Речник на дизайн термините *бета версия

Речник на дизайн термините *бета версия

Търси по буква

Търси по категория

Търси по ключова дума

Най-нови термини в речника

Info

Съкратено от Information / Информация

Ctr (Clickthrough Rate)

Коефициент, използван в рекламата, показващ колко често видяна реклама на уебстраница бива реално кликвана и нейното съдържание проверявано. Този коефициент служи за измерване колко ефективна е дадена реклама по отношение на подбраниете ключови думи. CTR е равен на броя на кликвания върху рекламата разделен на броя на нейните виждания (т. нар. импресии), т.е. ако на всеки 1000 импресии има 5 кликвания, то CTR e 0.05%. По-висок коефициент показва по-успешно привлечен интерес към рекламата.

Glyph

В типографията: Нестандартна, понякога декоративна вариация на буквата, която е идва като допълнение към основния шрифт.

Banner

Наричан също banner ad, това е, в общият случай, правоъгълно рекламно каре, разположено над, под или в страни на основното съдържание на уебстраница. Banner е свързан с уебсайта на рекламодателя, затова кликване върху банера дава достъп до продуктите или суслугите, които са рекламирани чрез него. Съвременните технологии дават възможност банерите да съдържат аудио и видео, наред с текст и изображения.

Асцендер

В типографията асцендер е част от малкита буква, която излиза над средния ред на шрифта. Например в тетрадките с тесни и широки редове, използвани за упражнения по краснопис в началните класове асцендерът е горният широк ред.

Ascender

В типографията асцендър е част от малкита буква, която излиза над средния ред на шрифта. Например в тетрадките с тесни и широки редове, използвани за упражнения по краснопис в началните класове асцендърът е горният широк ред.

Адитивен Цвят

Цвят получен чрез наслагване на някои от трите основни цвята – червен, зелен и син. Концепцията на адитивното смесване на цветовете е получаване на нов цвят, чрез добавяне (наслагване). Колкото повече цветове се добавят, толкова по-светъл е резултатът до достигане на бяла светлина. При субстрактното смесване се случва обратното – получаването на нов цят се случва, чрез абсорбиране на части от спектъра на светлината. Например червената боя абсорбира всички други цветове във видимия спектър, с изключение на червеното. Именно заради това, адитивното смесване се получава когато са налични източници на светлина (LED екран, телевизор), докато субстрактното е при смесване физически субстанции (боя).

Additive Color

Цвят получен чрез наслагване на някои от трите основни цвята – червен, зелен и син. Концепцията на адитивното смесване на цветовете е получаване на нов цвят, чрез добавяне (наслагване). Колкото повече цветове се добавят, толкова по-светъл е резултатът до достигане на бяла светлина. При субстрактното смесване се случва обратното – получаването на нов цят се случва, чрез абсорбиране на части от спектъра на светлината. Например червената боя абсорбира всички други цветове във видимия спектър, с изключение на червеното. Именно заради това, адитивното смесване се получава когато са налични източници на светлина (LED екран, телевизор), докато субстрактното е при смесване физически субстанции (боя).

Slide Show / Slideshow

Слайдшоу представлява представяне на поредица изображения на екран или дисплей, обикновено в предварително подредена последователност. Смяната на изображенията може да бъде автоматчино на редовни интервали или да бъде контролирано ръчно от водещия или зрителя. Слайд шоу обикновенно се състои от поредица отделни фотографии, проектирани върху екран с прожектор на слайдове. Може да бъде създаден и от видео елементи или комбинирано със снимки и видео които се сменят на опеделен интервал от време.

Трафик / Уеб Трафик

Уеб трафик е количеството данни, изпратени и получени от посетителите на уеб сайт. Това задължително не включва трафика, генериран от ботове (web robot). От средата на 90-те години уеб трафикът е най-голямата част от интернет трафика. Това се определя от броя посетители и броя посетени страници. Сайтовете наблюдават входящия и изходящия трафик, за да видят кои части или страници на сайта им са популярни и дали има видими тенденции, като например една конкретна страница, която се разглежда най-вече от хора в определена държава. Има много начини за наблюдение на този трафик и събраните данни се използват за подпомагане на структурирането на сайтовете.

Traffic / Web Traffic

Уеб трафик е количеството данни, изпратени и получени от посетителите на уеб сайт. Това задължително не включва трафика, генериран от ботове (web robot). От средата на 90-те години уеб трафикът е най-голямата част от интернет трафика. Това се определя от броя посетители и броя посетени страници. Сайтовете наблюдават входящия и изходящия трафик, за да видят кои части или страници на сайта им са популярни и дали има видими тенденции, като например една конкретна страница, която се разглежда най-вече от хора в определена държава. Има много начини за наблюдение на този трафик и събраните данни се използват за подпомагане на структурирането на сайтовете.

Image

Изображение (снимка, картина, рисунка, фигура, символ)

Swatch / Color Swatch

Дефиницията на "Swatch" е извадка от материал или цвят. В повечето програми е мястото от където си взимаме цветовете които ползваме в нашата работа. Пример за Swatch може и да е малко парче плат.

Serp

Страницата с резултати от търсенето (SERP - Search Engine Result Page) е страницата, показвана от търсещата машина (Google, Yahoo, Dir.bg и тн.) в отговор на заявка от търсещия. Основният компонент на SERP е списъкът с резултати, които се връщат от търсещата машина в отговор на заявка за ключова дума, въпреки че страницата може да съдържа и други резултати, като например реклами.

Title / Page Title

В уеб дизайна "Title" или заглавието на страницата е може би най-важно от гледна точка на уеб маркетинга. Заглавието на страницата се показва в заглавната лента в горната част на браузъра и дава на хората и на "паяците" на търсачките бърза представа за съдържанието на страницата. Заглавието обикновено се показва и в SERP's. Въпреки че е важно да имате богат на ключови думи Тайтъл за всяка страница на сайта си, общият консенсус е, че уникалното заглавие е по-ефективно при насочването на трафик към сайта Ви в дългосрочен план.

Slider

В терминологията на уеб дизайна терминът "Слайдер" се използва за слайдшоу, добавен в уеб страница. Има много плъгини за слайдери на WordPress както на другите CMS платформи, които ви позволяват да създавате свои собствени Слайдери и да ги добавите към началната си страница, целевите страници, публикациите или където желаете.

Hero Image

В уеб дизайна Hero Image представлява голям уеб банер, който е на видно място на уеб страница, обикновено на началната страница (Home page / Index page). Hero Image често е първото нещо което посетителят среща на сайта и тя представя преглед на най-важното съдържание на сайта. Тя се състои от изображение и текст и може да бъде статичен или динамичен тип (например ротационен списък с изображения (Салйдер/Slider) и / или теми).

Footer

Терминът "Footer" или Футър има много приложения в компютърния свят. Две от най-често използваните са "Document Footer" / "Футър на документ" и "Webpage Footer" / "Футър на уеб страница" Футър на документ е малко място в долната част на всяка една страница от докумета. Обикновенно там се намират данните на компанията или "Копирайт" (авторски права) информация. Футърът на уеб страницата обикновено съдържа името на компанията или организацията, които публикуват уебсайта, заедно със съответната информация за авторските права. Някои сайтове могат да включват и основни навигационни връзки, например "За нас", "Контакт" и "Помощ". "Големите" уеб сайтове често включват допълнителни връзки към "Условия за ползване", "Насоки за поверителност" и "Реклама".

Header

"Header" или Хедър на уебсайта е една от най-ценните области на уебсайта. Той се намира в горната част на страницата и се показва на всяка страница на уебсайта, с изключение на шаблоните за продажби или целевите страници. Обикновенно на него се намира най-важната информация като менюта, контакти, кошницата за в уеб магазините и др.

User Experience Design / Uxd

Усъвършенстването на потребителското изживяване (UX, UXD) е цялостен процес по подобряване на удовлетвореността на потребителите от даден продукт или услуга, като се подобри използваемостта, достъпността и удоволствието от взаимодействието с продукта.
Добави термин

Речник на дизайн термините

Този речник на дизайн термините (glossary) e създаден от екипа на БДГ и от доброволците, за да улесни 1) професионалните дизайнери и 2) клиентите, които работят с дизайнери. Речникът не претендира за изчерпателност, но е базиран на механизъм с гласуване, който дава възможност всеки да добави по-добра дефиниция за дадена дума и тя да бъде изведена от потребителите като "основна" ако е по-ясно и акуратно написана. Т.е. - речникът е динамичен и цялата дизайн общност го администрира.
Отдели 3 минути и въведи твой дизайн термин!
За другите проекти на БДГ - виж тук.

Видео