Речник на дизайн термините *бета версия

Речник на дизайн термините *бета версия

Търси по буква

Търси по категория

Търси по ключова дума

Категория Graphic design

Диплянка

Печатно издание, обикновено с рекламна цел, което представлява дълга лента, сгъната неколкократно до постигане на по-малък формат и на възможност за разглеждане като албум.

Ембосинг

Практиката, при която се използват метални пластини на печатарска преса за създаване на размерен релеф чрез щамповане на областта.

Ес Ви Джи

Двуизмерен стандартен графичн формат, разработен от W3C (World Wide Web Consortium), който използва XML-базиран текстови формат, определящ как трябва да изглежда всяко изображение. SVG- файловете са незаисими от резолюцията на екрана, на който са показвани или големината, в която са печатани, т.е. няма загуба на качеството на изображението.

Златно Съотношение

Или още познато като Редицата на Фибоначе. В дизайна се използва като мярка за създаването на композиии от елементи, които за подчинени на точно определено съотношение.

Идеограма

Идеограмите използват символи и геометрични форми, за да изразят дадена идея. Разликата от пиктограмите е, че тук нямаме предмет или обект, който можем да пипнем, помиришем и т.н.,а само идея. Например: стрелка ни насочва в определена посока; кръг с нарисуван диагонал ни забранява нещо; две паралелни хоризонтални черти означават равенство.

Икона / Иконка

Икона в информатиката е малка пиктограма, която при операционните системи с графичен потребителски интерфейс се използва за представяне на различни елементи: файлове, папки, дискове, периферни устройства, подаване на команди към системата и др.

Илюстрация

Илюстрацията е визуално изображение, което е най-известно с тълкуването, изобразяването, обясняването и/или декорирането на думите в книги, вестници и онлайн медии. Надхвърляйки това обаче, илюстрациите са рисунките искащи да направят уебсайтовете и приложенията по-удобни за употреба (помислете за емоджи например)

Йерархия

Йерархия е дизайна се има предвид, ясно да се дефинира кой е главният елемент на композицията.

Калибриране

Цветова настройка за осигуряване на точно и консистентно (еднакво) възпроизвеждане на цветовете на различни устройства. (десктоп монитор, таблет, телефон, принтер и т.н.)

Кегел

Големина (размер) на шрифта.

Комплиментарни Цветове

са двойки цветове, които, когато се комбинират, се отменят един друг. Това означава, че когато се комбинират, те произвеждат сив цвят като бяло или черно. Когато два Комплиментарни цята са разположени един до друг, те създават най-силен контраст. Поради този очевиден цветен сблъсък терминът "противоположни цветове" често се счита за по-подходящ от "допълващи се цветове". Съвременната теория на цветовете използва или RGB добавящия цветен модел, или CMY субстрактния цветен модел, в който допълнителните двойки са червено-циан, зелено-магента и синьо-жълто. В традиционния цветен модел RYB, допълващите цветови двойки са червени и зелени, жълти и лилави, синьо и оранжеви, въпреки че тези двойки не успяват да наложат модерните дефиниции на допълващи се цветове, тъй като те комбинират кафяв цвят.

Контраст

Контраст възниква, когато два елемента на страницата са различни. Например, може да постигнем контраст между цвета на текста и цвета на фона, или тъмните спрямо светлите цветове. Често използваме силно изразеният контраст за да привлечем и насочим вниманието към нещо комкретно. В програмите за фото, видео и графична обработка може да варирате с контраста и така да постигнете още по-дълбок контраст.

Криви На Безие

Във векторните графики, кривите на Безие се използват за моделиране на гладки криви, които могат да бъдат мащабирани до безкрайност. Те са всързани с така наречените в графичните програми „пътечки“ – комбинации от свързани криви на Безие. Пътечките не са обвързани с ограниченията на растеризираните изображения и са интуитивни за промяна.

Лейаут

Това е мястото където се извършва конкретна работа. Цялостното оформление включващо всички елементи в конкретна работа

Лендън Лийда – Дизайнер

Американски график дизайнер, който за тридесет години работа в областа на корпоративната идентичност, е спечелил значително признание в световен мащаб, доказателство за това е простата му философия за дизайна: простота и яснота. През април 2014 г. Лендън получава 5-та годишна награда Tribeca Disruptive Innovation в Ню Йорк. Той също така е обявен за член на фондация "Disruptor" От 2001 г. насам Лендън изгражда успешна консултантска фирма за стратегически проекти, Leader Creative, в Парк Сити, Юта, където продължава да обслужва бранд нужди на клиентите по целия свят. Преди това Лендън е изпълнителен творчески директор на Addison и старши дизайнерски директор на Landor Associates. След получаване на степени в Политологията от Станфордския университет и рекламен дизайн от колежа по дизайн Art Center, Лендън започва кариерата си с легендарния дизайнер Саул Бас. Запознайте се с работата на Лендън Лийда като кликнете на линка по-долу.

Лигатура

В типографията: Две или повече букви, които са свързани, така че образуват един писмен знак Самата връзка между буквите, която има главно декоративна цел се нарича gadzook [гадзук].

Лого

Логото е графичен елемент или емблема, представящ по определен начин корпорация, сдружение, организация, продукт или дори отделна личност. Логата са или изцяло графични (символи или икони) или с придружаващ текст, интегриран като част от логото. Често в средствата за масова комуникация думата лого се използва като синоним на понятията търговска марка или бранд (марка).

Логомарк

За разлика от Логотипа, Логомарк'а или още Брандмарк'а изобщо не съдържа името на фирмата,а вместо това абстрактно представя тази компания или продукт, само със символ или знак. В голямата си част Логата на повечето компании са комбинация от Логотип и Логомарк Пример за такива са Apple, Android, Google Chrome, Facebook и др. За повече примери, вижте линка по-долу.

Логотип

Логотип е, името на компания или продукт което е с уникален дизайн и визия предназначено да се използва и да представя конкретната компания. Повечето пъти когато става въпрос за Лого, всъщност се има предвид Логотипа на компанията. Например - Disney, Coca Kola, Kodak, Pail Smith, Fila, Bvlgari и тн. За повече примери вижте линка по-долу.

Междуредие / Лийдинг / Лединг / Разрядка / Разредка / Leading

Лединг (на английски: leading), още и дурхшус (на немски: Durchschuss), или на френски: interligne. Междуредието, още междуредово разстояние или просто разредка, е разстоянието в пунктове между базовите линии на два последователни печатни реда.[5] Исторически, при ръчния набор, за да се увеличи разстоянието между два реда, са били поставяни оловни ленти (обикновено по 2 пункта) между двата набрани оловни текста. Понякога погрешно се изговаря като лидинг на български, тъй като английската дума за олово (на английски: lead), произнасяна лед, се изписва както глагола водя (лийд). Като следствие, на много места междуредието (ледингът) погрешно се нарича водач, което е повлияно от другия смисъл на английската дума lead. Междуредието е основен фактор за четливостта на шрифта. Измерва се с пунктове. Прието е да бъде равно или по-голямо от кегела, като при повечето системи за предпечатна подготовка междуредието е приблизително 120% от кегела. За окото, текстът е трудно четлив и при прекалено малко, и при прекалено голямо междуредие.
Добави термин

Речник на дизайн термините

Този речник на дизайн термините (glossary) e създаден от екипа на БДГ и от доброволците, за да улесни 1) професионалните дизайнери и 2) клиентите, които работят с дизайнери. Речникът не претендира за изчерпателност, но е базиран на механизъм с гласуване, който дава възможност всеки да добави по-добра дефиниция за дадена дума и тя да бъде изведена от потребителите като "основна" ако е по-ясно и акуратно написана. Т.е. - речникът е динамичен и цялата дизайн общност го администрира.
Отдели 3 минути и въведи твой дизайн термин!
За другите проекти на БДГ - виж тук.

Видео