Речник на дизайн термините *бета версия
Търси по буква
Търси по категория
Търси по ключова дума
Категория Web design
Контейнери
Контейнерът е част от потребителския интерфейс. Предназначен е да съдържа елементи от страница с определена ширина въз основа на размера на екрана на потребителя.
Контейнерите са проектирани така, че бързо да регулират максималната си ширина въз основа на размера на екрана, на който се показват.
Контраст
Контраст възниква, когато два елемента на страницата са различни. Например, може да постигнем контраст между цвета на текста и цвета на фона, или тъмните спрямо светлите цветове. Често използваме силно изразеният контраст за да привлечем и насочим вниманието към нещо комкретно. В програмите за фото, видео и графична обработка може да варирате с контраста и така да постигнете още по-дълбок контраст.
Контроли За Въвеждане
Контролите за въвеждане са интерактивни елементи, използвани във всеки интерфейс. Те включват квадратчета за отметка (checkboxes)¬, радио бутони (radio buttons), падащи списъци (dropdown lists), списъчни полета (list boxes), бутони (buttons), превключватели (toggles), текстови полета (text fields) и полета за дата (date fields).
Криви На Безие
Във векторните графики, кривите на Безие се използват за моделиране на гладки криви, които могат да бъдат мащабирани до безкрайност. Те са всързани с така наречените в графичните програми „пътечки“ – комбинации от свързани криви на Безие. Пътечките не са обвързани с ограниченията на растеризираните изображения и са интуитивни за промяна.
Лединг
Ледингът определя начина, по който текстът е разположен вертикално на редовете. Той се използва, когато съдържанието, има няколко реда текст, и гарантира, че разстоянието от долната част на думите горе до горната част на думите по-долу е такова, което да ги прави четливи.
Лейаут
Това е мястото където се извършва конкретна работа. Цялостното оформление включващо всички елементи в конкретна работа
Лендинг Пейдж
Лендинг Пейдж е страница в опреден уеб сайт, в която се влиза директно от външна препратка или линк. Например това са най-често промоции, представяне на продукти или услуги към които ни препращат дитектно от имейл, страница във фейсбук и пр.
Лигатура
В типографията: Две или повече букви, които са свързани, така че образуват един писмен знак
Самата връзка между буквите, която има главно декоративна цел се нарича gadzook [гадзук].
Линк
Текстове или изображения в уеб страница, на които даден потребител може да кликне, за да получи достъп или да се свърже с друг документ. Връзките най-често се смятат за технология, която свързва две уеб страници или уеб сайтове. Те се виждат най-често в браузъра ви като подчертани думи, думи с различен цвят обикновенно син.
Щом кликнете върху връзка, тя може да задейства различни събития: може да "прескочи" на друга страница или на друго място на същата уеб страница; тя може да се свърже с файл, който ще започне да се изтегля на компютъра ви; тя може да задейства стартирането на помощно приложение, което след това ще обработва кликвания файл, може да стартира вашата програма за електронна поща, за да можете да изпратите съобщение и т.н. Това, което се случва, когато кликнете върху връзка, се определя от типа MIME на файла и от начина, по който компютърната ви система е конфигурирана да работи с типа MIME. Например браузърите са конфигурирани да показват всички файлове, които имат HTML в разширението MIME.
Абсолютната връзка указва пълен URL адрес (например http://www.netlingo.com/acronyms.php). С други думи, абсолютните връзки съдържат URL адреса и името на файла и могат да се намират от всяко място в мрежата, а не само от един уебсайт. За разлика от това, относителната връзка указва името на файла, към който трябва да бъде свързан само, тъй като е свързан с текущия уеб сайт (използвайки горния пример, относителната връзка на страница в netlingo.com би била просто acronyms.php).
Връзките се наричат също хипервръзки/hyperlinks, хипертекст/hypertext и горещи връзки/hotlinks и са кодирани в HTML от автори на уеб страници или уеб програмисти.
Лого
Логото е графичен елемент или емблема, представящ по определен начин корпорация, сдружение, организация, продукт или дори отделна личност.
Логата са или изцяло графични (символи или икони) или с придружаващ текст, интегриран като част от логото. Често в средствата за масова комуникация думата лого се използва като синоним на понятията търговска марка или бранд (марка).
Логомарк
За разлика от Логотипа, Логомарк'а или още Брандмарк'а изобщо не съдържа името на фирмата,а вместо това абстрактно представя тази компания или продукт, само със символ или знак. В голямата си част Логата на повечето компании са комбинация от Логотип и Логомарк Пример за такива са Apple, Android, Google Chrome, Facebook и др. За повече примери, вижте линка по-долу.
Логотип
Логотип е, името на компания или продукт което е с уникален дизайн и визия предназначено да се използва и да представя конкретната компания. Повечето пъти когато става въпрос за Лого, всъщност се има предвид Логотипа на компанията.
Например - Disney, Coca Kola, Kodak, Pail Smith, Fila, Bvlgari и тн. За повече примери вижте линка по-долу.
Междуредие / Лийдинг / Лединг / Разрядка / Разредка / Leading
Лединг (на английски: leading), още и дурхшус (на немски: Durchschuss), или на френски: interligne.
Междуредието, още междуредово разстояние или просто разредка, е разстоянието в пунктове между базовите линии на два последователни печатни реда.[5] Исторически, при ръчния набор, за да се увеличи разстоянието между два реда, са били поставяни оловни ленти (обикновено по 2 пункта) между двата набрани оловни текста. Понякога погрешно се изговаря като лидинг на български, тъй като английската дума за олово (на английски: lead), произнасяна лед, се изписва както глагола водя (лийд). Като следствие, на много места междуредието (ледингът) погрешно се нарича водач, което е повлияно от другия смисъл на английската дума lead. Междуредието е основен фактор за четливостта на шрифта. Измерва се с пунктове. Прието е да бъде равно или по-голямо от кегела, като при повечето системи за предпечатна подготовка междуредието е приблизително 120% от кегела. За окото, текстът е трудно четлив и при прекалено малко, и при прекалено голямо междуредие.
Микрокопие
Микрокопието е навсякъде в интерфейсите. Това са малките парчета текст, които се виждат в приложенията или уебсайтовете, които помагат да се навигира в тях. Например: етикети върху бутони, съобщения за грешки, текст в полетата за въвеждане.
Мобилна Мрежа
Мобилната мрежа се отнася до използването на интернет чрез преносими мобилни устройства. Все по-често смартфони и други устройства с безжични структури за достъп до данни имат достъп до същия „пълен“ интернет, традиционно достъпен от настолни или преносими компютри.
Мобилно Приложение
Най-добре е програмите и приложенията да се мислят като едно и също нещо с различни имена, точно като циклони, урагани и тайфуни, които технически тези три бури са едно и също нещо. Така че едно приложение и програма са едно и също нещо с различни имена.
При обикновена употреба, въпреки, че никога няма да наречете нещо, което се изпълнява на iOS или Android програма, или нещо на Windows, Mac OS или Linux приложение. Изглежда, че тези термини се отразяват върху средата, в която се развиват. И те се инсталират по различен начин. Програмата обикновено изисква инсталатор и ще инсталира различни файлове, необходими на компютъра, за да работи. Едно приложение от друга страна обикновено ще бъде (или поне ще се почувства като) един свален файл. Ще има една икона. И да го изтриете ще бъде само да докоснете "кръста / хикса". Програмата ще включва и изисква деинсталиране, за да се отървете от различните файлове, инсталирани на вашия твърд диск. Програмите като цяло са доста разхвърляни неща.
Човек също трябва да мисли за това, което обикновено се превръща в приложение. В по-голямата си част никога не инсталираме нищо, например Gmail на компютър. Добавките към браузърите между другото може да имат същата функционалност, но ние все още използваме електронни имейл услуги чрез браузър. Докато на "смартфонът" Ви, вашият имейл ще бъде приложение. С други думи, някои неща, които обикновено се извършват в браузър на компютъра, ще се извършват от приложение в мобилни устройства.
Модул
Като Модул може да разбираме отделен елемент.
Модулна Композиция
Повторение на един и същи елемент.
Модулност
Елементи, които се повтарят в някаква точна за висимост.
Мокъп
Транслитерация на английското "mockup".
Разбира се основно графична заготовка (предварително направена картинка), върху която дизайнерите нанасят своето предложение за лого, бранд дизайн, опаковка или рекламна визия.
Най-честите мокъпи са на визитки, бланки, билборди, опаковки, компютърни и мобилни екрани.
Има специализирани сайтове, които предоставят такива файлове безплатно или срещу заплащане.
Дизайнерите обикновено плащат абонамент към такива директории, за да могат да си улеснят работата.
Мокъпите може да се припокрият с темплейтните файлове, особено ако са моушън мокъпи (анимирани, видео).
Може да бъде произнесено неправилно като "мокап", "мокс" "mocks"