Речник на дизайн термините *бета версия

Речник на дизайн термините *бета версия

Търси по буква

Търси по категория

Търси по ключова дума

Буква A

Ampersand

Амперсанд (&) е типографски символ за пунктуация. Използва се най-често в английския език като съединителен съюз („и“). Например: Man & Nature = Man and Nature (Човекът & Природата = Човекът и Природата). Знакът произлиза от комбинация от буквите на латинския еквивалент на съюза "И" - "ET". Името на знакът "амперсанд" не се използвало до 19-ти век. То е вариант на английското "енд пер се енд" (And per se and) което буквално означава нещо като "и [символът] сам по себе си е [И]". По класически маниер, когато английската азбука е била изричана, "per se" обикновено предхождало букви, които могат да имат значението на завършени думи като "А", "I" и "О". Дори нещо повече. Амперсандът е бил част от азбуката, като е стоял самия и край: ...X, Y, Z, &, а при произношение X, Y, Z "and per se and". В резултат символът е присъствал в речниците около средата на 19-ти век и наричан "Амперсанд" с едно изключение: шотландците наричали символът "епершанд" което производно на "et per se and" използвайки оригиналното "ET" взето директно от латинския език.

Analogous

В теорията на цветовете аналогичните цветови схеми са набори от три цвята един до друг в цветовото колело. Те обикновено са два цвята от основните или вторични цветови схеми, като третият цвят е смесица от два доминиращи. Например синьо, зелено и синьо-зелено.

Analogous Colors

Цветова схема, изградена от три цвята, които стоят един до друг в цветното колело.

Analytics

Анализът измерва човешкото поведение на даден уеб сайт. Така дизайнерът разбира и интерпретира по-добре моделите на поведение при продуктите, които използва потребителя.

Angled Strokes

Angled Strokes добавя наслагване от фини, прави линии в X, като по-светлите зони вървят в едната посока, а по-тъмните - в другата. Параметрите му са баланс на посоката, дължина на хода и острота. Angled Strokes се различава от филтъра Crosshatch, като прилага щриховка и прерисува изображението с неговите щрихи, както и от филтъра Dark Strokes, който създава по-висок контрастен ефект. Angled Strokes използва цветовете на оригиналното изображение в своите щрихи. Angled Strokes работят върху 8-битови, RGB, скала на сивото и многоканални изображения и смарт обекти.

Animated Banner

Анимираният банер съдържа 2D или 3D анимация (смяна и/или движения на снимки, предмети, текст и др.) и се използва за по-ефективно привличане на вниманието на посетителите на даден сайт.

Animatic

В процеса на създаване на филм или анимация, първоначално сюжета се визуализра чрез сториборд. Това са скици на основните моменти, подредени в серия, която проследява действието. След това серията от изображения се монтира в кратък филм, наречен аниматик, към който се добавя и саундтрак.

Animation Design

Част от графичния дизайн. ”Animation Design ”описва използването на движещи се дигитални изображения в дизайна. Mоже да се определи като изкуство за създаване на специални ефекти и други дизайни за различни форми на медии, включително видео игри, филми, социални медии. Повечето дизайнери на анимация избират специалност, върху която да се съсредоточат, като създаване на анимирани телевизионни предавания, игри, създаване на компютърно генерирани изображения или създаване на специални ефекти.

Anti-Aliasing

Aliasing са стъпаловидните ръбове, които се получават при растерни изображения с ниска резолюция. Anti-aliasing съответно е изглаждане на назъбените ръбове, чрез осредняване на цветовете (стойностите) на пикселите, които се намират по ръбовете.

Anticipation

Очакване е един от основните 12 принципа на анимацията създадени от Уолт Дисни. Тъй като за зрителя е трудно да проследява действията, ако няма планирана последователност от събития, която да режисира погледа се въвежда следния ред: очакване – действие – реакция. По този начин аниматорите подготвят публиката за предстоящото действие и го правят по-релистично.

Apex

В типографията, това е горната точка на буква, където две черти се съединяват (серщат). Пример за това е главната буква A, при която на върха се срещат лявата и дясната черта. Върхът може да бъде остър, тъп или заоблен и е отличителна черта за някои шрифтове.

App / Application

Най-добре е програмите и приложенията да се мислят като едно и също нещо с различни имена, точно като циклони, урагани и тайфуни, които технически тези три бури са едно и също нещо. Така че едно приложение и програма са едно и също нещо с различни имена. При обикновена употреба, въпреки, че никога няма да наречете нещо, което се изпълнява на iOS или Android програма, или нещо на Windows, Mac OS или Linux приложение. Изглежда, че тези термини се отразяват върху средата, в която се развиват. И те се инсталират по различен начин. Програмата обикновено изисква инсталатор и ще инсталира различни файлове, необходими на компютъра, за да работи. Едно приложение от друга страна обикновено ще бъде (или поне ще се почувства като) един свален файл. Ще има една икона. И да го изтриете ще бъде само да докоснете "кръста / хикса". Програмата ще включва и изисква деинсталиране, за да се отървете от различните файлове, инсталирани на вашия твърд диск. Програмите като цяло са доста разхвърляни неща. Човек също трябва да мисли за това, което обикновено се превръща в приложение. В по-голямата си част никога не инсталираме нищо, например Gmail на компютър. Добавките към браузърите между другото може да имат същата функционалност, но ние все още използваме електронни имейл услуги чрез браузър. Докато на "смартфонът" Ви, вашият имейл ще бъде приложение. С други думи, някои неща, които обикновено се извършват в браузър на компютъра, ще се извършват от приложение в мобилни устройства.

Appeal

Това харизмата на анимационния герой или способността му да привлича внимание. Може да бъде симпатичен или не, важното е да бъде реалистичен и интересен. Съществуват различни техники за създаване на връзка между героя и публиката. Например добрите герои имат симетрично или бебешко лице, докато сложно или трудно за разчитане лице не би било привлекателно.

Arc

Естестесвените движения обикновено следват траектория подобна на арка и следователно анимацията се придържа към този принцип, като следва „скрити арки“, за постигане на реализъм. Тази техника може да бъде приложена например за движещ се крайник чрез завъртане на ставата или на хвърлен обект, който се движи по параболична траектория. Изключение прави механичното движение, което обикновено се движи в прави линии.

Artboard

Подобно на лист хария, върху който рисуваме и творим, в графичните програми това поле се нарича артборд. Когато работим с физически материали, поставяме различни инструменти и елементи на работната маса, които обаче не навлизат в това, което се оформя върху хартията. В този контекст графичната програма е работната маса, а артбордът е листа хартия, който съдържа нашия продукт.

Ascender

В типографията асцендър е част от малкита буква, която излиза над средния ред на шрифта. Например в тетрадките с тесни и широки редове, използвани за упражнения по краснопис в началните класове асцендърът е горният широк ред.

Ascenders

В типографията “ascender” е частта от малката буква, която се простира над средната линия на шрифта. Тоест частта от малката буква, която е по-висока от x-височината на шрифта. В латинската азбука тези букви включват b, d, f, h, i, j, k, l и t.

Aspect Ratio

Аспектното съотношение е пропорционалното съотношение между ширината и височината на правоъгълника (използва се правоъгълник, защото по-голямата част от екрани са по-широки, отколкото са високи). Аспектното съотношение се определя чрез математическо съотношение, като две числа се разделят от двоеточие. Ширина : Височина - Това означава, че 4 инча ширина на 3 инча височина ще бъде съотношение 4 : 3

Assets

Всеобхватен термин, отнасящ се до всички материали, необходими за успешно завършване на проект. По отношение на дизайна, обикновено се отнася до текстово съдържание, графики, снимки, видеоклипове и аудио файлове.

Asymmetry

Липсата на симетрия или баланс в дизайна, често използвана за създаване на усещане за динамика, енергия и визуален интерес.
Добави термин

Речник на дизайн термините

Този речник на дизайн термините (glossary) e създаден от екипа на БДГ и от доброволците, за да улесни 1) професионалните дизайнери и 2) клиентите, които работят с дизайнери. Речникът не претендира за изчерпателност, но е базиран на механизъм с гласуване, който дава възможност всеки да добави по-добра дефиниция за дадена дума и тя да бъде изведена от потребителите като "основна" ако е по-ясно и акуратно написана. Т.е. - речникът е динамичен и цялата дизайн общност го администрира.
Отдели 3 минути и въведи твой дизайн термин!
За другите проекти на БДГ - виж тук.

Видео