Речник на дизайн термините *бета версия

Речник на дизайн термините *бета версия

Търси по буква

Търси по категория

Търси по ключова дума

Категория Advertising

Serif

Серифът e одебеляването или кривите, в края на буквите от едно "семейство". Шрифтовете които имат тези елементи се наричат Серифни.

Serp

Страницата с резултати от търсенето (SERP - Search Engine Result Page) е страницата, показвана от търсещата машина (Google, Yahoo, Dir.bg и тн.) в отговор на заявка от търсещия. Основният компонент на SERP е списъкът с резултати, които се връщат от търсещата машина в отговор на заявка за ключова дума, въпреки че страницата може да съдържа и други резултати, като например реклами.

Sitemap

Списък с всички страници съдържащи се в един уебсайт. Сайтмап е важен елемент от структурата на уебсайта, защото предоставя информация за неговото съдържанието, включително всички URLs на страниците, която иначе би била неоткриваема чрез нормалната работа на уеб търсачките (search engines). Това спомага откриваемостта на уебсайта от потребителите.

Slab Serif

Слаб Серифните шрифтове, наричани понякога египетски, могат да предизвикат широк спектър от чувства. Плочите в стил Кререндън могат да ви напомнят за Стария Запад, докато други плочи, базирани на нео-гротески и геометрични модели, могат да придобият по-съвременен усет. Традиционно Слаб Серифите са били използвани в уеб дизайна, но някои дори могат да работят добре и при основен текст - Amazon Kindle използва PMN Caecilia като основен шрифт например.

Static Banner Ads

Статичните банери, както предполага наименованието им, представляват статично рекламно изображение, което може да съдържа текст. Често срещаният им формат е .jpg, но не са ограничени само до него. Стаичният банер не е таргетирана реклама, а показва търговско присъствие, което означава, че нейното съдържание не се променя и адаптира спрямо поведението на потребителя, затова и цената на тези реклами е по-ниска. Други предимства са това, че не са натрапчиви за потребителя, толкова колкото динамичните и размерът на файловете е по-малък. Също така се твърди, че статичните реклами имат по-висок CTR.

Style Guide

Style Guide е ръководството и набор от стандарти за дизайна на всичко, свързано с вашата марка, независимо дали е страница на уеб сайт, визитна картичка или отпечатан документ. Причината да имате Style Guide е да осигурите пълна унифицираност на стила и формирането, там където марката се използва.

Subheadline

По-малко на размер, второстепенно заглавие, която обикновено описва основната заглавна част над нея.

Subtractive Colors

Метод за смесване на три основни цвята (маджента/ magenta M, сайан/ cyan C, жълто/ yellow Y), при който се използва светлинен източник и цветни филтри, които при частичното им препокриване произвеждат нови цветове на принципа на взаимното неутрализиране (субтрактиране) на определни дължини на вълната на използваните основни цветове; полученият цвят се нарича субтрактивен, защото негова дължина на вълната е по-малка от сбора на дължините на вълната на съставящите го цветове. Пример: Въпрос: M + Y = ??? чрез субтрактиране Решение: знаейки, че Y = (-Blue) от разположението им в цветното колело и M = (Blue + Red) простото алгебрично уравнение (B+R)+(-B) ще ни даде резултат R (червено). Червеното е субтрактивен цвят, резултат от смесване на маджента и сайан, при което синият цвят съдържан в маджентата е неутрализиран от липсата на син цвят в жълтото, оставяйки само червеното като краен продукт.

Swash

В типографията: Декоративно продължение или щрих към формата на буквата; swash (произнасяно [суаш]) може да бъде част от дизайна на буквата, да е достъпна като допълнителен глиф или да е самостоятелно допълнение към стандартната форма на буквата.

Thumbnail

Умалена версия на оригинално изображение, която обикновено служи за по-лесното и бързо преглеждане на множество изображения и/или помага уебстраниците да бъдат зареждани по-бързо, тъй като по-малкият размер на изображенията не натоварва процеса на зареждане.

Tint

Tint (нюанс) е разнообразието на един цвят. Craftsy (линкът по- долу) обяснява, че нюанса се създава, когато добавите бяло към всеки оттенък от цветното колело. Това осветява и отслабва оттенъка, което го прави по-малко интензивн.

Traffic / Web Traffic

Уеб трафик е количеството данни, изпратени и получени от посетителите на уеб сайт. Това задължително не включва трафика, генериран от ботове (web robot). От средата на 90-те години уеб трафикът е най-голямата част от интернет трафика. Това се определя от броя посетители и броя посетени страници. Сайтовете наблюдават входящия и изходящия трафик, за да видят кои части или страници на сайта им са популярни и дали има видими тенденции, като например една конкретна страница, която се разглежда най-вече от хора в определена държава. Има много начини за наблюдение на този трафик и събраните данни се използват за подпомагане на структурирането на сайтовете.

Typography

Типографията е визуалният компонент на изписаната дума, която включва всеки един детайл на всяка една буква по отделно. Всеки визуално показван текст, независимо дали е на хартия, екран или билборд, включва типография.

Volume (Of Web Traffic)

Обемът на трафика представлява размерът на трафикa (под формата на импресии или посещения на уебстраница) на даден уебсайт за определен период от време.

Wireframe/ Website Wireframe

Опростена, черно-бяла скица на елементите, съдържащи се на страниците на даден уебсайт- тяхното разположение, големина, характеристики, както и схематично очертаване на полетата за конверсия и навигацията на цялостния уебсайт. Wireframes (уаиърфрейм(с)) не използват цветове, различни шрифтове, логота или други елементи, които биха отнели фокуса от основната им цел, която е структурата на уебсайта да бъде изградена толкова ефективно и функционално така, че той да може да се адаптира към промяна в обема на информация, съдържаща се на него, смяна на целите на уебсайта и/или увеличение на трафика, които минава през него.

Workflow

Или така наречения Работен Процес, този термин се използва най - често когато трябва да опишем какви са свъпките и организацията когато работим по дадена задача или проект.

Аналогови Цветове

Цветова схема, изградена от три цвята, които стоят един до друг в цветното колело.

Анимиран Банер

Анимираният банер съдържа 2D или 3D анимация (смяна и/или движения на снимки, предмети, текст и др.) и се използва за по-ефективно привличане на вниманието на посетителите на даден сайт.

Банер

Банерът се използва за привличане на посетители към даден сайт и е най-разпространената форма на реклама в интернет. Банерът представлява картинка или кратка анимация, която се поставя в уеб сайт. Банерите са два вида – статични или анимирани. • 468х60 - full banner; • 234x60 - Half banner; • 125x125 - Square banner; • 88x31 или 90x30 - micro button • 120x240 - Vertical banner.

Банер

Наричан също banner ad, това е, в общият случай, правоъгълно рекламно каре, разположено над, под или в страни на основното съдържание на уебстраница. Banner е свързан с уебсайта на рекламодателя, затова кликване върху банера дава достъп до продуктите или суслугите, които са рекламирани чрез него. Съвременните технологии дават възможност банерите да съдържат аудио и видео, наред с текст и изображения.
Добави термин

Речник на дизайн термините

Този речник на дизайн термините (glossary) e създаден от екипа на БДГ и от доброволците, за да улесни 1) професионалните дизайнери и 2) клиентите, които работят с дизайнери. Речникът не претендира за изчерпателност, но е базиран на механизъм с гласуване, който дава възможност всеки да добави по-добра дефиниция за дадена дума и тя да бъде изведена от потребителите като "основна" ако е по-ясно и акуратно написана. Т.е. - речникът е динамичен и цялата дизайн общност го администрира.
Отдели 3 минути и въведи твой дизайн термин!
За другите проекти на БДГ - виж тук.

Видео