Речник на дизайн термините *бета версия
Търси по буква
Търси по категория
Търси по ключова дума
Категория Web design
Carousel User Interface
Част от интерфейс, който показва информацията чрез набор от елементи, които можем да плъзгаме или по някакъв начин да преместваме, като по този начин сменяме изгледа. Може да бъде слайдшоу от изображения, текстове, видеоклипове или комбинация от всички тях.
Chromaticity
Качеството на цвета, независимо от неговата яркост. Хроматичността се състои от два независими параметъра - нюанс (hue) и наситеност (saturation). Тези параметри произтичат от трихроматичната визия при хората, която се приема от повечето модели в цветната наука.
Chunking (Grouping)
Групирането се използва от дизайнерите за разделяне на големи части от информация, изображения или текст на по-малки части, което ги прави по-лесни за разбиране. Когато елементи или информация са „разделени“ в един и същ „регион“ на уеб страница или приложение, се смята, че те са свързани.
Clickstream
Представлява пътя на кликания в уебсайт, приложение и т.н., осъществен от потребителя, при дадена му конкретна задача, така че да постигне целта й.
Cmyk
Абревиатура от Cyan, Magenta, Yellow, Key (Black). Това е субстрактивен цветен модел използван при печат, тъй като мастилото служи като филтър и отразява само определен цвят от спектъра.
Color Model
Цветoвият модел е математически похват, чрез който цветовете се описват с цифрови стойност и определя взаимодействието между тях. Използва се като метод за описване, класифициране, сравняване и подреждане на цветове.
Color Palette In Ui
Цветовата палитра е малка комбинация от цветове, използвана за изграждане на нов дизайн. Дизайнерът на потребителския интерфейс ще ги използва, за да представи визуално марката, да бъде визуално приятна и да предаде нужната информацията. Например червеното може да се използва за предупреждения или грешки, а зеленото може да се използва за успех.
Color Space
Цветовото пространство описва средата, в която цветовете са представени, подредени, сравнени или изчислени. Средата може дабъде едно-, дву-, три- или четириизмерна и нейните компоненти (цветни канали) представляват стойности на интензитета. Цветовото пространство е практическа адаптация на цветови модел и определя цветовата гама, която може да бъде възпроизведена използвайки този модел.
Color Theory
Цветовита теория създава логическа структура за цветовете. Тя три основни критерия: цветното колело, цветовата хармония и контекста на начина на използване на цветовете. Разбирането как да използвате различни цветове, за да предадете значението, е важна част от дизайна и маркетинга. Ако искате да научите още на Теорията за цветовете, вижте линка по-долу.
Comment Boxes
Често срещан елемент на повечето интерфейси в наши дни. Те се използват за визуализиране на коментари и обратна връзка от потребители в хронологичен или популярен ред.
Complementary Colors
са двойки цветове, които, когато се комбинират, се отменят един друг. Това означава, че когато се комбинират, те произвеждат сив цвят като бяло или черно. Когато два Комплиментарни цята са разположени един до друг, те създават най-силен контраст. Поради този очевиден цветен сблъсък терминът "противоположни цветове" често се счита за по-подходящ от "допълващи се цветове".
Съвременната теория на цветовете използва или RGB добавящия цветен модел, или CMY субстрактния цветен модел, в който допълнителните двойки са червено-циан, зелено-магента и синьо-жълто.
В традиционния цветен модел RYB, допълващите цветови двойки са червени и зелени, жълти и лилави, синьо и оранжеви, въпреки че тези двойки не успяват да наложат модерните дефиниции на допълващи се цветове, тъй като те комбинират кафяв цвят.
Containers
Контейнерът е част от потребителския интерфейс. Предназначен е да съдържа елементи от страница и да е с определена ширина въз основа на размера на екрана на потребителя. Контейнерите са проектирани така, че респонсивно да регулират максималната си ширина въз основа на размера на екрана, на който се показват.
Content Management System (Cms)
Софтуерно приложение, което позволява на потребителите да създават, управляват и публикуват цифрово съдържание, често използвано в уеб дизайна за опростяване на процеса на актуализиране и поддръжка на уебсайтове.
Contrast
Контраст възниква, когато два елемента на страницата са различни. Например, може да постигнем контраст между цвета на текста и цвета на фона, или тъмните спрямо светлите цветове. Често използваме силно изразеният контраст за да привлечем и насочим вниманието към нещо комкретно. В програмите за фото, видео и графична обработка може да варирате с контраста и така да постигнете още по-дълбок контраст.
Conversion Rate (Of Website)
Конверсия е коефициент, показващ броя на посетителите на даден уебсайт, които са предприели някакво желано действие (KPI- key performance indicator), продиктувано от целите на уебсайта. Най-често срещаните желани действия (KPIs) са извършена покупка, регистрация на уебсайта, стартиране на уеб абонамент, преглеждане на голям обем информация в уебсайта, сваляне на trail версия на софтуер, който се продава там, записване на кредитна информация в базата данни на уебсайта и др. По-високият коефициент е индикатор за добре работещ уебсайт, който предоставя задоволително UX (user experience) ниво.
Cool Colors
Хладните цветове като синьо, зелено и светло лилаво имат способността да успокояват и утешават.
Cpm (Cost Per Mille)
Също така познат като Cost Per Thousand (стойността на всеки 1000) е термин в маркетинга, който показва цената на всеки 1000 рекламни импресии на дадена уебстраница.
Ако CPM е 2 лв. това означава, че всеки 1000 показвания на рекламата на страницата струват на рекламодателя 2 лв.
Crop / Cropping
Да "кропна" снимка например означава да отрежа част нея. Също така се ползва когато трябва да оразмерим елемет като го "кропнем" в желания размер.
Cta (Call To Action)
CTA може да е най-важната част от дизайна, защото тя казва на потребителите какво искате да направят.
Customer Experience Cx
Цялото пътуване от идеята за покупка на конкретен продукт, през проучването на различните марки, видове, цени, дизайни и т.н., до реализирането й е това, което наричаме Customer Experience или CX. Отнася се за всички различни взаимодействия, които потребителят има с дадена марка чрез нейните различни канали и продукти, и как потребителят се чувства към тях.