Речник на дизайн термините *бета версия
Търси по буква
Търси по категория
Търси по ключова дума
Най-нови термини в речника
Редактор/ Html Редактор
Специализиран софтуер, който позволява да се пише HTML код. Предимствата на този вид редактор пред обикновения текстови редактор е увеличената продуктивност и по-високата функционалност на първия. Някои HTML редктори дори предоставят възможността да се работи/ редактира в режим WYSIWYG (What You See Is What You Get или Каквото Виждаш, Това Получаваш), което показва как би изглеждал уебсайтът, видян през уеб браузер в момента на редакцията/създаването му.
Editor/ Html Editor
Специализиран софтуер, който позволява да се пише HTML код. Предимствата на този вид редактор пред обикновения текстови редактор е увеличената продуктивност и по-високата функционалност на първия. Някои HTML редктори дори предоставят възможността да се работи/ редактира в режим WYSIWYG (What You See Is What You Get или Каквото Виждаш, Това Получаваш), което показва как би изглеждал уебсайта, видян през уеб браузер в момента на редакцията/създаването му.
Импресия
Единица, ползвана в рекламния бизнес, която изразява количествено колко пъти дадената реклама е показана в банер полето на уебсайта. Количествено импресиите се измерват с така нар. cost per mille (CPM), където mille представлява 1000 импресии (или показвания). Изразено като пример- ако CPM на дадена реклама в банер е 5 лв., то собственикът на уебсайт би получавал 5 лв. на всеки 1000 показвания на тази реклама.
Конверсия (На Уебсайт)
Конверсия е коефициент, показващ броя на посетителите на даден уебсайт, които са предприели някакво желано действие (KPI- key performance indicator), продиктувано от целите на уебсайта. Най-често срещаните желани действия (KPIs) са извършена покупка, регистрация на уебсайта, стартиране на уеб абонамент, преглеждане на голям обем информация в уебсайта, сваляне на trail версия на софтуер, който се продава там, записване на кредитна информация в базата данни на уебсайта и др. По-високият коефициент е индикатор за добре работещ уебсайт, който предоставя задоволително UX (user experience) ниво.
Динамичен Банер
Този термин се отнася до банери, чието съдържание се адаптира към поведението на всеки потребител. Това е успешен начин да се ангажира потребителският интерес, тъй като изборът на показваните реклами се базира на предпочитанията на индивидуалния потребител. Динамичните банери спомагат за увеличвние на конверсията.
Обем (На Уеб Трафик)
Обемът на трафика представлява размерът на трафикa (под формата на импресии или посещения на уебстраница) на даден уебсайт за определен период от време.
Статичен Банер
Статичните банери, както предполага наименованието им, представляват статично рекламно изображение, което може да съдържа текст. Често срещаният им формат е .jpg, но не са ограничени само до него. Стаичният банер не е таргетирана реклама, а показва търговско присъствие, което означава, че нейното съдържание не се променя и адаптира спрямо поведението на потребителя, затова и цената на тези реклами е по-ниска. Други предимства са това, че не са натрапчиви за потребителя, толкова колкото динамичните и размерът на файловете е по-малък. Също така се твърди, че статичните реклами имат по-висок CTR.
Static Banner Ads
Статичните банери, както предполага наименованието им, представляват статично рекламно изображение, което може да съдържа текст. Често срещаният им формат е .jpg, но не са ограничени само до него. Стаичният банер не е таргетирана реклама, а показва търговско присъствие, което означава, че нейното съдържание не се променя и адаптира спрямо поведението на потребителя, затова и цената на тези реклами е по-ниска. Други предимства са това, че не са натрапчиви за потребителя, толкова колкото динамичните и размерът на файловете е по-малък. Също така се твърди, че статичните реклами имат по-висок CTR.
Volume (Of Web Traffic)
Обемът на трафика представлява размерът на трафикa (под формата на импресии или посещения на уебстраница) на даден уебсайт за определен период от време.
Iframe
HTML документ поставен в друг HTML документ, което позволява съдържанието от различен източник да бъде показвано на уебстраница
Dynamic Banner Ads
Този термин се отнася до банери, чието съдържание се адаптира към поведението на всеки потребител. Това е успешен начин да се ангажира потребителският интерес, тъй като изборът на показваните реклами се базира на предпочитанията на индивидуалния потребител. Динамичните банери спомагат за увеличвние на конверсията.
Cpm (Cost Per Mille)
Също така познат като Cost Per Thousand (стойността на всеки 1000) е термин в маркетинга, който показва цената на всеки 1000 рекламни импресии на дадена уебстраница.
Ако CPM е 2 лв. това означава, че всеки 1000 показвания на рекламата на страницата струват на рекламодателя 2 лв.
Impression
Единица, ползвана в рекламния бизнес, която изразява количествено колко пъти дадената реклама е показана в банер полето на уебсайта. Количествено импресиите се измерват с така нар. cost per mille (CPM), където mille представлява 1000 импресии (или показвания). Изразено като пример- ако CPM на дадена реклама в банер е 5 лв., то собственикът на уебсайт би получавал 5 лв. на всеки 1000 показвания на тази реклама.
Conversion Rate (Of Website)
Конверсия е коефициент, показващ броя на посетителите на даден уебсайт, които са предприели някакво желано действие (KPI- key performance indicator), продиктувано от целите на уебсайта. Най-често срещаните желани действия (KPIs) са извършена покупка, регистрация на уебсайта, стартиране на уеб абонамент, преглеждане на голям обем информация в уебсайта, сваляне на trail версия на софтуер, който се продава там, записване на кредитна информация в базата данни на уебсайта и др. По-високият коефициент е индикатор за добре работещ уебсайт, който предоставя задоволително UX (user experience) ниво.
Wireframe/ Website Wireframe
Опростена, черно-бяла скица на елементите, съдържащи се на страниците на даден уебсайт- тяхното разположение, големина, характеристики, както и схематично очертаване на полетата за конверсия и навигацията на цялостния уебсайт. Wireframes (уаиърфрейм(с)) не използват цветове, различни шрифтове, логота или други елементи, които биха отнели фокуса от основната им цел, която е структурата на уебсайта да бъде изградена толкова ефективно и функционално така, че той да може да се адаптира към промяна в обема на информация, съдържаща се на него, смяна на целите на уебсайта и/или увеличение на трафика, които минава през него.
Link
Текстове или изображения в уеб страница, на които даден потребител може да кликне, за да получи достъп или да се свърже с друг документ. Връзките най-често се смятат за технология, която свързва две уеб страници или уеб сайтове. Те се виждат най-често в браузъра ви като подчертани думи, думи с различен цвят обикновенно син.
Щом кликнете върху връзка, тя може да задейства различни събития: може да "прескочи" на друга страница или на друго място на същата уеб страница; тя може да се свърже с файл, който ще започне да се изтегля на компютъра ви; тя може да задейства стартирането на помощно приложение, което след това ще обработва кликвания файл, може да стартира вашата програма за електронна поща, за да можете да изпратите съобщение и т.н. Това, което се случва, когато кликнете върху връзка, се определя от типа MIME на файла и от начина, по който компютърната ви система е конфигурирана да работи с типа MIME. Например браузърите са конфигурирани да показват всички файлове, които имат HTML в разширението MIME.
Абсолютната връзка указва пълен URL адрес (например http://www.netlingo.com/acronyms.php). С други думи, абсолютните връзки съдържат URL адреса и името на файла и могат да се намират от всяко място в мрежата, а не само от един уебсайт. За разлика от това, относителната връзка указва името на файла, към който трябва да бъде свързан само, тъй като е свързан с текущия уеб сайт (използвайки горния пример, относителната връзка на страница в netlingo.com би била просто acronyms.php).
Връзките се наричат също хипервръзки/hyperlinks, хипертекст/hypertext и горещи връзки/hotlinks и са кодирани в HTML от автори на уеб страници или уеб програмисти.
Линк
Текстове или изображения в уеб страница, на които даден потребител може да кликне, за да получи достъп или да се свърже с друг документ. Връзките най-често се смятат за технология, която свързва две уеб страници или уеб сайтове. Те се виждат най-често в браузъра ви като подчертани думи, думи с различен цвят обикновенно син.
Щом кликнете върху връзка, тя може да задейства различни събития: може да "прескочи" на друга страница или на друго място на същата уеб страница; тя може да се свърже с файл, който ще започне да се изтегля на компютъра ви; тя може да задейства стартирането на помощно приложение, което след това ще обработва кликвания файл, може да стартира вашата програма за електронна поща, за да можете да изпратите съобщение и т.н. Това, което се случва, когато кликнете върху връзка, се определя от типа MIME на файла и от начина, по който компютърната ви система е конфигурирана да работи с типа MIME. Например браузърите са конфигурирани да показват всички файлове, които имат HTML в разширението MIME.
Абсолютната връзка указва пълен URL адрес (например http://www.netlingo.com/acronyms.php). С други думи, абсолютните връзки съдържат URL адреса и името на файла и могат да се намират от всяко място в мрежата, а не само от един уебсайт. За разлика от това, относителната връзка указва името на файла, към който трябва да бъде свързан само, тъй като е свързан с текущия уеб сайт (използвайки горния пример, относителната връзка на страница в netlingo.com би била просто acronyms.php).
Връзките се наричат също хипервръзки/hyperlinks, хипертекст/hypertext и горещи връзки/hotlinks и са кодирани в HTML от автори на уеб страници или уеб програмисти.
Bookmark
Тове е разделителя, който поставяме между страниците, когато оставяме книгата или списанието за да не изгубим до къде сме стигнали. Същото е и Уеб Букмарка. Всеки браузър позволява да си отбелязвате уеб страници, които не искате да загубите, когато го затворите, а искате да знаете къде сте били и това което сте гледаи по рано.
Букмарк
Тове е разделителя, който поставяме между страниците, когато оставяме книгата или списанието за да не изгубим до къде сме стигнали. Същото е и Уеб Букмарка. Всеки браузър позволява да си отбелязвате уеб страници, които не искате да загубите, когато го затворите, а искате да знаете къде сте били и това което сте гледаи по рано.
Subheadline
По-малко на размер, второстепенно заглавие, която обикновено описва основната заглавна част над нея.