1000 показвания на тази реклама.

Индекс Пейдж

Индекс е първата/началната страница на определен уебсайт. Най-често това е така наречената "Home или Home page"

Инфо

Съкратено от Информация

Информационна Архитектура

Информационна архитектура(ИА), наричана още "Информационен дизайн", "Информационно проектиране" или "Инфодизайн" представлява скелета, около който се гради всеки уеб сайт. Информационна архитектура формира ядрото на един сайт, около което се изгражда всички останали негови компоненти: общата визия на сайта, функционалностите му, навигационните схеми, потребителският интерфейс и други.

Информационни Компоненти

В дизайна на потребителския интерфейс информационните компоненти са елементи, които показват и подсказват на потребителите „какво се случва“. Такива примери са подсказки (tooltips), икони(icons), лента за напредъка (progress bar), известия (notifications), кутии за съобщения (message boxes) и други.

Итерция

Не е необичайно продуктът да бъде нарязан на по-малки парчета, докато се разработва или проектира. Итеративното развитие е точно това: практиката за разбиване на развитието на малки части. Периодът от време, който възлагаме за работа по всяка част, се нарича итерация. Обикновено те ще продължат някъде между 1-4 седмици.

Йерархия

Йерархия е дизайна се има предвид, ясно да се дефинира кой е главният елемент на композицията.

Калибриране

Цветова настройка за осигуряване на точно и консистентно (еднакво) възпроизвеждане на цветовете на различни устройства. (десктоп монитор, таблет, телефон, принтер и т.н.)

Кегел

Големина (размер) на шрифта.

Коефициент На Реализация

Измерва процента на потребителите, които извършват желано действие.

Комплиментарни Цветове

са двойки цветове, които, когато се комбинират, се отменят един друг. Това означава, че когато се комбинират, те произвеждат сив цвят като бяло или черно. Когато два Комплиментарни цята са разположени един до друг, те създават най-силен контраст. Поради този очевиден цветен сблъсък терминът "противоположни цветове" често се счита за по-подходящ от "допълващи се цветове". Съвременната теория на цветовете използва или RGB добавящия цветен модел, или CMY субстрактния цветен модел, в който допълнителните двойки са червено-циан, зелено-магента и синьо-жълто. В традиционния цветен модел RYB, допълващите цветови двойки са червени и зелени, жълти и лилави, синьо и оранжеви, въпреки че тези двойки не успяват да наложат модерните дефиниции на допълващи се цветове, тъй като те комбинират кафяв цвят.

Конверсия (На Уебсайт)

Конверсия е коефициент, показващ броя на посетителите на даден уебсайт, които са предприели някакво желано действие (KPI- key performance indicator), продиктувано от целите на уебсайта. Най-често срещаните желани действия (KPIs) са извършена покупка, регистрация на уебсайта, стартиране на уеб абонамент, преглеждане на голям обем информация в уебсайта, сваляне на trail версия на софтуер, който се продава там, записване на кредитна информация в базата данни на уебсайта и др. По-високият коефициент е индикатор за добре работещ уебсайт, който предоставя задоволително UX (user experience) ниво.
Добави термин

Речник на дизайн термините

Този речник на дизайн термините (glossary) e създаден от екипа на БДГ и от доброволците, за да улесни 1) професионалните дизайнери и 2) клиентите, които работят с дизайнери. Речникът не претендира за изчерпателност, но е базиран на механизъм с гласуване, който дава възможност всеки да добави по-добра дефиниция за дадена дума и тя да бъде изведена от потребителите като "основна" ако е по-ясно и акуратно написана. Т.е. - речникът е динамичен и цялата дизайн общност го администрира.
Отдели 3 минути и въведи твой дизайн термин!
За другите проекти на БДГ - виж тук.

Видео