Речник на дизайн термините *бета версия

Речник на дизайн термините *бета версия

Търси по буква

Търси по категория

Търси по ключова дума

Категория 3D

Mockup

В производството и дизайна мокъп е макет (модел) в умален или реален размер на дизайн или устройство. Създава се с цел демонстрация, оценка на дизайна, промоция и най-вече обратна връзка от потребителите.

Monochromatic Colors

Цветове, принадлежащи на цветна схема изградена от един (базов) цвят и неговите сенки (цвета с добавено черно), отенъци (цвета с добавено бяло) и нюанси (с добавени бяло и черно едновременно).

Move Tool

Инструмент в повечето програми на Adobe, който служи за преместването или хващането на определени елементи.

Multimedia Design

Дизайн на мултимедийни инструменти, като банери, презентации, рекламни клипове, сплаш скрийнове, онлайн игри и други, които позволяват интерактивно и атрактивно поднасяне на посланията. Чест похват в мултимедийните материали е употребата на звук.

Opacity

"Непрозрачността" често се използва в графичните софтуери, за да се определи колко точно на "прозира" изображението или обекта върху който работим, така, че обекта или изображението под него да се покаже. В Photoshop и други графични редактори Opacity обикновенно е плъзгач, който можете да използвате, за да регулирате непрозрачността на слоя върху който работите.

Photoshop

Програма на Adobe, която работи с растерни изображения (изградени от Пиксели). Софтуерът позволява на потребителите да маниполират, режат, сменят световете, комбинират и още редица други неща с дигиталните изображения. Програмата е много разпространена след профисионалните фотографи и дизайнери.

Pica

Произнася се [пайка] Мярка за широчина, използвана в типографията и/или принт дизайна. 1 пайка = 12 points = 1/6 инч

Pixel

Пикселът е основният елемент на цифровото изображение.

Pixel Per Inch ( Ppi , Ppi )

В уеб дизайна, пиксел на инч (PPI) или сантиметър (PPCM), са измервания на плътността на пикселите (разделителна способност) на електронно устройство за изображения, като например компютърно наблюдение или телевизионен дисплей или устройство за цифровизация на изображения, като например фотоапарат или скенер за изображения.

Pixelation

Pixelation е се получава при визуализация на дигитално изображение с ниска резолюция на голям екран (или печат с големи размри) и в резултат отделните пиксели са видими за зрителя. Същото се получава при многократно увеличение (zoom).

Polygon

Градивна единица в геометричния модел, служеща за извеждане (изобразяване) на повърхността на обекта в триизмерно пространство; Равнинен обект запълващ празното място между ръбове (edges) в 3D модела. https://en.wikipedia.org/wiki/Polygon_(computer_graphics)

Rendering

Рендериране или синтез на изображения е компютърно генериране на образ от 2D или 3D модел. Моделът или сцената могат да съдържат различни компоненти – геометрия, гледна точка (камера), текстури, осветление, сенки и т.н. Тази информация се обработва (калкулира) от рендиращ софтуер, който я трансформира в дигитално изображение.

Retina Display

Термин, въведен от Apple, който се отнася за мониторни устройства и монитори, които имат толкова висока резолюция и гъстота на пикселите (300 и повече пиксела на инч), че човешкото око е неспособно да разграничи отделния пиксел от нормална за гледане дистанция.

Rgb (Red-Green-Blue)

RGB е цветови модел, при който червената, зелената и синята светлина се добавят по различни начини, за да се възпроизведе широк спектър от цветове. Името на модела идва от инициалите на трите допълнителни цвята - червен, зелен и син. Полва се в уеб дизайна.

Rig

мор. такелаж, система от платна; гл. монтирам; В компютърната анимация се използва за костната структура (Еn. bones) и контролери (controllers), чрез които се анимира типажа. http://help.autodesk.com/view/3DSMAX/2017/ENU/?caas=caasvideoyoutubewatch-v-Nlm-0WkKtqk.html

Rule Of Thirds

Правилото на третините просто гласи, че ако вземете платно и го разделите на три еднакви размери на хоризонталните секции и на три еднакви вертикални секции (3х3), получената мрежа осигурява "карта", която ви помага да изберете къде да поставите дизайнерските си елементи. Всеки софтуерен графичен дизайн, който си струва, може да приложи правило на третините върху вашето платно и работа съответно, но решетките са достатъчно лесни, за да направите сами. Правилото на третините може да се приложи за всякакъв размер дизайн - самата мрежа не трябва да има някакви специални размери. То просто трябва да бъде разделено на три вертикални и три хоризонтални секции (3х3).

Saturation

Saturation е степента на интензивност и жизненост на цвета. Например, цветът с слабо насищане може да изглежда по-блед и избелял, докато по-силно наситеният цвят може да изглежда по-жизнен и цветен. Виж линка с пример за Saturation.

Scale

В дизайна Scale / Мащабът се отнася до размера на обект във връзка с друг обект. Два елемента с еднакъв размер могат да се разглеждат като равни. Докато елементите с ясна разлика в размера са склонни да се разглеждат като различни. Когато съставяте дизайн, помислете как можете да използвате мащаба, за да ви помогне да илюстрирате значението зад композицията си. Вземете по-долу примера; по-големият кръг изглежда по-влиятелен и по-важен от по-малкия. Може дори да кажете, че по-малкият кръг може да е малко плах или срамежлив.

Subtractive Colors

Метод за смесване на три основни цвята (маджента/ magenta M, сайан/ cyan C, жълто/ yellow Y), при който се използва светлинен източник и цветни филтри, които при частичното им препокриване произвеждат нови цветове на принципа на взаимното неутрализиране (субтрактиране) на определни дължини на вълната на използваните основни цветове; полученият цвят се нарича субтрактивен, защото негова дължина на вълната е по-малка от сбора на дължините на вълната на съставящите го цветове. Пример: Въпрос: M + Y = ??? чрез субтрактиране Решение: знаейки, че Y = (-Blue) от разположението им в цветното колело и M = (Blue + Red) простото алгебрично уравнение (B+R)+(-B) ще ни даде резултат R (червено). Червеното е субтрактивен цвят, резултат от смесване на маджента и сайан, при което синият цвят съдържан в маджентата е неутрализиран от липсата на син цвят в жълтото, оставяйки само червеното като краен продукт.

Swatch / Color Swatch

Дефиницията на "Swatch" е извадка от материал или цвят. В повечето програми е мястото от където си взимаме цветовете които ползваме в нашата работа. Пример за Swatch може и да е малко парче плат.
Добави термин

Речник на дизайн термините

Този речник на дизайн термините (glossary) e създаден от екипа на БДГ и от доброволците, за да улесни 1) професионалните дизайнери и 2) клиентите, които работят с дизайнери. Речникът не претендира за изчерпателност, но е базиран на механизъм с гласуване, който дава възможност всеки да добави по-добра дефиниция за дадена дума и тя да бъде изведена от потребителите като "основна" ако е по-ясно и акуратно написана. Т.е. - речникът е динамичен и цялата дизайн общност го администрира.
Отдели 3 минути и въведи твой дизайн термин!
За другите проекти на БДГ - виж тук.

Видео