Речник на дизайн термините *бета версия
Търси по буква
Търси по категория
Търси по ключова дума
Всички термини въведени от Liana Zafeiri
Raster Image
Растерното изображение представлява графика, която се състои от мрежа от пиксели, като всеки пиксел има стойности за цвят, нюанс, наситеност и прозрачност. За разлика от векторните изображения, тези графики не се мащабират добре и променят качеството си - изображенията се „пикселизират“.
Raw
Формат на растерно изображение, най-подходящ за необработени данни от цифрови камери.
Refactoring
Рефакторингът е процесът на почистване и подреждане на кода, без да се засяга функционалността, като по същество се повишава качеството му. Това не се прави наведнъж, а по-скоро на малки, постепенни стъпки.
Saas Software As A Service
Софтуерът като услуга или SaaS е модел за разпространение на софтуер, при който софтуерът се лицензира на абонаментна основа и се хоства на външни сървъри. Абонираните потребители имат достъп до него чрез мрежата
Scanning Patterns
Когато планират оформлението на уеб страница или приложение, дизайнерите трябва внимателно да изберат разположението на важен текст или изображение, за да се съобразят със стиловете на „сканиране“ на читателите. Джейкъб Нилсен провежда проучване, с което заключва, че хората обикновено сканират съдържанието в уеб пространството.
Двата основни модела на сканиране са:
F модел – Чрез сканиране на страница хоризонтално и четене отляво надясно, отново наляво, надолу и отляво надясно, потребителите четат във F-образна форма.
Z модел – Чрез сканиране на страница отляво надясно, диагонал надолу, отляво надясно, потребителите четат в зигзаг или Z-образна форма.
Search Field
Полето за търсене позволява на потребителите да въведат ключова дума, фраза или заявка, за да търсят в индекс и да намерят най-подходящите резултати. Полетата за търсене обикновено са едноредови текстови полета – понякога с изображение на лупа вътре – и идват с придружаващ бутон за търсене.
Secondary Button
Вторичният бутон е една степен по-маловажен от основния бутон. Присъствието му трябва да бъде визуално по-малко доминиращо от това на основния бутон и не трябва да се сблъсква с неговия външен вид.
Shade
Резултатът от чист нюанс с добавено черно.
Share Button
Бутонът за споделяне се използва за споделяне на страница или продукт до други акаунти в социалните мрежи. Всеки акаунт в социалната мрежа е представен от собствено лесно разпознаваемо лого.
Sidebar
Страничната лента може да бъде видима или прибрана и показва меню с навигационни действия или съдържание отстрани на уеб страница или приложение.
Sketching
Скицирането е бързо рисуване със свободна ръка, предназначено да помогне дизайнерът да обмисля и записва идеи. Скиците всъщност не са полирани или завършени продукти – това е по-скоро визуално водене на бележки.
Slider Controls
Позволяват на потребителите да задават или променят стойност. Много често срещан пример за това е задаването на ценови диапазон. Друг пример е промяната на нивата на яркост на екрана на телефон.
Software
Това са програмите и друга оперативна информация, използвана от компютър.
Sprints
При гъвкавото разработване на софтуер това са определени периоди от време, определени за изпълнение на определени задачи „спринтове“. Продължителността им може да варира, но обикновено е около 1-3 седмици.
Tab Bar
Tab лентите се появяват в долната част на мобилно приложение и “казват” на потребителите къде се намират, като използват лесно различими икони. Те също така позволяват на потребителите да се движат напред и назад между различните секции на приложението.
Например в долната част на мобилното приложение Instagram потребителите могат да се върнат на “home page” (основна страница), да използват полето за търсене, да гледат видеа (reels), да пазаруват или да разгледат своя профил.
Task Analysis
Анализът на задачите е процес на изброяване на задачи или стъпки, които потребителят предприема, за да изпълни дадена цел от негова гледна точка. Обикновено се прави по време на ранните етапи от разработването на продукта, за да помогне да се идентифицират и съобщят проблемите в потребителското изживяване.
Text Fields
Текстовите полета, много просто, позволяват на потребителите да въвеждат текст. Използвани във формуляри или въпросници, потребителите могат да въвеждат един или няколко реда текст.
Thumb Reachability
Лесно запомнящо се като правило. Когато хората използват мобилните си телефони, те обикновено могат да работят само с палците си. Хората не могат да протягат палци към горната или средната част на екрана, така че дизайнерите трябва да обмислят разположението на интерактивните елементи на екрана около това.
Горната лява страна на екрана е трудна за достигане с палец, докато долната лява страна е лесна. Долната дясна част и централната част на екрана са изпълними, но не са идеални.
Thumbnail Sketch
Малка груба чернова на изображение, начертано от дизайнер по време на фазата на концептуализация на дизайнерския проект.
Tiff
Tag Image File Format, съкратено TIFF или TIF, е графичен файлов формат за съхранение на растерни графични изображения, популярен сред графичните художници, издателската индустрия и фотографите. TIFF се поддържа широко от сканиране, изпращане на факсове, текстообработка, оптично разпознаване на знаци, манипулиране на изображения, настолно публикуване и приложения за оформление на страници.