Речник на дизайн термините *бета версия

Речник на дизайн термините *бета версия

Търси по буква

Търси по категория

Търси по ключова дума

Всички термини въведени от Liana Zafeiri

Бутон За Превключване

Те действат като превключвател между две състояния - включване и изключване, позволявайки на потребителите да променят настройката между тях. Например, превключвател може да се използва в настройките на телефон за включване или изключване на Wi-Fi или Bluetooth връзки.

Бутон За Споделяне

Бутонът за споделяне се използва за споделяне на страница или продукт до други акаунти в социалните мрежи. Всеки акаунт в социалната мрежа е представен от собствено лесно разпознаваемо лого.

Бутон Плюс

Обикновено оформен като знак плюс, бутонът показва, че може да се добави ново съдържание към цифров продукт. Например в телефонните контакти бутонът плюс означава, че може да бъде добавен нов човек към телефонния указател. В Spotify бутонът плюс означава, че може да бъде добавена нова песен към плейлистата. В някои случаи щракването върху бутон плюс ще отвори модален прозорец за създаване на ново съдържание.

Векторно Изображение

Векторното изображение е мащабируем графичен формат. За разлика от растерните изображения, той не разчита на мрежа от пиксели, за да формира графиката, което облекчава проблемите с пикселизацията, когато изображението се преоразмерява.

Визуален Дизайн

Визуалният дизайн е свързан с прилагането на текст, цветове и изображения по начин, който подобрява дизайна или взаимодействието. Като област, той „надгражда“ дизайна на потребителския интерфейс (UI). Визуалният дизайн взема предвид естетиката на при създаването на приложение или уебсайт. Има голямо припокриване между визуалния дизайн и дизайна на потребителския интерфейс, но едно общо разграничение е, че визуалните дизайнери вземат предвид цялостната визуална марка и идентичност, вместо да се фокусират върху отделни дизайни.

Визуална Йерархия

Визуалната йерархия е принцип на уеб дизайна, при който елементите са подредени така, че да показват реда на тяхната важност. Чрез структурирането на визуални атрибути, като икони на менюта, потребителите могат лесно да разберат информацията и да не се изгубят, опитвайки се да знаят къде да търсят на дадена страница. Резултатите са подобрено потребителско изживяване. Освен това стратегическото и логично оформление на елементите на сайта влияе върху възприятията на потребителите и ги насочва към желаните действия.

Вторичен Бутон

Вторичният бутон е една степен по-маловажен от основния бутон. Присъствието му трябва да бъде визуално по-малко доминиращо от това на основния бутон и не трябва да се сблъсква с неговия външен вид.

Дизайн Мислене

Дизайн мисленето е 5-етапен метод за творческо решаване на проблеми. 5-те етапа са: Емпатия: Разберете предизвикателството Дефиниране: Дефиниране на проблема Идея: Обмислете потенциални решения Прототип: Изградете вашите решения Тест: Тествайте вашите решения

Дизайн Система

Това е универсален източник на „истина“ за дизайнерския екип — набор от дизайнерски решения, насоки, ограничения и най-добри практики, към които да се придържат, когато започват нов дизайнерски проект. Google (Material Design), IBM (Carbon Design), Apple (Human Interface Guidelines) имат свои собствени платформи за дизайн системи, до които хората имат достъп и могат да използват.

Дизайн, Ориентиран Към Потребителя

Както подсказва терминът, дизайнът, ориентиран към потребителя, или UCD, е итеративна рамка за проектиране, в която потребителите и техните нужди винаги са в центъра на всяко решение.

Достъпен Дизайн

Достъпността или достъпният дизайн е процес на проектиране, който позволява на хората с увреждания да взаимодействат с даден продукт. Това означава проектиране за хора, които страдат от различни състояния като: далтонизъм, слепота, глухота и хора с когнитивни увреждания, наред с други.

Достъпност На Палеца

Лесно запомнящо се като правило. Когато хората използват мобилните си телефони, те обикновено могат да работят само с палците си. Хората не могат да протягат палци към горната или средната част на екрана, така че дизайнерите трябва да обмислят разположението на интерактивните елементи на екрана около това. Горната лява страна на екрана е трудна за достигане с палец, докато долната лява страна е лесна. Долната дясна част и централната част на екрана са изпълними, но не са идеални.

Ембосинг

Практиката, при която се използват метални пластини на печатарска преса за създаване на размерен релеф чрез щамповане на областта.

Известия (Нотификации)

Използвани в приложения или уеб страници, известията предупреждават потребителите, когато има нещо ново за гледане, като ново съобщение, завършена задача или ако е възникнала грешка. Те могат да бъдат показани като точки, знамена, удивителни знаци .

Изследване Чрез Дневник

Този метод на качествено изследване се използва за събиране на информация за потребителите във времето. Участниците са помолени да пишат за ежедневието си в дневник за определен период от време.

Информационни Компоненти

В дизайна на потребителския интерфейс информационните компоненти са елементи, които показват и подсказват на потребителите „какво се случва“. Такива примери са подсказки (tooltips), икони(icons), лента за напредъка (progress bar), известия (notifications), кутии за съобщения (message boxes) и други.

Итерция

Не е необичайно продуктът да бъде нарязан на по-малки парчета, докато се разработва или проектира. Итеративното развитие е точно това: практиката за разбиване на развитието на малки части. Периодът от време, който възлагаме за работа по всяка част, се нарича итерация. Обикновено те ще продължат някъде между 1-4 седмици.

Карта На Емпатията

Картите на емпатията са инструменти, които ни помагат да визуализираме поведението, нагласите и чувствата на потребителите. Те са разделени на 4 равни квадранта, съдържащи информация за това, което потребителят казва, мисли, прави и чувства. В центъра поставяме нашата потребителска личност. Попълваме всеки квадрант с информация, която сме събрали чрез потребителско проучване.

Ключови Показатели За Ефективност Кпе

KPI, или ключови показатели за ефективност, са измерими стойности, които помагат да се разбере и проследи колко добре се справя даден продукт.

Коефициент На Реализация

Измерва процента на потребителите, които извършват желано действие.
Добави термин

Речник на дизайн термините

Този речник на дизайн термините (glossary) e създаден от екипа на БДГ и от доброволците, за да улесни 1) професионалните дизайнери и 2) клиентите, които работят с дизайнери. Речникът не претендира за изчерпателност, но е базиран на механизъм с гласуване, който дава възможност всеки да добави по-добра дефиниция за дадена дума и тя да бъде изведена от потребителите като "основна" ако е по-ясно и акуратно написана. Т.е. - речникът е динамичен и цялата дизайн общност го администрира.
Отдели 3 минути и въведи твой дизайн термин!
За другите проекти на БДГ - виж тук.

Видео