Речник на дизайн термините *бета версия

Речник на дизайн термините *бета версия

Търси по буква

Търси по категория

Търси по ключова дума

Буква C

Colophon (Колофон)

При печата това е кратко изявление в предната или задната част на книга, съдържащо информация за автора, мястото и датата на публикуване, издателя и/или печатните материали, като например хартия и шрифтове, използвани при производството на книгата.

Color

Визуален елемент на дизайна, който се отнася до нюанса, наситеността и яркостта на светлината, както се възприема от човешкото око. Цветът може да предизвика различни емоции и настроения и може да се използва за предаване на смисъл в дизайна.

Color Correction

Цветовата корекция е процес на балансиране на цветовете на изображението (било то статично, видео или филм), с цел заснетите необработени кадри да изглеждат както зрителя вижда образа на живо. Това включва корекция на проблеми с експозицията, баланса на бялото, цветови шум, контраст, нивата на черно, бяло и гама тоналностите.

Color Grading

След началната цветова корекция се прави допълнително надграждане на цветовете, с цел да се режисира погледа на зрителя и да се пресъздаде определено усещане. Първата задача на този процес е да уеднакви монтираните кадри на филма, така че да не изглеждат различни, а като цял филм заснет на веднъж. Също така се използват техники като изолиране и манипулиране на разсейващите елементи, прилагане на маски, за да се фокусира погледа и стилизиране на изображението например като ретроспекция, последователност на сънища или повторно създаване.

Color Model

Цветoвият модел е математически похват, чрез който цветовете се описват с цифрови стойност и определя взаимодействието между тях. Използва се като метод за описване, класифициране, сравняване и подреждане на цветове.

Color Palette In Ui

Цветовата палитра е малка комбинация от цветове, използвана за изграждане на нов дизайн. Дизайнерът на потребителския интерфейс ще ги използва, за да представи визуално марката, да бъде визуално приятна и да предаде нужната информацията. Например червеното може да се използва за предупреждения или грешки, а зеленото може да се използва за успех.

Color Printing

В печата и пред печата, когато се иползва поне един нюанс на цвят.

Color Proofs

Пълната цветна проба показва точно как изглеждат цветовете при действителното (окончателното) отпечатване. Цветните проби се подават преди печатните проби и осигуряват предпоследен шанс да се направят промени или да поправят грешките преди отпечатване.

Color Space

Цветовото пространство описва средата, в която цветовете са представени, подредени, сравнени или изчислени. Средата може дабъде едно-, дву-, три- или четириизмерна и нейните компоненти (цветни канали) представляват стойности на интензитета. Цветовото пространство е практическа адаптация на цветови модел и определя цветовата гама, която може да бъде възпроизведена използвайки този модел.

Color Theory

Цветовита теория създава логическа структура за цветовете. Тя три основни критерия: цветното колело, цветовата хармония и контекста на начина на използване на цветовете. Разбирането как да използвате различни цветове, за да предадете значението, е важна част от дизайна и маркетинга. Ако искате да научите още на Теорията за цветовете, вижте линка по-долу.

Colour Script

Цветовият скрипт се изполва за ориентация как би изглеждало крайното изображение на екрана. Това е начална дефиниция на цвета, осветлението, емоциите и настроенията във филма. Използват се различни палитри, тонове, контраст и светлина, за да се пресъздаде определен ефект и да се обогати сцената. От цветовият скрипт зависи дали филмът ще изглежда тъжен, весел или ужасяващ и дали ще привлече публиката, тъй като цветовата схема трябва да съвпада с емоциите и обратите в историята.

Comment Boxes

Често срещан елемент на повечето интерфейси в наши дни. Те се използват за визуализиране на коментари и обратна връзка от потребители в хронологичен или популярен ред.

Communication Design

Използването на дизайн за предаване на информация и идеи, често използвани в рекламата, маркетинга и визуалната журналистика.

Comp

Груба версия на дизайн, която често се създава като скица с молив, но може да бъде и дигитална рисунка. Съкратено от „изчерпателно оформление“.

Complementary Colors

са двойки цветове, които, когато се комбинират, се отменят един друг. Това означава, че когато се комбинират, те произвеждат сив цвят като бяло или черно. Когато два Комплиментарни цята са разположени един до друг, те създават най-силен контраст. Поради този очевиден цветен сблъсък терминът "противоположни цветове" често се счита за по-подходящ от "допълващи се цветове". Съвременната теория на цветовете използва или RGB добавящия цветен модел, или CMY субстрактния цветен модел, в който допълнителните двойки са червено-циан, зелено-магента и синьо-жълто. В традиционния цветен модел RYB, допълващите цветови двойки са червени и зелени, жълти и лилави, синьо и оранжеви, въпреки че тези двойки не успяват да наложат модерните дефиниции на допълващи се цветове, тъй като те комбинират кафяв цвят.

Composite Image – Композитно Изображение

Изображение, което е създадено от няколко отделни изображения. Използва се предимно във Фотошоп.

Compositing

Подобно на колажите в статичната графика, композитингът като визуален ефект представлява съчетаване на няколко елемента от различни източници, с цел да се създаде нова сцена. Обикновено се използва композитинг софтуер, който посочва (селектира) определен цвят от изображението, който да бъде заместен, след което подменя стойностите на пикселите със друго изображение. Най-лесният пример за композитинг е телевизионната прогноза за времето, където водещият е пред едноцветен син или зелен екран, който бива заменен с картата на съответния регион.

Composition

Подреждането на елементите в дизайна, включително тяхното разположение, размер, пропорция и разстояние, което създава единно цяло и предава послание или идея.

Concept

Основната идея или тема, която ръководи създаването на дизайн, често използвана за изразяване на послание, предизвикване на емоция или решаване на проблем.

Containers

Контейнерът е част от потребителския интерфейс. Предназначен е да съдържа елементи от страница и да е с определена ширина въз основа на размера на екрана на потребителя. Контейнерите са проектирани така, че респонсивно да регулират максималната си ширина въз основа на размера на екрана, на който се показват.
Добави термин

Речник на дизайн термините

Този речник на дизайн термините (glossary) e създаден от екипа на БДГ и от доброволците, за да улесни 1) професионалните дизайнери и 2) клиентите, които работят с дизайнери. Речникът не претендира за изчерпателност, но е базиран на механизъм с гласуване, който дава възможност всеки да добави по-добра дефиниция за дадена дума и тя да бъде изведена от потребителите като "основна" ако е по-ясно и акуратно написана. Т.е. - речникът е динамичен и цялата дизайн общност го администрира.
Отдели 3 минути и въведи твой дизайн термин!
За другите проекти на БДГ - виж тук.

Видео