Речник на дизайн термините *бета версия

Речник на дизайн термините *бета версия

Търси по буква

Търси по категория

Търси по ключова дума

Категория Press & prepress

Tracking

Тракингът е подобно на Кернингът, тъй като се отнася до разстоянието между буквите или знаците. Но вместо да се фокусира върху разстоянието между отделните букви (kerning), проследяването измерва пространството между групите букви (думите).

Triadic Colors

Триадичната цветова схема използва три цвята, които са равномерно (симетрично) разположени около цветното колело. Триадичните цветове са склонни да бъдат доста живи, дори ако използвате бледо или ненаситени версии на вашите нюанси. За да използвате успешно хармонията на триадата, цветовете трябва да бъдат внимателно балансирани - нека доминира единият цвят повече,а другите два да са акцент.

Typeface

В типографията: Събирателният дизайн на букви, цифри и специалните знаци, който ги обединява в един шрифт; обиконовено typeface [тайпфейс] е част от семейство с координирани дизайни. Индивидуалните тапфейси са индентифицирани по името на семейството и последващ(и) термин(и), които определят стила, тежестта и широчината им. Пример: https://www.linotype.com/1308886/helvetica-family.html

Typography

Типографията е визуалният компонент на изписаната дума, която включва всеки един детайл на всяка една буква по отделно. Всеки визуално показван текст, независимо дали е на хартия, екран или билборд, включва типография.

Workflow

Или така наречения Работен Процес, този термин се използва най - често когато трябва да опишем какви са свъпките и организацията когато работим по дадена задача или проект.

X-Height

В типографията височината на буквата "х" (x-height) или големината на корпуса е разстоянието между базовата линия и средната линия от малки букви в шрифта. Обикновено това е височината на буквата "x" в шрифта (на която е кръстен и термина), както и "v", "w" и "z"

Адитивен Цвят

Цвят получен чрез наслагване на някои от трите основни цвята – червен, зелен и син. Концепцията на адитивното смесване на цветовете е получаване на нов цвят, чрез добавяне (наслагване). Колкото повече цветове се добавят, толкова по-светъл е резултатът до достигане на бяла светлина. При субстрактното смесване се случва обратното – получаването на нов цят се случва, чрез абсорбиране на части от спектъра на светлината. Например червената боя абсорбира всички други цветове във видимия спектър, с изключение на червеното. Именно заради това, адитивното смесване се получава когато са налични източници на светлина (LED екран, телевизор), докато субстрактното е при смесване физически субстанции (боя).

Амперсанд

Амперсанд (&) е типографски символ за пунктуация. Използва се най-често в английския език като съединителен съюз („и“). Например: Man & Nature = Man and Nature (Човекът & Природата = Човекът и Природата). Знакът произлиза от комбинация от буквите на латинския еквивалент на съюза "И" - "ET". Името на знакът "амперсанд" не се използвало до 19-ти век. То е вариант на английското "енд пер се енд" (And per se and) което буквално означава нещо като "и [символът] сам по себе си е [И]". По класически маниер, когато английската азбука е била изричана, "per se" обикновено предхождало букви, които могат да имат значението на завършени думи като "А", "I" и "О". Дори нещо повече. Амперсандът е бил част от азбуката, като е стоял самия и край: ...X, Y, Z, &, а при произношение X, Y, Z "and per se and". В резултат символът е присъствал в речниците около средата на 19-ти век и наричан "Амперсанд" с едно изключение: шотландците наричали символът "епершанд" което производно на "et per se and" използвайки оригиналното "ET" взето директно от латинския език.

Аналогови Цветове

Цветова схема, изградена от три цвята, които стоят един до друг в цветното колело.

Артборд

Подобно на лист хария, върху който рисуваме и творим, в графичните програми това поле се нарича артборд. Когато работим с физически материали, поставяме различни инструменти и елементи на работната маса, които обаче не навлизат в това, което се оформя върху хартията. В този контекст графичната програма е работната маса, а артбордът е листа хартия, който съдържа нашия продукт.

Асцендер

В типографията асцендер е част от малкита буква, която излиза над средния ред на шрифта. Например в тетрадките с тесни и широки редове, използвани за упражнения по краснопис в началните класове асцендерът е горният широк ред.

Базова Линия

В типографията базова линия (също срещана като начална или редова линия) е невидимата подравняваща линия, върху която са разположени буквите (редът върху, който пишем).

Бекграунд

Под Бекгаунд може да се разбира най-общо "това което е зад фокуса на основният обект". Веднага даваме пример: Във фотографията е всичко това което се пада ЗАД обекта на фокус (дървета, сгради и тн.). В дизайна е основният цвят или шарка която сте избрали да стои ПОД основните ви елементи. В музиката също има Бекграунд, който се явява основният ритъм върху който се надгражда целия хит.

Бриф

Дизайн бриф е основен документ съпровождащ един дизайн проект. Създава се в съотвествие с изискванията на клиента (възложителя) с цел да се опишат резултатите и обхвата на проекта, включително всички продукти или дейности, график за изпълнение, бюджет и т.н. Брифът също така служи за оценка на ефективността на дизайна след завършването му.

Буклет

Буклет от англ. book книга и умалителното let - с две думи 'малка книга'.

Гильош

Гильош или Гильоше (от фр. guilloché) е орнамент, съставен от повтарящи се, преплитащи, разгъващи се вълнообразни линии. В полиграфията се използва така наречената "техника гильоше", за защита на всякакъв тип ценни книжа от фалшификации.Известните на всички ни "банкнотни плетеници", "водни знаци", или гильоши.

Глиф

В типографията: Нестандартна, понякога декоративна вариация на буквата, която е идва като допълнение към основния шрифт.

Грид ( Решетка )

В графичния дизайн, Грид е структура (обикновенно двуизмерна), изградена от серия прави линии които се пресичат (вертикални, хоризонтални и под ъгъл) или такива, които са огънати, служещи за подреждане на садържание. Те служат като ранмка, чрез която дизайнерът може да организира графичните елементи (снимки, глифове, параграфи и пр.) по рационален начин, лесен за възприемане. Елементите спрямо грида може да са върте, вън или частично в грида.

Гътер

Разтоянията между колоните, модулите в Грида.

Дизайн

Дизайн най-обобщено е план или рисунка, създадена, за да покаже външния вид и функцията или работата на сграда, дреха или друг предмет, преди да бъде създадена. Добрият дизйн също така помага, нещо сложно да бъде изразено така, че да бъде разбрано по добре.
Добави термин

Речник на дизайн термините

Този речник на дизайн термините (glossary) e създаден от екипа на БДГ и от доброволците, за да улесни 1) професионалните дизайнери и 2) клиентите, които работят с дизайнери. Речникът не претендира за изчерпателност, но е базиран на механизъм с гласуване, който дава възможност всеки да добави по-добра дефиниция за дадена дума и тя да бъде изведена от потребителите като "основна" ако е по-ясно и акуратно написана. Т.е. - речникът е динамичен и цялата дизайн общност го администрира.
Отдели 3 минути и въведи твой дизайн термин!
За другите проекти на БДГ - виж тук.

Видео