Речник на дизайн термините *бета версия

Речник на дизайн термините *бета версия

Търси по буква

Търси по категория

Търси по ключова дума

Всички термини въведени от Liana Zafeiri

Easing

“Easing” е една от често използваните функции в потребителските интерфейси за анимация. Тя придава бавно и постепенно движение на анимиран елемент. С използван “Easing” движението изглежда по-органично .

Embossing

Практиката, при която се използват метални пластини на печатарска преса за създаване на размерен релеф чрез щамповане на областта, като повдига повърхнината.

Empathy Map

Картите на емпатията са инструменти, които ни помагат да визуализираме поведението, нагласите и чувствата на потребителите. Те са разделени на 4 равни квадранта, съдържащи информация за това, което потребителят казва, мисли, прави и чувства. В центъра поставяме нашата потребителска личност. Попълваме всеки квадрант с информация, която сме събрали чрез потребителско проучване.

End User

При разработването на продукти крайният потребител е лице, което използва или възнамерява да използва в крайна сметка дадения продукт.

Eye Tracking Approach

За да настроим и измерим нашите UX усилия, ще искаме да разберем какво правят потребителите с нашите продукти. Подходът ни позволява да измерваме активността на движение на очите на потребителите със специализирани инструменти, показвайки ни на къде гледат потребителите и в какъв ред.

Feed

В контекста на социалните мрежи това е специален софтуер, който изпраща известия до потребителите, когато бъде публикувано ново съдържание. Фийд също така е и самото съдържание, генерирано от потребителите в социалната мрежа. В Twitter това са туитовете, които потребителят вижда, във Facebook – публикациите от приятели и харесани страници, в Instagram – снимките на потребители, които са следвани от даден последовател.

Figma

Figma е инструмент за проектиране, който главно се използва за създаване на уебсайтове, приложения, понякога лога и други. Програмата дава възможност за създаване на прототипи. Това е един от най-популярните инструменти за web дизайн и се използва от доста UI или UX дизайнери по света.

Flow Chart

Блок-схемите илюстрират стъпките, които потребителят може да предприеме, за да изпълни задача, свързана с даден продукт. При дизайна на потребителското изживяване (UX) дизайнерите използват блок-схеми главно, за да начертаят как потребителите се движат през интерфейс, като например приложение, за да постигнат целите си (напр. да купуват дрехи онлайн). Те описват връзките между страници/екрани и показват всички интерактивни възможности – началните точки, необходимите действия, моментите на вземане на решение и крайните точки – докато потребителите срещат и използват интерфейси. Те също имат за цел да отчитат различните фактори, които влияят на взаимодействията на потребителите (напр. натоварена среда).

Font Weight

Тегло или плътност (чернота) на шрифта се нарича отношението на дебелината на щрихите спрямо височината на знаците. На български шрифтовете с малко тегло обикновено се наричат „светли“, а тези с голямо – „тъмни“. Например удебеленият шрифт има по-голямо тегло на шрифта.

Form

Формулярите са съпътстваща част от живота ни. Онлайн формулярите, както и всички останали, се попълват от потребителите с цел подаването на определена информация. Често срещан пример е попълването на адрес за доставка при онлайн поръчки.

Front-End Developer

Front-End разработчикът създава уебсайтове и приложения, използвайки уеб езици като HTML, CSS и JavaScript, които позволяват на потребителите да имат достъп и да взаимодействат със сайта или приложението.

Full-Stack Designer

Това е дизайнер, който има уменията и ноу-хау да поеме всички „слоеве“ на процеса на проектиране и разработка на продукта. Докато повечето дизайнери ще се специализират само в една област, като UX дизайн или UI дизайн, “Full-stack” дизайнерите се включват във всеки етап от процеса на проектиране на потребителското изживяване, от изследването до разработването и внедряването на целия интерфейс.

Gestalt Принципи (Gestalt Principles)

Гещалт принципите са принципи/закони на човешкото възприятие, които описват как хората групират подобни елементи, разпознават модели и опростяват сложни изображения при възприемането им.

Grayscale

Този термин се отнася до цветова палитра, която използва само черно, бяло и нюансите на сивото между тях. Черно-белите филми са лесен пример за сива скала на практика.

Hamburger Menu Icon

С три хоризонтални линии с еднаква дължина, подредени една върху друга, менюто изглежда като хамбургер. Тази много често използвана икона обикновено се намира в горния ъгъл на приложението. Когато се щракне, същото се отваря като чекмедже, разкривайки списък с множество връзки за навигация.

Heat Map

Топлинната карта е графично представяне на областите на даден продукт, които получават най-голямо внимание от страна на потребителя. Те използват цветови спектър от топло към студено, за да покажат къде точно най-често или най-рядко „ходят“ потребителите.

Homepage

Началната страница по същество е корицата на уебсайта. Обикновено това е най-уникалната страница, която дава на посетителите незабавна представа каква е организацията, продукта (услугата). Началната страница също ги насочва към друга важна информация, касаеща вътрешните страници на уебсайта.

Hover State

Състоянието на задържане (наричано също състояние на преобръщане) е лека анимация, която се задейства, когато потребителят постави курсора си върху връзката. Това помага да се гарантира, че посетителите на сайта знаят върху какво могат и върху какво не могат да кликнат в целия сайт. Състоянието на задържане може да бъде обозначено с бутон, който променя цвета си, или с цели дизайнерски елементи, които се движат или изчезват навътре и навън.

Human-Computer Interaction

Това е област на изследване, която се фокусира върху оптимизирането на взаимодействието на потребителите и компютрите чрез проектиране на интерактивни компютърни интерфейси, които задоволяват нуждите на потребителите. В основата лежи откриването както на физическите, така и на емоционалните аспекти на това как хората взаимодействат с компютрите. Използвайки итеративни дизайнерски практики, експертите по HCI подобряват функционалността на компютърните интерфейси. HCI се фокусира върху три основни компонента: потребител, интерфейс на компютъра и как работят заедно.

Informational Components

В дизайна на потребителския интерфейс информационните компоненти са елементи, които показват и подсказват на потребителите „какво се случва“. Такива примери са подсказки (tooltips), икони(icons), лента за напредъка (progress bar), известия (notifications), кутии за съобщения (message boxes) и други.
Добави термин

Речник на дизайн термините

Този речник на дизайн термините (glossary) e създаден от екипа на БДГ и от доброволците, за да улесни 1) професионалните дизайнери и 2) клиентите, които работят с дизайнери. Речникът не претендира за изчерпателност, но е базиран на механизъм с гласуване, който дава възможност всеки да добави по-добра дефиниция за дадена дума и тя да бъде изведена от потребителите като "основна" ако е по-ясно и акуратно написана. Т.е. - речникът е динамичен и цялата дизайн общност го администрира.
Отдели 3 минути и въведи твой дизайн термин!
За другите проекти на БДГ - виж тук.

Видео