Речник на дизайн термините *бета версия

Речник на дизайн термините *бета версия

Търси по буква

Търси по категория

Търси по ключова дума

Категория Press & prepress

Pixelation

Pixelation е се получава при визуализация на дигитално изображение с ниска резолюция на голям екран (или печат с големи размри) и в резултат отделните пиксели са видими за зрителя. Същото се получава при многократно увеличение (zoom).

Point

В типографията пункт е най-малката мерна единица, използвана за размер на шрифта. Равнява се на 1/72 инча (около 0.353 мм).

Poster

Плакат, Афиш. Може да се използва и за обява.

Prepress Proofs

Предпечатните проби служат като споразумение между клиента, печатницата и цветово референтно ръководство за настройка на пресата преди окончателното отпечатване. Повечето проби са доказателство за предпечат. Основната цел на пробите е да служат като инструмент за проверка на клиента, че целия печатен тираж ще е както се очаква.

Profiling

Всяко цветно устройство изобразява цветовете по различен начин. Профилирането измерва и записва това поведение в стандартизиран формат наречен цветови профил. Изполват се за софтуерно управление на цветовете при комбинация с други утройства. Профилът е валиден докато устройството поддържа същите параметри, както в момента на записването. Ако някой от тях се промени, профилът вече не съответвества.

Ral Color Standard

Цветови стандарт за смесване на цветове и тяхното съгласуване. Създаден е в Германия в института "RAL". Използва се предимно за лакиране и прахово покритие, както и е производството на панели за пластмаси. Чрез Рал стандарта имитирането от не оторизирани производители става много трудно. Тества се като под различни светлинни източници обектът показва различен цвят.

Readability

Readability или Четливост е мярката за това колко лесно е да се разграничи една буква от следващата. Чистотата има много общо с избора ви на шрифт и начина, по който го използвате, т.е. по-простите серифни или санс серифни шрифтове обикновено са по-добри за по-малки "Боди Копита" (основно съдържание).

Rich Black

Богато черно, в печатарството и отпечатването, е мастилена смес от абсолютно черно (solid black) върху един или повече от другите цветове на CMYK, което води до по-тъмен тон, отколкото самото черно мастило генерира в процеса на печат. Типичната богата черна смес може да бъде 100% черна, 50% от всяка от останалите три мастила. Други проценти се използват за постигане на конкретни резултати, например 100% черно със 70% циан (С), 35% магента (М) и 40% жълто (Y). прави така нареченото "Студено черно", а "Горещо черно" е 35% С, 60% М, 60% Y и 100% K. Цветното мастило под черно мастило прави "по-богат" резултат; допълнителните мастила поглъщат повече светлина, което води до по-близко сближаване на истинската черна. Макар че на теория може да се направи дори още по-богато черно, като се използва 100% от всеки от четирите мастила, на практика количеството добавено черно мастило е ограничено от мокротата, която хартията и печатът могат да обработват. (Безопасно и практично правило е, че покритието на мастилото не трябва да надвишава 240% при обикновените хартии. Работата с рециклирани хартии от по-нисък клас, имат дори по-малко покритие.) Мокротата не е проблем за лазерните принтери , но регистрацията черна (или "400% черна") дава много поразителни резултати при лазерните отпечатъци. Интересни ефекти могат да се постигнат и с лазерен принтер чрез комбиниране на 100% черно и 100% циан, магента или жълто.

Rule Of Thirds

Правилото на третините просто гласи, че ако вземете платно и го разделите на три еднакви размери на хоризонталните секции и на три еднакви вертикални секции (3х3), получената мрежа осигурява "карта", която ви помага да изберете къде да поставите дизайнерските си елементи. Всеки софтуерен графичен дизайн, който си струва, може да приложи правило на третините върху вашето платно и работа съответно, но решетките са достатъчно лесни, за да направите сами. Правилото на третините може да се приложи за всякакъв размер дизайн - самата мрежа не трябва да има някакви специални размери. То просто трябва да бъде разделено на три вертикални и три хоризонтални секции (3х3).

Sans Serif

"Sans" буквално означава "без", а Санс Серифните шрифтове не включват допълнителните одебелявания и криви в края на буквите каквито имат Серифните

Script

Скрипт шрифтовите са такива букви или цели семейства шрифтове, които са базирани на исторически или модерни стилове на почерк и са по-меки от традиционните шрифтове.

Serif

Серифът e одебеляването или кривите, в края на буквите от едно "семейство". Шрифтовете които имат тези елементи се наричат Серифни.

Slab Serif

Слаб Серифните шрифтове, наричани понякога египетски, могат да предизвикат широк спектър от чувства. Плочите в стил Кререндън могат да ви напомнят за Стария Запад, докато други плочи, базирани на нео-гротески и геометрични модели, могат да придобият по-съвременен усет. Традиционно Слаб Серифите са били използвани в уеб дизайна, но някои дори могат да работят добре и при основен текст - Amazon Kindle използва PMN Caecilia като основен шрифт например.

Stroke

В типографията: Единичен линеен елемент, който изгражда част от буквата; елементът може да е права или крива линия.

Style Guide

Style Guide е ръководството и набор от стандарти за дизайна на всичко, свързано с вашата марка, независимо дали е страница на уеб сайт, визитна картичка или отпечатан документ. Причината да имате Style Guide е да осигурите пълна унифицираност на стила и формирането, там където марката се използва.

Subheadline

По-малко на размер, второстепенно заглавие, която обикновено описва основната заглавна част над нея.

Subtractive Colors

Метод за смесване на три основни цвята (маджента/ magenta M, сайан/ cyan C, жълто/ yellow Y), при който се използва светлинен източник и цветни филтри, които при частичното им препокриване произвеждат нови цветове на принципа на взаимното неутрализиране (субтрактиране) на определни дължини на вълната на използваните основни цветове; полученият цвят се нарича субтрактивен, защото негова дължина на вълната е по-малка от сбора на дължините на вълната на съставящите го цветове. Пример: Въпрос: M + Y = ??? чрез субтрактиране Решение: знаейки, че Y = (-Blue) от разположението им в цветното колело и M = (Blue + Red) простото алгебрично уравнение (B+R)+(-B) ще ни даде резултат R (червено). Червеното е субтрактивен цвят, резултат от смесване на маджента и сайан, при което синият цвят съдържан в маджентата е неутрализиран от липсата на син цвят в жълтото, оставяйки само червеното като краен продукт.

Swash

В типографията: Декоративно продължение или щрих към формата на буквата; swash (произнасяно [суаш]) може да бъде част от дизайна на буквата, да е достъпна като допълнителен глиф или да е самостоятелно допълнение към стандартната форма на буквата.

Swatch / Color Swatch

Дефиницията на "Swatch" е извадка от материал или цвят. В повечето програми е мястото от където си взимаме цветовете които ползваме в нашата работа. Пример за Swatch може и да е малко парче плат.

Tint

Tint (нюанс) е разнообразието на един цвят. Craftsy (линкът по- долу) обяснява, че нюанса се създава, когато добавите бяло към всеки оттенък от цветното колело. Това осветява и отслабва оттенъка, което го прави по-малко интензивн.
1 3 4 5 6 7 9
Добави термин

Речник на дизайн термините

Този речник на дизайн термините (glossary) e създаден от екипа на БДГ и от доброволците, за да улесни 1) професионалните дизайнери и 2) клиентите, които работят с дизайнери. Речникът не претендира за изчерпателност, но е базиран на механизъм с гласуване, който дава възможност всеки да добави по-добра дефиниция за дадена дума и тя да бъде изведена от потребителите като "основна" ако е по-ясно и акуратно написана. Т.е. - речникът е динамичен и цялата дизайн общност го администрира.
Отдели 3 минути и въведи твой дизайн термин!
За другите проекти на БДГ - виж тук.

Видео